تاثیر متغیرها روی بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۰۱:۳۵:۴۲
کد خبر: ۲۱۵۳۵۷
تاثیر متغیرها روی بازار سرمایه

واضح است که عوامل و متغیر‌های داخلی و خارجی و قیمت‌ها در بازارهای جهانی بر بازار سرمایه ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثراتی را با تاخیرهای زمانی ایجاد می‌کنند.

این موضوع حائز اهمیت است که یک تحلیلگر و معامله‌گر بتواند همبستگی بین متغیرها و بازارها را چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ زمانی مورد سنجش دقیق قرار دهد تا بتواند پیش بینی‌های دقیق‌تری را از مسیر بازار داشته باشد از طرفی سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در پی افزایش نرخ بهره و همچنین با توجه به روند ۵۰ ساله نرخ بهره در امریکا که سقف این چرخه بر روی ۲۰ درصد و کف آن بر رو ۰/۲۵ درصد قرار دارد، ظاهرا در ابتدای افزایش نرخ بهره هستیم و در حال حاضر در عدد ۵/۵ ایستاده است. طبیعتاً نوسانات منفی با تاخیر زمانی در صورت‌های مالی و گزارش شرکت‌ها نیز منعکس می‌شود؛ در نتیجه از منظر بازارهای جهانی، نمی‌توان انتظار تاثیر لحظه‌ای داشت و حداقل نوسانات قیمت‌های جهانی با تاخیر زمانی ۶ ماهه بر بازار سرمایه اثر گذار هستند. ولی از این موضوع نیز نباید غافل شد که عده‌ای انتظار نوسان متناظر بازارهای جهانی و داخلی را دارند که این استنباط اشتباه و باعث ایجاد برخی هیجان‌های معکوس در معاملات می‌شود.

از طرفی در این مدت شاهد این امر بوده‌ایم که نرخ‌های جهانی در کامودیتی‌ها اغلب سقف‌های جدیدی ثبت کرده‌اند، ولی بازار سرمایه ایران روندی معکوس در پیش گرفته است. در خصوص اثر گذارترین متغیر بر بازار سرمایه می‌توان ادعا کرد که نرخ ارز، از منظر ارزش در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار رشد شارپ داشت و به نظر تا پایان ۱۴۰۲ نرخ ارز در روندی خنثی با ماهیت نزولی طی مسیر کند، اما این نکته را نباید نادیده گرفت که مادامی که نرخ ارز به صورت مصنوعی در کشور کنترل شود جهش ارزی دیر یا زود مجدد رخ خواهد داد و نمی‌توان نرخ ارز را به صورت مصنوعی کنترل نمود.

نکته قابل توجه اینجاست که تا پایان سال جاری بازار سرمایه بازدهی بسیار بیشتری نسبت به بازار‌های ارز، خودرو و مسکن نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. اما لازم است که سازمان بورس باید برنامه‌ای را تدوین کند که تنها به دنبال حمایت از بازار سهام در روز‌های منفی نباشد و همچنین منفی و مثبت‌های بازار را رصد کند، نه اینکه شرکت‌ها یا بازارگردان‌ها را مورد بازخواست قرار دهد. همچنین سازمان بورس باید ابزارسازی را در دستور کار خود قرار دهد.

 

ارسال نظر