500 لکوموتیو در کشور زمینگیر است
در حالی که توان تعمیر انواع واگن و لوکوموتیو در داخل کشور وجود دارد حدود ۵۰۰ لکوموتیو موجود در کشور زمین گیر است.
به گزارش تسنیم، با آنکه واحدهای تولیدی کشور توان پشتیبانی از تعمیر و نگهداری از ناوگان مسافری و باری ریلی را دارند در زمان حاضر حدود 500 دستگاه لکوموتیو زمینگیر شده است. تابستان امسال بیش از 100 واگن باری و مسافری به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.مرتضی ملانژاد مدیرعامل واگن پارس با اشاره به این موضوع میگوید: اگر بخواهیم همین واگن را از اروپای شرقی خریداری کنیم کمتر از 100 هزار یورو نیست.
کیفیت تولیدات داخلی قابل رقابت با نمونههای وارداتی است. یکی از سرپرستان خط تولید واگن پارس میگوید: قیمت تمام شده هر واگن در داخل کشور 22 میلیارد تومان است که در صورت واردات از چین 40 میلیارد تومان هزینه دارد. از سوی دیگر در حالی توان تعمیر انواع واگن و لوکوموتیو در داخل کشور وجود دارد که حدود 500 لکوموتیو موجود در کشور زمینگیر است. سیدمیعاد صالحی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در این باره میگوید: حدود 200 دستگاه از این تعداد لکوموتیو 20 سال است که کنار گذاشته شده و قطعات لازم را از آنها برمیداشتند.
معاون مهندسی تعمیرات لوکوموتیو واگن پارس میگوید: این شرکت واگنسازی توان تعمیر 5 تا 7 لوکوموتیو در ماه را دارد. تولید لکوموتیو نیازمند سفارشگذاری است، این را تولیدکنندگانی میگویند که ظرفیت تولیدشان خالی مانده، یکی از کارگران خط تولید واگنسازی دغدغه جدی کارگران و مهندسان را نبود سفارش به واحد تولیدی عنوان میکند.