ماجرای ساخت 530 هزار واحد مسکونی توسط شهرداری

۱۴۰۲/۰۶/۲۸ - ۰۲:۰۷:۴۳
کد خبر: ۲۱۵۵۴۳

گروه راه و شهرسازی|

 در حالی که بنا بر آمارهای رسمی در سال گذشته در پایتخت برای ساخت 43 هزار و 432 واحدمسکونی پروانه صادر شده است، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد، در سال گذشته ساخت 530 هزار واحد مسکونی در این شهر آغاز شده است! مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اواخر هفته گذشته در یک برنامه رادیویی اظهار کرده بود: از پروژه‌های شهرداری تهران تاکنون ۱۲ هزار واحد عملی شده است و ۸۰۰۰ واحد نیز تا آخر سال اجرایی خواهد شد.

پیش بینی ما این است که بیش از ۵۰ درصد از ۵۳۰ هزار واحدی که ساخت آن سال گذشته با کمک بخش خصوصی آغاز شده است را تا پایان سال به مرحله عرضه برسانیم.

روزنامه «تعادل» اما روز شنبه هفته جاری با انتشار گزارشی مستند به آمارهای رسمی، نشان داد که اظهارات این مسوول شهری دارای ابهام است و خواستار توضیح مسوولان شهرداری شد.  به گزارش «تعادل»، مجموع پروانه‌های ساخت واحد‌های مسکونی در سال گذشته 43 هزار و 432 فقره بوده است که نسبت به سال 1400 (با 44 هزار و 517 فقره) 2.5 درصد دچار افت شده است. از این رو، این عدد با 530 هزار فقره مورد اشاره مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اختلاف فاحشی دارد. در اینجا چند فرضیه می‌تواند وجود داشته باشد.

اول اینکه عدد 530 هزار فقره اعلامی از سوی مسوول یادشده در شهرداری تنها 53 هزار بوده که به علل بروز اشتباه از سوی منبع اولیه خبر یعنی یکی از رسانه‌های شهرداری تهران به 530 هزار فقره افزایش یافته است. در این صورت نیز همچنان عدد اعلامی از آمارهای رسمی با اختلاف فاحش بزرگ‌تر است. در حالتی دیگر، ممکن است، شهرداری آمار این دسته از ساخت وسازها را به همراه پروانه‌های ساختمانی به مرکز آمار ایران اعلام نکرده باشد.

یا اینکه اساسا هنوز برای این 530 هزار فقره واحد مسکونی، پروانه ساختمانی صادر نشده باشد. در هر حال، مسوولان شهرداری باید در این زمینه توضیح دهند که چرا آمارهای اعلامی آنها از آمارهای مرکز آمار ایران بیشتر است و پشت پرده این اختلاف چیست؟

   توضیح و عقب‌نشینی شهرداری

دیروز اما خبرگزاری ایلنا به نقل از مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نوشت: این سازمان با راه‌اندازی قرارگاه مسکن اقدامات گسترده‌ای را برای تسهیل تامین مسکن صورت داده که برخی از آنها عبارتند از مبادله ۳۸ تفاهم‌نامه با نهادها و دستگاه‌ها و بخش خصوصی به ظرفیت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی (از محل این تفاهم‌نامه‌ها تاکنون ۲۶۰پروژه شامل ۱۷۶ هزار واحد مسکونی در مراحل نهایی فرآیند صدور پروانه قرار گرفته‌اند.)  بر اساس این گزارش، به این ترتیب، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در حالی که بر عدد 530 هزار واحد مسکونی تاکید کرده اما نسبت به اظهارات هفته قبل خود، یک گام به عقب برداشته و تصریح کرده است که این 530 هزار واحد مسکونی صرفا در قالب امضای تفاهم‌نامه بوده است.

معنای این سخن این است که اساسا هنوز اجرای ساخت 530 هزار واحد آغاز نشده است و صرفا صدور پروانه (به عنوان اولین گام در فرایند ساخت) برای 176 هزار واحد آن در مراحل نهایی قرار دارد. حال، تصور کنید همین امروز برای 176 هزار واحد مورد نظر پروانه ساختمانی صادر شود، آیا فرایند ساخت این تعداد واحد مسکونی (که البته بسیار کمتر از 50 درصد از 530 هزار واحد مسکونی مورد نظر است) تا پایان سال جاری تمام خواهد شد؟ به‌طور قطع، پاسخ «خیر» است. 

در چنین شرایطی که به قول عوام نه به ‌دار است و نه بار، چرا مسوولان شهری به خود اجازه می‌دهند وعده‌های دروغین به رسانه‌ها و مردم تحویل دهند؟ در انتشار چنین اخباری که اصطلاحا به خبرهای مثبت مشهور شده‌اند و از این شیوه به عنوان خبردرمانی یاد می‌شود، چه خیر و نفعی برای جامعه نهفته است؟ آیا جز این است که سرخوردگی بیشتر مردم و شهروندان را در پی دارد؟ در عین حال، مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفته است: آغاز اجرای ۱۹ پروژه مسکونی به ظرفیت ۱۲ هزار واحد مسکونی از سوی سازمان نوسازی و در قالب مشارکت با سرمایه‌گذاران (سازمان نوسازی از سال ۱۳۸۴ تا قبل از این دوره تنها ۵ هزار واحد مسکونی را به مرحله اجرا رسانده بود)، اجرای محلات الگو برای شکل دهی به قلمروهای هویتی مشخص و برخوردار از الگوهای معماری ایرانی-اسلامی و فناوری‌های نوین و معماری سبز (این طرح در محله نفرآباد در منطقه ۲۰ و اراضی موسوم به تره‌بار در منطقه ۱۹ در حال اجرا بوده و اراضی تهرانسر در منطقه ۲۱، پادگان کمیل و نیز در سایر محلات هم در دست برنامه‌ریزی و توافق نهایی با شرکا است)، توافق با دستگاه‌های نظامی درخصوص ۷ سایت نظامی (طی آنها ضمن تامین حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی توسط دستگاه‌های مربوطه، ۱۵۰ هکتار عرصه نیز برای تامین خدمات در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد)، فراهم‌‌سازی مقدمات طرح‌های فروش متری مسکن و راه‌اندازی سازمان اجاره‌داری با هدف بهبود استطاعت‌پذیری مسکن ازجمله اقدامات سازمان نوسازی شهر تهران است.


 

ارسال نظر