راه‌حل حیاتی دیگر برای رفع ناترازی گاز در ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۹ - ۰۱:۵۹:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۶۲۱
راه‌حل حیاتی دیگر برای رفع ناترازی گاز در ایران

گلناز پرتوی مهر|

ناترازی مقطعی گاز در ایران چالش‌های مهمی را ایجاد کرده است که منجر به تعطیلی صنایع و کاهش درآمدهای ارزی به‌ویژه در فصول سرد سال شده است. برای کاهش این مسائل، ایران رویکردهای مختلفی را با هدف کنترل ناترازی گاز مقطعی اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرنگار«تعادل»، سه راهبرد کلیدی اجرا شده توسط ایران برای رسیدگی به این موضوع را مورد بحث قرار خواهد داد: افزایش واردات گاز، گسترش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز و تمرکز بر افزایش تولید گاز.ناترازی گاز به صورت مقطعی در ایران باعث تعطیلی صنایع و همچنین کاهش درآمدزایی ارزی در فصول سرد سال شده است. برای مقابله با ناترازی مقطعی گاز، رویکردهای متنوعی می‌توان اتخاذ کرد.

   1- کنترل ناترازی گاز از طریق افزایش واردات گاز

یکی از رویکردهای اتخاذ شده توسط ایران برای رفع ناترازی گاز، افزایش حجم واردات گاز است. ایران مبادلات گاز و واردات از ترکمنستان را از طریق شرقی‌ترین خط لوله خود انجام داده است. هدف کشور با افزایش واردات روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز، کاهش افت فشار و کمبود عرضه در شمال شرق ایران است. این استراتژی بر گسترش تجارت و واردات گاز در فصول سرد سال تاکید دارد که تامین گاز پایدار در داخل کشور را تضمین می‌کند. علاوه بر این، در فصول گرم سال، مازاد تولید گاز قابل صادرات است که منجر به توسعه صنعت صادرات گاز ایران می‌شود.

   2- کنترل ناترازی مقطعی از طریق افزایش ذخیره‌سازی گاز

راه‌حل حیاتی دیگر برای رفع ناترازی گاز در ایران، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز است. ذخیره‌سازی گاز نقشی حیاتی در تضمین عرضه پایدار و مطمئن به مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمال شرقی و مرکزی و همچنین بخش‌های صنعتی ایفا می‌کند. ایران بر احیای ظرفیت دو مخزن اصلی گاز خود در مرکز و شمال شرق متمرکز شده است. هدف ایران با بهبود زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز، به حداقل رساندن اختلالات عرضه و ناترازی فصلی است. با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طی دو سال گذشته، ایران وضعیت مطلوب‌تری را پیش‌بینی می‌کند که منجر به فصل زمستان آینده می‌شود.

   3- کنترل ناترازی از طریق افزایش تولید گاز

ایران برای مدیریت موثر ناترازی گاز، اهمیت افزایش تولید گاز را برای برآوردن نیازهای رو به رشد داخلی تشخیص می‌دهد. در سال‌های اخیر، ایران گام‌های مهمی در افزایش تولید گاز از میادین گازی خود برداشته است. شایان ذکر است بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی نقش مهمی در افزایش تولید گاز ایران داشته است. در ابتدا قرار است این فاز کلیدی روزانه 15 میلیون متر مکعب به تولید گاز ایران بیفزاید. با تحقق ظرفیت کامل فاز 11 پارس جنوبی، ایران برآورد می‌کند تولید گاز به 56 میلیون متر مکعب در روز برسد. این افزایش قابل توجه تولید به پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا کمک می‌کند و بازار گاز با ثبات‌تر را در داخل کشور تضمین می‌کند.

ناترازی مقطعی گاز در ایران اثرات نامطلوبی بر صنایع و درآمدهای ارزی به ویژه در فصول سرد سال داشته است. برای مقابله با این چالش‌ها، ایران رویکردهای مختلفی را با هدف کنترل ناترازی گاز مقطعی اجرا کرده است. افزایش واردات گاز، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز و تمرکز بر افزایش تولید گاز از جمله این موارد است. هدف ایران با اتخاذ این راهبردها تضمین عرضه گاز پایدار، به حداقل رساندن افت فشار و پاسخگویی به تقاضاهای رو به رشد بازار داخلی است. علاوه بر این، این اقدامات پتانسیل افزایش صادرات گاز را در دوره‌های تولید مازاد فراهم می‌کند و به توسعه اقتصادی ایران کمک می‌کند.

 

ارسال نظر