بورس درگیر اخبار

۱۴۰۲/۰۶/۳۰ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۷۰۸
بورس درگیر اخبار

بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار مختلف است و مذاکرات نیز می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد، همچنین نباید فراموش کرد مذاکرات می‌تواند شوک ارزی در پی داشته باشد. دلار در محدوده ۵۰ هزار تومانی بالا و پایین می‌رود و تغییر محسوسی ندارد. شاید خود این نوعی شوک ارزی به بازار سرمایه باشد، چراکه نرخ ارز معاملاتی و عملیاتی ما برای اقلام وارداتی اعم از کالاهای لوکس، الکترونیکی، لوازم خانگی و خودرو همگی  بالای ۶۰ هزار تومان است‌ اما اینکه در این نقطه مانده و فریز شده شاید یکی از نمودهای آن احتمال حصول توافقات باشد. این یک بعد قضیه است.

یعنی یک تاثیر منفی یا ثبات در بازار ارز دارد که باعث  خواهد شد نرخ ارز نیمایی در دو ماه پیش که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده الان به ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. در شرایط تورمی انتظار داریم که نرخ ارز از ابتدا تا انتهای سال گران شود، ولی بعضا می‌بینیم نرخ ارز فریز یا کنترل و مدیریت می‌شود، این شرایط متاسفانه گریبان بورس را هم گرفته است. به خصوص بعد از اردیبهشت ‌ماه که حدود ۳۰ درصد شاخص کل بورس و ۴۹ درصد شاخص هم‌وزن رشد کرد، مسوولان سعی می‌کردند به نوعی نشان دهند که آثار تورم در اقتصاد کشور و نمونه بارز آن بورس، نشان نمی‌دهد که چنین تورمی داریم.

به دلیل سرایت تورم در اقتصاد کشور و در نتیجه درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها، اغلب شرکت‌ها از ۱۰ سال پیش تاکنون گردش مالی سالانه‌شان حداقل ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. این در حقیقت ناشی از تسری تورم بوده است. بر این اساس، در مجموع سطح ارزندگی بازار سرمایه و بورس، به خصوص در مقایسه با مسکن، خودرو، ارز و طلا مدیریت می‌شود. برخی اظهارنظرها درکنار سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، بازار را از روند مثبتی که در پیش گرفته بود بازداشت. اکنون که بازار در مسیر صعودی قرار گرفته، باید دید چه عواملی می‌تواند بازدارنده سیر صعودی و چه متغیرهایی محرک مثبت محسوب شوند. با تفکیک این موارد تا حدود زیادی می‌توان چشم‌انداز روشنی از روند آتی داد‌و‌ستدها ترسیم کرد. 

اما قبل از پرداختن به این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در قیمت‌های فعلی سهام منطقی ‌است؛ با این اوصاف وضعیت عموم بورس‌بازان به گونه‌ای است که هنوز متقاعد نشده‌اند که با اطمینان کامل پول خود را وارد بازار ‌کنند. به‌نظر می‌رسد در وضعیت فعلی، بازار سهام همچنان با خطر تعمیم شتاب‌زده خروج پول روبروست؛ رفتاری که از نااطمینانی‌های حاکم بر بازار نشات گرفته است.

 

ارسال نظر