کاهش عدم تقارن و ناهمخوانی اطلاعات با استفاده از رسانه‌های جمعی

۱۴۰۲/۰۷/۰۳ - ۰۰:۲۹:۱۳
کد خبر: ۲۱۵۹۳۲

سنا| بهنام بهزادفر کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقش رسانه‌ها در راستای توسعه بازار سرمایه، اظهار کرد: در حال حاضر ابزارها و قراردادهای بازار سرمایه به بیش از ۴۰ مورد رسیده که مجموع این ابزارها توانسته فاصله بورس کشورمان را با بورس‌های بزرگ دنیا کاهش دهد.

او افزود: اکنون باتوجه به آنکه ابزارهای نوین بازار سرمایه با بازارهای سنتی (که صرفا در آن خرید، نگهداری و فروش ملاک بوده) فاصله زیادی گرفته؛ بنابراین نحوه استفاده از این ابزارها، فرصت‌ها و ریسک‌هایشان به‌طور مداوم می‌بایست مورد اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط فعلی مسیر ارتباطی بین نهادهای ناظر و اجرایی، مدرسان، تحلیلگران و عموم سرمایه‌گذاران؛ رسانه‌ها هستند. پررنگ شدن نقش رسانه می‌تواند بخش زیادی از عدم تقارن اطلاعاتی را برطرف کند و موجب فراگیری یا شمولیت مالی در کشور گردد. بهزادفر در ادامه گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته، رسانه‌های جمعی می‌توانند هر نوع امکان عدم تقارن و ناهمخوانی اطلاعات بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را به واسطه افشای مداوم، تحلیل، پوشش اخبار، پرسشگری و ... کاهش دهند. او بیان کرد: درواقع رسانه می‌تواند نقش اقتصادی ارایه‌کننده اطلاعات را به‌وسیله توزیع اطلاعات از سایر منابع (شرکت‌ها، تحلیل‌گران و ...) داشته باشد و تحت تاثیر اطلاع‌رسانی‌های مداوم، قیمت‌گذاری سهام به قیمت‌گذاری در بازارهای کارا نزدیک‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: رسانه‌ها ابزارهایی هستند که موجب شفافیت و افزایش کارایی بازار می‌شوند. همچنین آنها در توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری، افزایش سواد مالی جامعه، جلوگیری از آشفتگی رفتارهای اقتصادی، کاهش تاثیرات مخرب چالش‌های اقتصادی و توسعه بازار سرمایه نقش پررنگی دارند. در نتیجه می‌توان گفت مسیر توسعه بورس از طریق تقویت رسانه‌ها و توجه به آنها می‌گذرد.

 

ارسال نظر