استفاده از توان داخلی در بحث تامین اقلام اساسی

۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - ۰۰:۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۱۶۲۷۰
استفاده از توان داخلی در بحث تامین اقلام اساسی

گلناز پرتوی مهر|

بخش نفت و گاز ایران در مواجهه با تحریم‌های بین‌المللی رشد قابل توجهی دست یافته است. علیرغم محدودیت‌های صادرات نفت خام، ایران در چند وقت اخیر رکورد تولید 3.3 میلیون بشکه در روز را به ثبت رسانده است. 

به گزارش خبرنگار «تعادل»، یکی از رویکردهای کلیدی ایران برای شکستن رکوردهای تولید نفت، ایجاد بازار تضمینی از طریق سرمایه‌گذاری و بازسازی زیرساخت‌های پالایشی در کشورهای امریکای جنوبی بوده است. ایران با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی این کشورها نه تنها بازار نفت خام خود را تضمین‌ می‌کند، بلکه روابط دیپلماتیک خود را نیز تقویت‌ می‌کند. بسیاری از کشورهای همسو با ایران در زیرساخت‌های انرژی خود با کمبودهایی مواجه هستند و این فرصتی را برای دانش و تخصص ایرانی فراهم می‌کند تا در تلاش‌های بازسازی زیرساخت‌ها مشارکت کند.

این رویکرد که به سیاست خرید تقاضا معروف است، این امکان را به ایران‌ می‌دهد که بدون هزینه‌های سرمایه‌گذاری قابل توجه، خدمات فنی مهندسی صادر کرده و سهامدار زیرساخت انرژی کشورهای همسایه شود. ایران از تخصص شرکت‌های نفتی دانش‌بنیان برای گسترش تجارت نفت خام خود و صادرات خدمات و تجهیزات به پالایشگاه‌های امریکای جنوبی استفاده کرده است. ایران از طریق نوسازی موفق پالایشگاه‌های نیمه فعال در منطقه، به دنبال گسترش حضور شرکت‌های ‌دانش‌بنیان ایرانی در صنایع گاز و پتروشیمی است. این امر حضور شرکت‌های صنعت پالایش ایران در امریکای جنوبی را افزایش داده و پایه‌های دیپلماسی فعال انرژی را در منطقه ایجاد کرده است. همکاری با کشورهای امریکای جنوبی نه تنها حامی منافع اقتصادی ایران است، بلکه به توسعه بخش انرژی در این کشورها کمک‌ می‌کند.

در همین زمینه سال گذشته اردیبهشت ماه در سفر وزیر نفت به ونزوئلا، آغاز همکاری نفتی ایران و ونزوئلا ایجاد شد و به بازسازی چندین پالایشگاه مستهلک این کشور اقدام شد. نتیجه همکاری صنعت نفت ایران با ونزوئلا از طریق دیپلماسی فعال وزارت نفت ایران و اقدام‌های جدی دولت سیزدهم در به کارگیری از ظرفیت نیمه فعال پالایشگاه‌های مستهلک شده ونزوئلا و همچنین بازسازی آن به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پالایشگاهی، باعث شده است که تجارت نفت خام ایران با ونزوئلا افزایش داشته باشد، به‌طوری که حجم مبادلات در این زمینه به ۴ میلیارد دلار در طول ۲۰ ماه گذشته رسیده است.

پالایشگاه ال‌پالیتو اولین پالایشگاه ونزوئلایی است که ایران بازسازی آن را شروع کرده است و قبل از صادرات میعانات گازی ایران، این پالایشگاه به صورت کلی تعطیل بود و فعال نبود؛ سپس ۱۵ هزار بشکه از ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه‌ای آن فعال شد. با حضور فنی و مهندسی ایران توان عملیاتی این واحد به ۱۰۰ هزار بشکه رسید و در گام بعدی به ۱۴۰ هزار بشکه خواهد رسید. از همین رو همکاری نفتی ایران و ونزوئلا یک رابطه برد- برد برای هر دو کشور را ایجاد کرده است

دستیابی ایران به سطح تولید نفت 3.3 میلیون بشکه‌ای در روز در بحبوحه تحریم‌ها، گواهی بر انعطاف‌پذیری و رویکردهای جدید استراتژیک این کشور در فعالسازی دیپلماسی انرژی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران است. ایران با تمرکز بر ایجاد بازار تضمین شده از طریق سرمایه‌گذاری و بازسازی زیرساخت‌های پالایشی در کشورهای امریکای جنوبی، نه تنها بازار نفت خام خود را تضمین کرده، بلکه روابط دیپلماتیک خود را نیز تقویت کرده است. همکاری موفق نفتی با ونزوئلا بیش از پیش نشان‌دهنده توانایی ایران در استفاده از تخصص فنی و مهندسی خود برای احیای پالایشگاه‌های مستهلک شده و افزایش تجارت است.

این دستاوردها بر پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بخش جهانی نفت و گاز تأکید می‌کند و تأثیر مثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی فعال انرژی را نشان می‌دهد.

در ادامه پیرامون رکوردشکنی تولید و فروش نفت خام ایران در شرایط تحریمی و اتخاذ سیاست‌های جدید در زمینه با سنگدوئینی عضو کمیسیون انرژی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، درمورد استفاده از ‌دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت و همچنین تسری این تجربه به سایر بخش‌های صنعت، گفت: بروکراسی اداری در کشور باعث شده است که ما نتوانیم از ظرفیت داخلی خودمان تمام و کمال استفاده کنیم. مجلس قانون تصویب کرده است که از ظرفیت ‌دانش‌بنیان‌ها، توان و ظرفیت داخلی استفاده شود و اگر ما این مسیر را طی کنیم خیلی از مشکلات ما حل‌ می‌شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در صنعت نفت بالای ۸۰درصد از توان داخلی در بحث تامین اقلام اساسی استفاده‌ می‌شود که این ظرفیت بسیار خوبی است ‌‌و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با توجه به قانون مصوب مجلس در بحث ‌دانش‌بنیان‌ها شرایط خوبی در کشور ایجاد شده است. در حال حاضر در صنعت نفت بیش از پیش از ظرفیت ‌دانش‌بنیان‌ها استفاده‌ می‌شود بر فرض مثال در بحث اکتشاف و استخراج ‌دانش‌بنیان‌ها خیلی کمک‌ می‌کنند و ما باید به این سمت برویم که ‌دانش‌بنیان‌ها را بیشتر به عرصه بیاوریم.

همین کمک دانش‌بنیان‌ها در صنعت پالایش نفت خام بود که مسیر ورود ما به حوزه انرژی منطقه امریکای جنوبی بود و با فعالسازی ظرفیت شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان نفتی به صادرات خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های نیمه کاره ونزوئلا پرداختیم و در حال حاضر با اتمام بازسازی این پالایشگاه‌ها فروش نفت خام و میعانات گازی ما به ونزوئلا چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: ما در زمینه تجهیزات و توسعه فناوری تحریم هستیم و باید از ظرفیت ‌دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم قطعا همین ‌دانش‌بنیان‌ها‌ می‌توانند تحریم‌ها را بشکنند و این تحریم‌ها را بی‌اثر کنند و ما‌ می‌توانیم با کمک ‌دانش‌بنیان‌ها هفتاد تا هشتاد مشکلاتی که تحریم‌ها در داخل ایجاد کرده‌اند را حل کنیم و صنعت نفت نمونه موفق استفاده و به کارگیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ‌دانش‌بنیان‌ها منحصر به صنعت نفت و گاز نمی‌شود بلکه شامل همه بخش‌های صنعت‌ می‌شود. ما باید این مسیر را در صنایع معدنی، کشاورزی و سایر صنایع برویم چراکه بخشی از امنیت غذایی ما در سایه استفاده از ‌دانش‌بنیان‌ها تامین‌ می‌شود اما اقدام اخیر دولت در توسعه همکاری‌های حوزه انرژی در امریکای جنوبی در زمینه صنعت گاز و پتروشیمی با کمک شرکت‌های توانمند داخلی نیز اقدام بسیار مهمی است که قابل تقدیر است

 

ارسال نظر