قیمت نجومی کسر پارکینگ در پایتخت

۱۴۰۲/۰۷/۱۰ - ۰۰:۵۴:۴۱
کد خبر: ۲۱۶۴۴۸
قیمت نجومی کسر پارکینگ در پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که خزانه‌دار شورای شهر تهران دیروز در صحن علنی این شورا گزارش کرد، در پنج ماهه نخست سال جاری 91 درصد از بودجه مصوب شهرداری تحقق یافته است. اگر چه درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری تهران افزایش محسوس و بیشتر از حد مصوب داشته است، اما 7 برابر شدن هزینه کسر پارکینگ به گونه‌ای که هزینه کسر 4 واحد پارکینگ در منطقه یک تهران به 9 میلیارد تومان (یعنی کسب درآمد شهردرای از کسر هر واحد پارکینگ 2.5 میلیارد تومان بوده است!) بالغ شده است، با انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مواجه شد و حتی رییس این شورا، این درآمدها را غیرقانونی خواند.

به عبارت دیگر، شهرداری تهران تحت شرایطی مجاز است، به هنگام صدور پروانه، به ساختمان‌هایی که به تعداد واحدهای خود، پارکینگ ندارد، پروانه ساخت بدهد و در ازای آن، هزینه‌ای بابت نداشتن پارکینگ از مالک دریافت کند. اما آن‌گونه که اعضای شورای شهر اعلام کرده‌اند، شهرداری در این رابطه شرایط مندرج در قانون را رعایت نکرده است.بر اساس این گزارش، دیروز خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: در پنج ماهه ابتدای سال‌ جاری باید ۳۲ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد که بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان محقق شد و این میزان ۹۱ درصد از رقم مصوب را تشکیل می‌دهد. دیروز حبیب کاشانی در صحن علنی شورای شهر تهران با قرائت گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران در مردادماه سال ۱۴۰۲ گفت: از بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۴ هزار میلیارد تومان به درآمدها، ۶ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای و پنج هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از ۲۹ هزار میلیارد تومان عملکرد نقد و غیر نقد، ۲۷ هزار میلیارد تومان محقق شده است، اظهار کرد: در این مدت باید باید ۳۲ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد که بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان محقق شد که ۹۱ درصد از رقم مصوب را تشکیل می‌دهد. عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه به‌طور میانگین به صورت ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده است، ادامه داد: اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی حوزه‌ها شاهد روند کاهشی بودیم‌؛ به گونه‌ای که درآمد حاصل از تبلیغات محیطی و سازه‌های تبلیغاتی باید هزار میلیارد تومان می‌بود که این درآمد اخذ نشده و سازمان زیباسازی در این زمینه بسیار عقب است و در سود ناشی از سرمایه‌گذاری نیز باید 3 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شد که محقق نشده است. وی گفت: البته آیتم‌های افزایشی نیز داشتیم به گونه‌ای که در[درآمدهای ناشی از سهم شهرداری از مالیات بر] ارزش افزوده حدود 8 هزار میلیارد تومان درآمد محقق شد که روند افزایشی دارد یا در بخش هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی ۷۹ هزار میلیارد تومان در مجموع ابلاغ شده، در حالی که بودجه مصوب ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

کاشانی با بیان اینکه ابلاغ ۷۹ هزار میلیارد تومان بیش از رقم مصوب شوراست و تقاضا می‌کنیم که شهرداری قدم به قدم پیش برود، اظهار کرد: در هزینه‌های بخش نقدی و غیرنقدی در مجموع بیش از ۷۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده اما با تخصیص اعتبار بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۲۳ درصد است که جای تقدیر دارد.

   افزایش ۷ برابری هزینه کسر پارکینگ  در تهران

عضو شورای شهر تهران از افزایش ۷ برابری هزینه کسر پارکینگ در پایتخت انتقاد کرد. کاشانی با اشاره به افزایش هفت برابری هزینه کسری پارکینگ، بیان کرد: در سالی که به عنوان سال مهار تورم نامیده شده عوارض کسر پارکینگ 7 برابر شده و مشکل عظیمی برای مردم در مناطق ایجاد شده است. در منطقه ۱۱ تعداد ۳۰ پارکینگ کسر شده که هزینه آن ۳۶ میلیارد تومان اعلام شده است یا در منطقه ۱۰ مبلغ 3 میلیارد تومان برای 3 پارکینگ و در منطقه یک برای 4 واحد پارکینگ ۹ میلیارد تومان هزینه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ما لایحه مهار تورم آورده‌ایم اما با ۹ میلیارد تومان برای 4 پارکینگ چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ گفت: تقاضای ما این است که معاونت شهرسازی شهرداری نگاه و بازنگری جدی در این زمینه داشته باشند. همچنین مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه حذف پارکینگ قانونی نیست، با بیان اینکه تنها در مواردی که امکان احداث پارکینگ وجود ندارد، می‌توان پارکینگ احداث نکرد، گفت: اینکه پول بگیرند و اجازه ساخت پارکینگ را ندهند خلاف صورت گرفته است. مگر در مورد ۶ نمونه‌ای که در قانون لحاظ شده است.

   بدهی به بانک‌ها تسویه می‌شود 

در این حال، معاون مالی شهرداری تهران از تلاش شهرداری تهران برای تسویه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بدهی‌هایش با بانک‌ها خبر داد. لطف‌الله فروزنده با حضور در جلسه شورای شهر تهران پس از استماع گزارش خزانه‌دار شورای شهر مبنی بر عملکرد مالی شهرداری تهران در پنج ماه ابتدایی سال جاری، گفت: ما در بخش غیر نقد در حال تسویه حساب ۴۰۰۰ میلیارد تومانی با بانک‌ها هستیم که البته میزان بدهی‌های ما به بانک‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده و بعد از آنکه مشخص شد گزارشی به صحن شورای شهر ارایه خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ما در تسویه حسابمان با بانک‌ها از طریق مولدسازی کار را پیش می‌بریم، اظهارکرد: هفته آینده نیز لایحه‌ای در این خصوص خواهیم داشت تا شورا به ما در این زمینه کمک کند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه به‌شدت پیگیر آن هستیم که سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران درآمدهای خود را به حساب خزانه واریز کنند، گفت: پیگیر پرداخت بدهی‌های دولت هم هستیم به گونه‌ای که به دستور آقای مخبر معاون اول رییس‌جمهور کمیسیونی در سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان‌ها و ارگان‌ها تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم در شش ماهه دوم سال تحقق درآمدهایمان بیشتر از این مبلغ باشد.

   واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی

اعضای شورای شهر تهران همچنین دیروز نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی را تعیین تکلیف کردند. اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا، بررسی لایحه دستورالعمل موضوع ماده ۱۱ مصوبه تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی را روی میز بررسی قرار دادند و نرگس معدنی پور رییس کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه یک فوریت این لایحه چندی پیش به تصویب رسیده است، گفت: در کمیسیون‌های مربوطه این لایحه بررسی شد و تغییراتی در متن این لایحه اعمال شد و امروز برای رأی‌گیری آن را به صحن شورای شهر آوردیم. بر این اساس اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند، بانک اطلاعاتی جامع واگذاری املاک شهرداری باید به روز رسانی شده و هر شش ماه یک‌بار گزارش مربوطه به صحن شورا ارایه شود، همچنین مقرر شد که اطلاعات دقیق املاک واگذار شده بر اساس آدرس، متراژ و... در سامانه شفافیت بارگذاری شود و اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی که از شهردار ملک دریافت کرده‌اند نیز در سامانه منتشر شود.

در این لایحه عنوان شده که برای تحویل ملک درخواست‌کننده باید نامه کتبی و مستندات لازم را ارایه دهد و بعد از تایید مستندات و درخواست، موضوع در صحن علنی شورای شهر بررسی خواهد شد. همچنین دبیرخانه این کمیسیون در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تشکیل می‌شود و همه واحدهای مربوطه شهرداری تهران اعم از معاونت، مناطق و... می‌بایست درخواست‌های خود را به این کمیسیون ارسال کنند. در ادامه اعضای شورای شهر در خصوص نحوه واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات مصوباتی را داشتند که نهایتا با حداکثر آراء اصلاحیه ماده ۱۱ مصوبه واگذاری املاک شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی به تصویب رسید.

   انتقاد از جمع‌آوری پل‌های عابر پیاده 

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از جمع‌آوری ۳۰ پل عابر پیاده و نرده‌های جدا‌کننده «بی‌آرتی» گلایه کرد. جعفر تشکری هاشمی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه متأسفانه شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری پل‌های عابر پیاده کرده و در این مدت هم ۳۰ پل جمع‌آوری شده است، گفت: این جمع‌آوری و سلب محل تردد امن سبب شده که شهروندان از لابه‌لای خودروها عبور کنند و این مساله موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و در عین حال مردم را با جمع‌آوری پل‌ها تشویق به بی‌نظمی و بی‌انضباطی می‌کنیم و این در حالی است که شاهد کاهش ایمنی تردد هم خواهیم بود. وی با بیان اینکه جمع‌آوری پل‌ها و تبدیل آنها به ضایعات دور ریختن سرمایه‌ها است، ادامه داد: نکته قابل توجه این است که سازمان ترافیک به عنوان متولی هیچ مداخله و مشارکتی در این زمینه نداشته و زمانی که ما این پل‌ها را در سطح شهر تهران نصب کردیم حدود ۶۰ درصد تلفات کاهش یافت و با جمع‌آوری این پل‌ها قطعا شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. عضو شورای شهر تهران افزود: با خبر شدیم که شهرداری تهران درصدد جمع‌آوری نرده‌های جدا‌کننده خطوط «بی‌آرتی» است و به نظر می‌رسد احتمالا شهرداری با اینگونه اقداماتش که موجب تردد ناایمن می‌شود می‌خواهد طرح کاهش جمعیت را اجرا کند. چرا که جمع‌آوری پل و نرده‌های ایمن، ایمنی را کاهش می‌دهد و این اقدامات ناسنجیده مورد قبول نیست. مهدی چمران در واکنش به تذکر تشکری هاشمی تصریح کرد: احتمالا تذکر شما پیرامون وضعیت پل‌های عابر پیاده مکانیزه بوده که بارها اعضای شورا در خصوص وضعیت ایمنی آنها تذکر داده بودند. البته برای حل مشکل پل‌های عابر پیاده هم یا باید مسقف شوند یا باید به گونه‌ای محفوظ شوند که در اثر باد و باران تخریب نشوند.

 

ارسال نظر