روایتی تازه از رشد تمایل به ساخت در تهران

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ۰۰:۴۶:۴۵
کد خبر: ۲۱۷۰۴۹

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد 9 هزار و 586 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٦١ درصد افزایش داشته است.‌

گروه راه و شهرسازی|

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد 9 هزار و 586 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٦١ درصد افزایش داشته است.‌

به گزارش «تعادل»، دو روز پیش، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از صدور ۶۸۲۱ فقره پروانه ساختمانی در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲خبرداده و گفته بود: این شاخص در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۵۴ فقره پروانه بود که بیانگر رشد 116 درصدی تولید مسکن در سال ۱۴۰۲ است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، افزایش ٦١ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ٩.١ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در بهار ١٤٠٢ نسبت به بهار ١٤٠١ روی داده است. آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش کرده است، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد 9 هزار و 586 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٦١ درصد افزایش داشته است.‌

متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٦.٩ واحد بوده است. تعداد ١٣٨٩ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در بهار ١٤٠٢ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ٢٣,٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٨٨.٧ درصد افزایش داشته است. در این حال، در تمام نقاط شهری کشور، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد 9 هزار و 525 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ها پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ٢٢,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٩.١ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٣.٣ واحد بوده است‌.

   رشد 191 درصدی صدور پروانه  در بافت فرسوده تهران

در این حال، رییس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال 1401، آمار صدور پروانه در بافت فرسوده 191 درصد رشد داشته است. به گزارش فارس، مهدی هدایت رییس سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده در این دوره مدیریت شهری از اولویت‌های جدی است، گفت: با اتخاذ سیاست‌های تشویقی در ابتدای این دوره مدیریت شهری شاهد افزایش نوسازی در محدوده‌های هدف بازآفرینی بودیم. رییس سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 191 درصد آمار صدور پروانه در بافت فرسوده رشد یافته است. به گفته هدایت شورای شهر ما را مکلف کرده که سالانه 3 درصد از محدوده بافت فرسوده را نوسازی کنیم؛ ما هم این روند را پیش گرفته‌ایم تا این سه درصد محقق شود.

   تخفیف ۵۰ درصدی برای فرسوده‌ها

در تحولی دیگر، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از اعمال تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در عوارض پروانه ساخت برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: تمام کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند. به گزارش ایرنا، محمد ایینی با تاکید بر اینکه با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان دو هدف ارتقای امنیت جانی ساکنان و سلامت و بهداشت محیط زندگی را برای ساکنان این بافت‌ها فراهم کرد، گفت: با توجه به اینکه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در خانه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند، چاره‎ای جز شتاب‌بخشی به نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای این منظور در نظر داریم قیمت ساخته شده مسکن را در این مناطق کاهش دهیم و همچنین مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در نظر گرفته‌ایم تا به ساخت و ساز در این مناطق تشویق شوند. وی با اشاره به بحث کاهش قیمت تمام شده مسکن در این مناطق گفت: برای این منظور اولین امتیازی که برابر قانون شهرداری‌ها باید به متقاضیان ساخت و ساز در این محلات ارایه کند، حداقل ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه ساخت است؛ حتی تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند تخفیف ارایه کرده و مابقی مبلغ را از دولت طلبکار می‌شوند .

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید پروانه ساخت را در کمترین زمان ممکن صادر کنند، تصریح کرد: گام بعدی برای کاهش قیمت تمام شده ساختمان در بافت‌های فرسوده به انشعابات مربوط است. چنانچه انشعابات از قبل وجود داشته باشد این انشعابات محفوظ است و علاوه بر این دستگاه‌های خدمات‌رسان باید انشعابات آب، برق، گاز و تلفن را خارج از نوبت دایر کنند. 

 

ارسال نظر