نصب ۵۰ شتابنگار در اطراف گسلهای تهران
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تکمیل نصب ۵۰ شتابنگار تا پایان سال خبر داد. ب
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تکمیل نصب ۵۰ شتابنگار تا پایان سال خبر داد. به گزارش ایلنا، علی نصیری درباره تجهیزات پیش هشدار زلزله اظهار کرد: سامانه هشدار سریع زلزله فناوری نوینی است در دنیا که مجموعه ۲۱ کشور روی این موضوع کار میکند و تنها هشت کشور آن را به سرانجام رساندند. یکی از اجزاهای آن سنسور یا شتابنگار است. طی محاسباتی که توسط دانشمندان داخلی و استادان دانشگاه انجامشده، تعداد ۵۰ شتابنگار نیاز است که در اطراف گسلهای تهران و نه در داخل شهر، بلکه در بیرون از آن و در استانهای مجاور نصب شود.
او ادامه داد: از بین این ۵۰ شتابنگار تعداد چهار تا از آن را ژاپنیها نصب کردند. در طول سالیان مختلف هم در سازمان ما ۲۲ شتابنگار دیگر هم نصب شده و تعداد ۲۴ تا از این ۵۰ تا باقی مانده است که در همین دوره دو ساله مدیریت شهری به این کار موفق شدیم و امسال نصب ۵۰ شتابنگار تکمیل خواهد شد. البته یک هزینه ۱۲۰ میلیارد تومانی توسط شهرداری تهران با کمک موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده است. مسوول قانونی صدور هشدارهای سریع این موسسه است ولی چون در بودجههای دولتی کفاف نمیداد ما به عنوان مسوولیت اجتماعی آن را پذیرفتیم. امیدوارم تا پایان امسال نصب آن تمام شود. وی افزود: در کنار آن یک سامانه مخابراتی هم وجود دارد که امواج زلزله یعنی موج اولیه و موج ثانویه را بررسی و بر اساس مقدار فاصله کانون زلزله تا شهر تهران عمل میکند. به عنوان نمونه اگر جایی مثل شهر فیروزکوه کانون زلزله باشد شاید ۳۰ ثانیه فرصت داشته باشیم و در جای دیگر مثل فشم ۳ ثانیه زمان داشته باشیم، تصور ما این است که یک عددی بین ۱۵ تا ۱۷ ثانیه میانگین آن است که این زودتر از وقوع زلزله اصلی که زلزلههای بالای ۵/۵ ریشتر بوده که زلزلههای مخربی هستند. وقتی یک زلزله مهم و مخربی در تهران رخ دهد ما باید این آمادگی را داشته باشیم. البته این ۸ تا ۱۵ ثانیه و زیر ۲۰ ثانیه در مرحله اول برای هشدار به عموم مردم نیست، بلکه بیشتر کارکرد آن برای دستگاههایی است که به شکل اتوماتیک ثبت میشوند.
او گفت: یک بخشی از سامانه بر عهده ماست. امیدوارم امسال بتوانیم به بهرهبرداری برسیم. بخش نرمافزاری سامانه هم بر عهده ما بوده و بخشی هم دست دستگاههاست. مثلا باید این را در متروها نصب کنیم که قطارش یا باید از حرکت ایستاده یا کند شود. یا مثلا ژنراتورهای برق بیمارستانها باید فعال شود و این بستگی به دستگاهها دارد که تا چه میزان آماده باشند.
نصیری با اشاره به کارکرد این سامانه اظهار کرد: ما در حال حاضر هم که سامانهها کامل نیست با کیفیت پایینی متوجه میشویم. زمانی که این سامانه افتتاح شود، رتبه نهم را در بین سایر کشورها به خود اختصاص خواهیم داد. بسیار تکنولوژی بالایی است و بهشدت در کاهش تلفات و خسارات نقش دارد . به گفته نصیری، مطالعات نشان داده که ۱۰ ثانیه زودتر متوجه شدن، ۴۰ درصد مرگ و میر و خسارات را کاهش میدهد.