سایه روشن بازارها پس از حمله حماس

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۰۰:۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۱۷۳۲۵
سایه روشن بازارها پس از حمله حماس

پس از رخدادهای منطقه‌ای و اجرای عملیات توفان‌الاقصی، بازتاب این رخدادهای خارجی در بازارهای داخلی ایران هم نمایان شد.نوسان در نرخ دلار و سکه و برخی نوسانات در بازار سرمایه، باعث شکل‌گیری ابهاماتی در خصوص چشم‌انداز آینده بازار‌های کشور شده است.

پس از رخدادهای منطقه‌ای و اجرای عملیات توفان‌الاقصی، بازتاب این رخدادهای خارجی در بازارهای داخلی ایران هم نمایان شد.نوسان در نرخ دلار و سکه و برخی نوسانات در بازار سرمایه، باعث شکل‌گیری ابهاماتی در خصوص چشم‌انداز آینده بازار‌های کشور شده است.

برخی سرمایه‌گذاران نگرانند این روند نوسانی مستمر باشد و باعث گسترش تورم و نوسان در کشور شود. نکته‌ای که در خصوص بازار سرمایه می‌توان گفت آن است که بورس تنها یک روز 2.5درصد منفی شد و طی روزهای بعد، تقریبا روی ریل ثبات قرار گرفت. از سوی دیگر در روزهای بعدی هم با رشد مثبت مواجه و روند صعودی به خود گرفت.

اما واقع آن است زمانی که اتفاق بدی رخ می‌دهد و اخبار ناخوشایندی در فضای عمومی کشور در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد، سرمایه‌گذار احساس خطر می‌کند و دست به برخی واکنش‌های هیجانی می‌زند. این روند فقط احساس است و احتمالات برآمده از خبری است که منتشر شده است. سرمایه‌گذار در این شرایط از خود می‌پرسد، «اگر» درست باشد، «اگر» دامنه‌دار باشد، «اگر» اثرات آن به ایران و بورس و شرکت مربوطه برسد و سایر «اگرها»... در این شرایط احتمال دارد سهم‌ها با کاهش ارزش مواجه شوند، بنابراین تلاش می‌کنند سهم خود را فروخته تا در معرض ریسک قرار نگیرند. این تلاش‌ها برای فروش موجب ریزش بورس و کاهش قیمت سهم‌ها می‌شود. این روند کاملا طبیعی است. اما در بلندمدت بازارها به سرعت واکنش نشان داده، کارشناسان و آنالیزورها به سرعت تحلیل می‌کنند، آثار مثبت و منفی و ارتباطات را بیرون آورده و به تدریج سرمایه‌گذاران با تکیه به این داده‌ها متوجه می‌شوند این تهدید چقدر جدی است و چقدر احتمال دارد، خطرات آن متوجه بازارهای ایران شود.

بر این مبنا بسیاری از افراد برنامه‌ریزی کرده و راهبرد اقتصادی خود در بازارها را ترسیم می‌کنند. اگر نتایج تحلیل‌ها به گونه‌ای شود که تحولات ربطی به ایران ندارد، بازار با رونق هم همراه می‌شود و بسیاری از افراد وارد بازار شده سرمایه‌گذاری‌های بیشتری‌ را صورت می‌دهند. در این صورت بازار با رشد همراه شده و وارد دالان صعودی می‌شود. شبیه رخدادهای اخیر، در زمان ترور سردار سلیمانی هم رخ داد؛ بازارها چند روز محدود در شوک فرو رفته و قیمت‌ها نزولی شدند، اما به سرعت وضعیت بازار‌ها نرمال شدند. در ادامه هم (پس از دو ماه) به دلیل رشد قیمت دلار، رشد بورس هم آغاز شد و رکوردهای سال 99 ثبت شدند و بورس بیش از دو برابر رشد کرد. بنابراین ریکشن‌های فعلی بازار کاملا طبیعی است. درباره رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد، ایران ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته و انگشت اتهام از روی ایران برداشته شده است. در آینده اگر اتفاقات جدیدی بیفتد و منطقه به هم ریخته و ایران به موضوع ربط داده شود بازار به آن واکنش نشان داده و نوسانات آغاز می‌شود.

برخی هم این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا افزایش نرخ دلار و طلا ممکن است در بورس هم اثرگذار شود؟ به نظرم دلار بازار بسیار حساسی است و بیشترین واکنش‌ها را در زمان رخدادها نمایان می‌کند. زمانی که احساس خطری شکل می‌گیرد و اگر بازارسازهای اقتصادی عملکرد مناسبی ارایه نکند و نتواند تعادل ایجاد کند، تمایل سرمایه‌گذاران برای تبدیل دارایی‌های به دلار بیشتر می‌شود و نرخ دلار صعودی می‌شود. شبیه این رخداد مدتی قبل در منطقه قفقاز شکل گرفت. اتفاقاتی رخ داد که ارمنی‌ها ناچار به مهاجرت شدند. بدون تردید این روند باعث شد قیمت مسکن در ارمنستان به نصف برسد. چرا که تقاضا برای مهاجرت بیشتر شده بود. نکته بعدی درباره ارز آن است که حدود 6الی 7ماه است نرخ ارز در ایران در محدود 50هزار تومانی ثابت است؛ با توجه به تورمی که ایران با آن روبه رو بوده و از ابتدای سال تنها 17الی 18درصد تورم وجود داشت، انتظار می‌رفت که نرخ دلار با تورم همخوانی داشته و بالا برود. طی دو الی سه روز اخیر حدود 4درصد از این 18درصد محقق شده است. یعنی در مورد دلار در ایران به واسطه تورم، انتظار رشد قیمت وجود دارد.

اما بررسی موضوع در دراز مدت نشان می‌دهد برخی اوقات نرخ دلار مدت زیادی ثابت مانده و تورم جلو می‌رود. فنر نرخ دلار جمع می‌شود. در نقطه مقابل، برخی اوقات دیگر نرخ دلار جامپ می‌کند و از حد تعادلی خود بیشتر می‌شود. در این صورت، نرخ دلار یا پایین می‌آید یا مدتی روی عددی ثابت می‌ماند تا به محدوده تورم موجود در جامعه برسد. به هر حال تورم و نرخ دلار ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.این ثبات دلار در شرایط تورم 40درصد سالانه این انتظار را ایجاد می‌کند که نرخ دلار تکانی بخورد. حمله حماس این تکانه را برای رشد ایجاد کرد.

 

ارسال نظر