ریسک سیاسی در بورس

۱۴۰۲/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۳۸۹
ریسک سیاسی در بورس

بازار روز شنبه بدون توجه به پارامتر‌های تاثیرگذار، پر عرضه کار خود را آغاز کرد به‌طوری که از همان دقایق ابتدایی شاهد رنج‌های روبه پایین و سبقت فروشندگان از یکدیگر بودیم.

بازار روز شنبه بدون توجه به پارامتر‌های تاثیرگذار، پر عرضه کار خود را آغاز کرد به‌طوری که از همان دقایق ابتدایی شاهد رنج‌های روبه پایین و سبقت فروشندگان از یکدیگر بودیم.

از جمله این پارامتر‌ها می‌توان به کاهش نرخ دلار و رسیدن آن به کانال 51 هزار تومانی در پایان روز جمعه اشاره کرد که نشان از کاهش احتمال بروز تنش بین ایران و اسراییل و در کل ریسک سیاسی بازار دارد که خبر خوبی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. در کنار این موضوع تلاطم بازار‌های جهانی و تنش در خاورمیانه عاملی بازدارنده برای تعادل نرخ اقلام کامودیتی در بازار‌های جهانی بوده به‌طوری که شاهد رشد مجدد نفت از سطوح 84 دلاری به محدوده 90، اونس طلا تا سطح 1,932 دلاری و شیب صعودی ملایم سایر کامودیتی‌ها هستیم که با توجه به کاهش ریسک سیاسی می‌توانست سیگنال مثبتی برای بازار قلمداد گردد. با این حال اما خریداران ترجیح دادند تا در این روزها همین ریسک ناچیز احتمالی را هم نپذیرند و تماشاچی تابلوی معاملات باشند.

به این ترتیب عقب‌نشینی خریداران، حجم کم معاملات این روز‌ها، نبود جریان پولی در بازار و از همه مهم‌تر طولانی و فرسایشی شدن روند اصلاحی و خستگی سهامداران را می‌توان دلیل اصلی ایجاد فشار عرضه و غلبه فروشندگان به خریداران بیان کرد. لذا همان طور که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم، معتقدیم سلسله اتفاقات و ابهامات که ریشه اکثر آنها تصمیمات دولتی و بی‌اعتمادی عمومی بوده موجب شده تا بازار به این حال و روز بیفتد. به واقع این روز‌ها حجم عظیمی از ابهامات و قرارگیری سهامدار در معرض آنها را داریم.

در این بین سهامدار بیچاره نیز نمی‌داند حواسش را باید دقیقا به چیزی معطوف کند، تنش‌های خاورمیانه و تحولات داخلی یا قیمت‌گذاری دستوری و نرخ دلار و تصمیمات یک‌شبه و غیر کارشناسی دولت. با تمام این تفاسیر اما همچنان نگاه‌مان به بازار آن قدر‌ها که باید بد نیست و معتقدیم تحولات روز‌های آخر مهر و انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای تا حدودی سمت سوی بازار را عوض خواهد کرد. البته همه‌چیز بستگی به گزارش 6 ماهه شرکت‌ها خواهد داشت.

گرچه انتظار گزارش‌ رویایی از همه شرکت‌ها نداریم اما ثبات نسبی در گزارش‌ها به‌علاوه گزارش خوب چند نماد مورد توجه بازار می‌تواند ما را به مقصودمان برساند علی‌الخصوص که قیمت اکثر نماد‌ها و شاخص در برهه اخیر اصلاح قابل توجهی داشته‌اند و حوالی کف‌های قبلی خود در حال معامله‌اند. به این ترتیب صحبت را می‌توان اینگونه تمام کرد که از نظر بنیادی تداوم شرایط فعلی بازار نمی‌تواند بیش از این طولانی شود مگر اینکه شاهد تحولات و اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی باشیم که هر چند احتمال آن کم است اما غیر ممکن نیست. اما با کنار گذاشتن چنین سناریو‌هایی به نظر بازار پس از اندکی دست و پا زدن در سطوح فعلی و حجم خوردن روز‌های بهتر و شاید حتی یک جهش را تجربه کند.

 

ارسال نظر