نسل‌کشی

۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۷۴۴
نسل‌کشی

مردم تهران و سایر شهرهای ایران در واکنش به جنایت ارتش رژیم صهیونیستی در قتل‌عام ۱۰۰۰ نفر از نوزادان، کودکان، دختران، پسران، زنان و مردان غزه‌ای در بیمارستان المعمدانی به خیابان‌ها و میدان‌های شهرها آمدند و این جنایت هولناک و ضد انسانی را محکوم کردند.

مردم تهران و سایر شهرهای ایران در واکنش به جنایت ارتش رژیم صهیونیستی در قتل‌عام ۱۰۰۰ نفر از نوزادان، کودکان، دختران، پسران، زنان و مردان غزه‌ای در بیمارستان المعمدانی به خیابان‌ها و میدان‌های شهرها آمدند و این جنایت هولناک و ضد انسانی را محکوم کردند.

مردم تهران همزمان با مردم سایر شهرهای کشور از ساعت ۱۵ روز – چهارشنبه – به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور در خیابان و میدان انقلاب تهران، خشم خود از جنایت رژیم کودک‌کش صهیونیستی را فریاد زدند.

مقامات لشکری، کشوری، امدادی و انتظامی نیز در این تجمع حضور داشتند. خشم و نفرت مردم تهران در تجمع میدان انقلاب به دلیل اعلام انزجار از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و اعلام همبستگی با مقاومت اسلامی فلسطین بروز کرد. این تجمع دومین تجمعی بود که امروز در محکومیت جنایت صهیونیستها در تهران برگزار شد.

تجمع اول ساعت ۱۰ صبح با حضور جمعی از مردم و امدادگران و کادر درمان هلال‌احمر در میدان فلسطین تهران برگزار شد. شب گذشته - سه‌شنبه شب - نیز تجمع دیگری تحت عنوان «رزمندگان بدون مرز» در میدان فلسطین تهران برگزار شد. شعارها و پلاکاردهای ضد استکباری مردم که خشم و اندوه توامان مردم را نشان می‌داد حاوی این شعارها بود: مرگ بر امریکا، مرگ بر اسراییل کودک‌کش. تجمع‌کنندگان شعارهای «مرگ بر اسراییل»، «مرگ بر امریکا»، «یا حجت بن الحسن ریشه صهیون بکن»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «مرگ بر انگلیس»، « جنایت اسراییل جنایت امریکاست»، سردادند. همچنین پلاکاردهایی با مضامین «به امید خدا قدس را آزاد می‌کنیم»، «تقدیر خداوند این است که فلسطین آزاد شود»، «توفان الاقصی یوم‌الله ۱۵ مهر»، «یا قدس انا قادسون» در دست داشتند. در این مراسم تجمع‌کنندگان پرچم‌های اسراییل و امریکا را به آتش کشیدند. همچنین به صورت نمادین در این مراسم تشییع پیکر شهدای غزه برگزار شد. برخی از تجمع‌کنندگان نیز شعارهایی از جمله «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر وطن‌فروش خائن» و «مرگ بر منافق» سر می‌دادند. همزمان با این تجمع در اقصی نقاط جهان تجمعاتی در محکومیت جنایات اسراییل برگزار شده است. وزارت بهداشت غزه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در جنایتی تازه، بیمارستان المعمدانی در مرکز نوار غزه را بمباران کرد و طبق برآوردهای اولیه، بیش از ۵۰۰ تن از فلسطینیان در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به این بیمارستان به شهادت رسیدند. 

نتانیاهو، مدعی است که ارتش این رژیم در جنایت بیمارستان غزه دخالتی نداشته و تلاش کرد تا این بمباران را به گردن نیروهای مقاومت فلسطینی بیندازد که با عملیات توفان الاقصی، صهیونیست‌ها را به زانو درآورده‌اند. این در حالی است که پس از این جنایت، یکی از افراد رسانه‌ای نزدیک به نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این بیمارستان خبر داد اما دقایقی بعد، آن را حذف کرد. کارشناسان نظامی نیز می‌گویند گروه‌های فلسطینی موشکی را در اختیار ندارند که بتواند چنین حجمی از تخریب و تلفات را ایجاد کند.

از زمان آغاز عملیات توفان الاقصی، رژیم صهیونیستی حملات هوایی سنگینی علیه نوار غزه انجام داده و بسیاری از ساختمان‌ها را با خاک یکسان کرده است؛ حملاتی که به آوارگی بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این منطقه منجر شده است و در جنایتی تازه هم کشتار بیمارستان المعمدانی را به راه انداخته است.

 سیدابراهیم رییسی در تجمع مردمی ضدصهیونیستی در میدان انقلاب تهران با بیان اینکه امروز عزای عمومی ملت ایران، امت اسلامی و انسانیت و همه مردم آگاه و باوجدان جهان است، اظهار کرد: ارتکاب جنایتی هولناک به دست افرادی انسان‌نماست که شکل انسان و قلب حیوان است.

وی افزود: کشتن زنان و کودکان و حمله بیمارستان را کدام وجدان انسانی قبول می‌کند؟ با حمله به بیمارستان‌ پایان رژیم صهیونیستی آغاز شد. رییسی تاکید کرد: هر قطره خونی که بر زمین غزه ریخته می‌شود رژیم صهیونیستی را یک گام به سقوط نزدیک می‌کند. ۷۵ سال ظلم و بیدادگری و کشتن زنان و کودکان و تصرف زمین‌ها کاری است که صهیونیست‌ها تصور کردند با انجامش می‌توانند حق فلسطینیان را از بین ببرند.

رییس‌جمهوری با اشاره به قراردادهای قبلی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، یادآور شد: آنان به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستند و تصور می‌کنند می‌توانند با ارتباط با برخی کشورهای منطقه بر جنایات و حق‌کشی‌های خود سرپوش بگذارند.  وی تاکید کرد: هیچگاه مقاومت دربرابر صهیونیست‌ها کمرنگ نشده است. از انتفاضه اول تا چهارم جوانان فلسطینی ایستادگی کردند و شکنجه‌ها و ظلم‌ها را تحمل کردند اما از حقوق خود دست نکشیدند. این ایستادگی پیروزی برای مردم فلسطین حتمی‌تر کرده است و رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر کشانده است هرچند این ایستادگی پابرجاست. رییسی ادامه داد: جنگ با سنگ به جنگ با موشک بدل شده است. تا زمانی که ظلم‌های رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به ستوه آورد. از جنایات رژیم صهیونیستی گرفته تا اهانت به مسجد الاقصی حالا یک حمله و توفان الأقصی شکست را به این رژیم تحمیل کرده است.

رییس‌جمهوری یادآور شد: علاوه بر موساد شش دستگاه اطلاعاتی دیگر و گنبد آهنین برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی همراه‌اند اما بازهم آنان از نیروهای مقاومت شکست خوردند. این رژیم حریف نیروهای مقاومت نمی‌شود و حالا حمله به زنان و کودکان و مردم عادی را آغاز کرده است. در حالی که شکست با جنایت علیه بشریت جبران نمی‌شود. 

 

 وی با بیان اینکه این شکست به هیچ عنوان ترمیم نمی‌شود، تصریح کرد: کشتن زنان و کودکان شکست شما را ترمیم نمی‌کند. رژیم امریکا که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و حضور سران آنان را در سرزمین‌های اشغالی می‌بینیم نشان می‌دهد که صحنه این جنگ را امریکا مدیریت می‌کند. رییسی افزود: رژیم صهیونیستی با شکستی که بر او وارد شده فروریخته است اما امریکا به کمکش آمده است و تجهیزات به فلسطین اشغالی وارد می‌کند. امروز در جلوی چشم کشورهای منطقه موشک‌ها را وارد فلسطین اشغالی می‌کنید و بر سر مردم غزه می‌ریزید. مردم غزه شما را شریک جنایات رژیم صهیونیستی می‌داند.

  واکنش جدی جهانی به جنایت اسراییل

وزارت بهداشت غزه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در جنایتی تازه، بیمارستان المعمدانی در مرکز نوار غزه را بمباران کرد و طبق برآوردهای اولیه، بیش از ۵۰۰ تن از فلسطینیان در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به این بیمارستان به شهادت رسیدند.  نتانیاهو، مدعی است که ارتش این رژیم در جنایت بیمارستان غزه دخالتی نداشته و تلاش کرد تا این بمباران را به گردن نیروهای مقاومت فلسطینی بیندازد که با عملیات توفان‌الاقصی، صهیونیست‌ها را به زانو درآورده‌اند. این در حالی است که پس از این جنایت، یکی از افراد رسانه‌ای نزدیک به نتانیاهو در شبکه اجتماعی ایکس از حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این بیمارستان خبر داد اما دقایقی بعد، آن را حذف کرد. کارشناسان نظامی نیز می‌گویند گروه‌های فلسطینی موشکی را در اختیار ندارند که بتواند چنین حجمی از تخریب و تلفات را ایجاد کند.

شهادت دست‌کم ۵۰۰ فلسطینی در بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه به دست رژیم صهیونیستی، محکومیت بین‌المللی گسترده رهبران جهان و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به ‌دنبال داشت؛ این در حالی است که کشورهای غربی از محکوم‌کردن صریح تل‌آویو خودداری کردند و امریکا در این جنایت هم کنار صهیونیست‌ها ایستاد.جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این حمله را محکوم کرده و بر اهمیت پایبندی به قوانین جنگی تاکید کرد. او گفت: خبر بمباران بیمارستان وحشتناک و غیرقابل‌قبول است.

قوانین بین‌المللی باید در تمامی موارد رعایت شوند. حمله به بیمارستان قابل‌قبول نیست. دولت مصر در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله به شدیدترین شکل، از جامعه بین‌المللی خواستار مداخله شد. عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر این «بمباران عامدانه» رژیم صهیونیستی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانست. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی گفت که هیچ چیزی نمی‌تواند بمباران یک بیمارستان یا هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را توجیه کند. او همچنین تاکید کرد که دسترسی غزه به کمک‌های بشردوستانه باید فورا فراهم شود.

سائولی نینیسته، رییس‌جمهوری فنلاند حمله به غیرنظامیان را یک عمل «شنیع» دانست و ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به حقوق بین‌المللی بشردوستانه، خواستار تحقیقات درباره نقض این حقوق شد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که در روز حمله در سرزمین‌های اشغالی حضور داشت و چند ساعت قبل از آن بر حمایت تمام‌عیار کشورش از رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود، گفت که از تصاویر حمله به این بیمارستان «وحشت» کرده و آغاز «تحقیقات کامل» را «ضروری» می‌داند.

دولت اندونزی ضحمن محکومیت این حمله، از نهاد بین‌المللی خصوصا شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «فورا» اقداماتی ملموس و قاطع برای پایان داده به این خشونت‌ها در غزه انجام بدهند. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواستار یک «قطعنامه فوری و اضطراری» از سوی شورای امنیت برای پایان دادن به این «تهاجم» شد. دولت عراق به یاد قربانیان این حمله سه روز عزای عمومی اعلام کرد. سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی را به ‌شدت محکوم کرد. او در این بیانیه اظهار کرد: زیاده‌روی رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌پناه، همه مرزها و همه خطوط قرمز را درنوردیده است که تازه‌ترین مورد آن حمله به بیمارستان خصوصی المعمدانی در نوار غزه است که صدها شهید و زخمی در پی داشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در این پیام تاکید کرد که این جنایت لکه ننگی بر جبین بشریت و مورد تازه‌ای در سیاهه جنایات خون‌بار رژیم صهیونیستی است.

دولت اردن در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم افزایش حمایت بین‌المللی از غیرنظامیان فلسطین، نشستی چهارجانبه با حضور جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا را که قرار بود امروز برگزار شود، لغو کرد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد که این نشست را به این دلیل لغو می‌کند که واشنگتن قادر به تصمیم‌گیری در خصوص توقف جنگ غزه نیست.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز این حمله را یک جنایت جنگی دانسته و از رژیم صهیونیستی خواست تا هرچه سریعتر به «تهاجم وحشیانه» خود پایان بدهد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که رژیم صهیونیستی با این حمله «تمامی خطوط قرمز» را رد کرده و این «قتل‌عام جنگی شنیع» قابل تحمل نیست.

او هم مانند دولت اردن، دیدار برنامه‌ریزی ‌شده خود با رییس‌جمهوری امریکا را در پی حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان غزه لغو کرد. «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به کشتار بیمارستان «المعمدانی» گفت: این جنایت جدید اسراییل، خوی وحشی‌گری دشمن را نشان داده است؛ دشمنی که به هیچ ارزش، قانون و عرفی احترام نمی‌گذارد.

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله تازه اسراییل اعلام کرد که «بمباران بیمارستان المعمدانی را محکوم کرده و آن را قتل عامی وحشیانه و جنایتی در حق غیرنظامیان می‌دانیم.»

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی و همچنین تداوم حملات اشغالگران را به‌شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در این بیانیه از جامعه جهانی خواست تا دست از سیاست‌های دوگانه خود برداشته و در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی موضع بگیرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: قویا این حمله وحشیانه را محکوم کرده و عمیقا از کشته و مجروح ‌شدن فلسطینیان در حمله به این بیمارستان برآشفته هستیم.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: به نظر می‌رسد امریکایی‌ها سیاست حذف حماس را در فلسطین پذیرفته‌اند و اسراییلی‌ها برای آن تلاش می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه نیز گفت: حمله به بیمارستانی که زنان، کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه در آن بودند، تازه‌ترین سند فقدان هرگونه ارزش انسانی در حملات اسراییل است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهم تا برای توقف این توحش بی‌سابقه در غزه دست‌ به ‌کار شوند.

رییس‌جمهوری سوریه در همبستگی با خانواده‌های قربانیان جنایت بیمارستان المعمدانی و ملت فلسطین از امروز (چهارشنبه) به مدت سه روز عزای عمومی در سراسر این کشور اعلام کرد.

دولت سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: قتل‌عام صدها نفر از مردم بی‌گناه در بیمارستان المعمدانی اقدامی وحشیانه بوده و بیانگر میزان کینه‌توزی رژیم متجاوز صهیونیستی است.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی غزه را یک «جنایت شنیع جنگی» توصیف کرده و امریکا را مسوول اصلی این اقدام جنایتکارانه دانست.

همچنین ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به پرسش به رادیو اسپوتنیک گفت: البته که ما چنین اقدامی را جنایت و غیرانسانی می‌دانیم

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در شبکه اجتماعی ایکس بدون هیچ گونه اشاره‌ای به نام «اسراییل» به عنوان عامل این حمله وحشیانه، نوشت که موضع بریتانیا مشخص بوده است.

او ادامه داد: حفظ جان غیرنظامیان باید اولویت اول باشد. بریتانیا با متحدان خود همکاری خواهد کرد تا دریابد که چه اتفاقی رخ داده و همچنین از جان غیرنظامیان در غزه محافظت کند.

وزارت خارجه اسپانیا هم ضمن محکوم کردن این حمله، خواستار رعایت هنجارهای حقوق بین‌المللی بشردوستانه شد. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا این «حمله کورکورانه» را محکوم کرد و گفت که تصاویر منتشر شده از این بیمارستان بسیار نگران‌کننده هستند.

این مقام استرالیایی گفت: واضح است که این فاجعه تلفات بسیاری در پی داشته است. هر نوع حمله کورکورانه و هدف‌گیری غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم، از جمله علیه بیمارستان‌ها. پکن هم به فهرست طویل کشورهایی پیوست که حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان غزه را محکوم کرده‌اند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین از تلفات سنگین حمله به بیمارستانی در غزه حیرت‌زده شده و آن را محکوم می‌کند.

خواستار آتش‌بس فوری و پایان جنگ هستیم. «مایکل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: از حمله به بیمارستان الاهلی العرب و مرگ صدها بیمار منزجر شده‌ام. او همچنین بدون اشاره به نام رژیم صهیونیستی، خواستار روشن شدن حقیقت درباره مسببان این حمله و همچنین پاسخگو کردن آنها شد. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا ضمن ابراز تاسف برای کشته ‌شدن بیش از ۵۰۰ فلسطینی در حمله به این بیمارستان، خواستار حفاظت از غیرنظامیانی شد که در این جنگ ۱۲ روزه گیر افتاده‌اند. او گفت: از آنچه بر الاهلی العرب گذشت بسیار غمگین هستم. ایتالیا مراتب تسلیت قلبی خود را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حمله اعلام می‌کند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در خصوص جنایت وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی اظهار کرد که این جنایت هم مانند دیگر جنایات رژیم صهیونیستی، چهره حقیقی و جنایتکارانه این رژیم و حامیانش را نشان می‌دهد. این حزب همچنین با بیان اینکه صدور بیانیه در محکومیت این جنایات دیگر کفایت نمی‌کند، از ملت‌های عربی و اسلامی خواست فوراً به خیابان‌ها آمده و به دولت‌های جهان فشار بیاورند تا اقدامی در این باره اتخاذ کنند. سازمان پزشکان بدون مرز که از بمباران بیمارستانی که در حال مداوای مجروحان و پناه دادن به آوارگان غزه بوده «وحشت‌زده» شده است. دکتر «غسان ابوسته» پزشک عضو این سازمان که در غزه مانده و به مداوای مجروحان مشغول است، در بیانیه‌ای گفت: این یک قتل‌عام است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با محکوم کردن این حمله، اظهار کرد که «بیمارستان‌ها باید پناهگاهی برای حفظ جان انسان‌ها باشند، نه صحنه‌ای که در آن شاهد مرگ و ویرانی باشیم.» احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که رهبران بین‌المللی باید فوراً به این تراژدی پایان دهند.

او تاکید کرد: جنایتکاران نمی‌توانند از مجازات اعمال خود بگریزند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره این حمله گفت: حملات ۷ اکتبر حماس نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. من از کشته‌ شدن صدها تن در بمباران بیمارستانی در غزه وحشت‌زده شده و خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستم تا این رنج انسانی مزمن و پیچیده کاهش یابد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که حمله به بیمارستان المعمدانی در نوار غزه «از لحاظ گستردگی بی‌سابقه» بوده و این حمله را محکوم کرد. ریچارد پپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در کرانه باختری و نوار غزه گفت: تاکنون ۵۱ حمله به مراکز درمانی در غزه صورت گرفته است که منجر به کشته شدن ۱۵ کارمند بهداشت و زخمی شدن ۲۷ تن دیگر شده است.

 

 

ارسال نظر