روزهای خوش کشاورزی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۲ - ۰۰:۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۱۲۰
روزهای خوش کشاورزی ایران

با وجود تمام محدودیت‌هایی که چه در حوزه جغرافیایی و چه در حوزه تجارت بین‌المللی وجود دارد، صادرات محصولات کشاورزی ایران در نیمه ابتدایی امسال با رشد خوبی همراه بوده و می‌توان امیدوار بود که این روند ادامه داشته باشد.

با وجود تمام محدودیت‌هایی که چه در حوزه جغرافیایی و چه در حوزه تجارت بین‌المللی وجود دارد، صادرات محصولات کشاورزی ایران در نیمه ابتدایی امسال با رشد خوبی همراه بوده و می‌توان امیدوار بود که این روند ادامه داشته باشد. در نیمه نخست امسال ۶۷.۷ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۴.۱ میلیارد دلار صادر شد که ۳.۵ میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار آن محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده که ۶ درصد وزن و ۱۰ درصد ارزش کل صادرات در نیمه نخست را به خود اختصاص داده است.

صادرات به عنوان پیشران و موتور حرکت اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و سیاستگذاران و تولید‌کنندگان توجه به کیفیت، استمرار تامین، قیمت رقابتی و ذائقه و کشش بازارهای هدف را در نظر بگیرند. از سه میلیون و ۵۲۱ هزار تن کالای دامی، کشاورزی، شیلاتی و غذایی به ارزش دو میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار، ۴۲۴ هزار و ۸۷۱ تن آن به ارزش ۶۱۶ میلیون دلار، محصولات دامی، شیلاتی و لبنی بود که این کالاها نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ درصدی در وزن و ۳۷ درصدی در ارزش همراه بوده است.

دو میلیون و ۴۶۶ هزار تن کالای زراعی و باغی نیز بخش دیگری از گروه کالایی غذایی و کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار بود که در این مدت صادر شده که نسبت به مدت مشابه با وجود کاهش هشت درصدی در وزن با رشد ۱۶ درصدی در ارزش همراه بوده و ۵۱۷ هزار تن دیگر از کالاهای این گروه، محصولات فرآوری، شیرینی و شکلات، کنسرو‌ها، طعم‌دهنده‌ها و خمیرهای خوراکی و مخمرها بودند که ارزش آن ۴۳۶ میلیون و ۸۱۲ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش همراه بوده است. ۹۴ درصد وزن و ۸۴ درصد ارزش صادرات کالاهای شیلاتی، دامی، زراعی، باغی و غذایی کشور در نیمه نخست امسال به کشورهای همسایه بوده که تشکل‌ها با سازماندهی مناسب و بهره‌گیری از دانش روز، بسته‌بندی، حمل و نقل مناسب و ارتباطات موثر می‌توانند ضمن توجه به زنجیره تامین و ارزش و توسعه بازارهای کشورهای همسایه، افزایش صادرات به بازارهای دورتر را نیز در دستور کار داشته باشند و ارز آوری مناسب‌تری را دنبال کنند.