بازار نگران آبیهای جاده مخصوص شد
صورتهای مالی ایران خودرو مربوط به پایان شهریور 1402 نشان میدهد این خودروساز همچنان محصولات تولیدی خود را با زیان برای متقاضیان فاکتور میکند. این مساله در نیمه دوم امسال به نسبت سال گذشته بدتر شده و حیات خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص را تهدید میکند.
صورتهای مالی ایران خودرو مربوط به پایان شهریور 1402 نشان میدهد این خودروساز همچنان محصولات تولیدی خود را با زیان برای متقاضیان فاکتور میکند. این مساله در نیمه دوم امسال به نسبت سال گذشته بدتر شده و حیات خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص را تهدید میکند.
به گزارش اکو ایران، ایران خودرو در صورتهای مالی خود مربوط به سه ماهه دوم سال جاری (پایان شهریور 1402) حدود 14 هزار و 390 میلیارد تومان زیان فروش ثبت کرده است. صورتهای مالی ایران خودرو در ساعتهای پایانی مهر 1402 در سایت کدال سازمان بورس منتشر شد.
بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 14جاده مخصوص، آبان امسال را با خبر زیان نزدیک به 14 هزار و 390 میلیارد تومانی آغاز کردند. آبیهای جاده مخصوص در صورتهای مالی خود در سه ماهه ابتدایی سال جاری (خرداد 1402) حول و حوش چهار هزار و 867 میلیارد تومان زیان فروش ثبت کردند. بنابراین این خودروساز در پایان شهریور امسال به نسبت پایان خرداد سال جاری، زیان حاصل از فروش محصولاتش نزدیک به 195 درصد رشد کرده است. این مساله نگرانیها را در ارتباط با تداوم حیات این خودروساز به وجود آورده است.
آنچه وضعیت ایران خودرو را نگرانکنندهتر میکند ثبت حدود 70 درصد زیان فروش کل سال 1401 در پایان نیمه اول سال جاری است. این به آن معناست که زیان حاصل از فروش محصولات زیر قیمت تمام شده در سال جاری رکورد سال گذشته را پشت سر خواهد گذاشت و قله جدیدی را در ثبت زیان فروش سالانه در کارنامه ثبت خواهد کرد. آبیهای جاده مخصوص در پایان سال گذشته زیانی بیش از 20 هزار و 500 میلیارد تومان را بابت فروش محصولات زیر قیمت تمام شده در صورتهای مالی خود ثبت کردند.
افزایش زیان ایران خودرو در سال جاری سیگنال منفی به بازار مخابره میکند و این احتمال را دامن میزند که بزرگترین خودروساز کشور نتواند به حیات خود ادامه دهد. ثبت زیان فروش به دلیل اصرار بر سیاست قیمتگذاری دستوری اتفاق افتاده است. سیاستی که پا بر گلوی شرکتهای خودروساز گذاشته و نفس آنها را به شماره انداخته است. فروش با زیان ایران خودرو این پیامد را برای بازار دارد که جاده عرضه خودرو از تولید شرکتهای خودروساز به بازار باریک شود و همین اتفاق قیمتهای بازاری خودرو را افزایش دهد.