افزایش 100 درصدی واردات پارچه

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۶

ایسنا صنعت نساجی را عموما به عنوان صنعتی می‌شناسند که با سرمایه‌گذاری پایین، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل هم بسیاری از کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و حتی ترکیه توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری درصنعت نساجی به درآمدهای هنگفتی از ناحیه صادرات محصولاتشان دست پیدا کنند.

به عنوان مثال براساس آمار انجمن صنایع نساجی ایران در چهار ماهه نخست امسال بیش از 34 میلیون دلار پنبه، 113 میلیون دلار انواع نخ، 97میلیون دلار انواع پارچه و 26میلیون دلار پارچه چادر مشکی وارد کشور شده است.

واردات پنبه اگرچه در این مدت 10درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته اما واردات انواع نخ 14درصد و انواع پارچه 109درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این مدت زمان 115.5میلیون دلار الیاف نیز وارد کشور شده است.

جمع کل واردات محصولات نساجی به جز ماشین‌آلات و رنگ در چهار ماهه امسال به بیش از 411.6 میلیون دلار و با احتساب ماشین‌آلات و رنگ به بیش از 745.5 میلیون دلار رسید.

واردات میلیون دلاری محصولاتی مانند پنبه، نخ و پارچه درحالی رقم می‌خورد که ایران در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در منطقه محسوب می‌شد. حالا نیز با وجود اینکه بخشی از این محصولات درداخل تولید می‌شود به نظر می‌رسد به دلیل ناهماهنگی بین زنجیره تامین صنعت نساجی و البته برخی مشکلات کلان اقتصادی بعضا فعالان این صنعت به تامین نیازهای خود از خارج از کشور رو می‌آورند.

محمد مروج، رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی اواسط مرداد امسال در اظهارنظری عنوان کرد که «طبق توافق بین دوکشور قرارشد هند در ازای بخشی از پول نفت ایران به کشورمان پارچه و نخ بدهد که متاسفانه محصولات وارداتی از این کشور بی‌کیفیت بوده است.» به گفته وی «از ابتدای سال جاری تاکنون 50 هزار تن نخ پنبه‌ای و نخ پلی‌استر و 80 هزار تن پارچه از هند وارد شده که این مساله علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه در بورس، باعث رکود در بازار نساجی کشور نیز شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر