توکیو هفته را با رونق آغاز کرد

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۱

جهان گزارش اشتغال امریکا که کمتر از حد انتظار بود، بازار سهام توکیو را نیز امیدوار کرد که بانک مرکزی امریکا به این زودی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و به‌همین‌دلیل نخستین روز هفته را با ترقی در ارزش سهام آغاز کرد. به گزارش رویترز، علاوه بر این خبر مایل راتکون شرکت بزرگ ژاپنی برای خرید یک سایت عامل امریکایی تاثیر مثبتی روی بازار گذاشت هرچند ارزش سهام خود شرکت در بازار تنزل کرد.

به این ترتیب، شاخص سهام نیکی 2‌دهم‌درصد به‌دست آورد و به واحد 15705.11 رسید که خیلی دور از رکوردی که هفته گذشته بر جای گذاشت نیست. رکورد هفته قبل نیکی واحد 15.829.38 بود. شاخص سهام توپیکس هم 4‌دهم‌درصد ترقی کرد و به واحد 1298.64 رسید.

در بازارهای اروپایی، موضوع جدایی اسکاتلند از بریتانیا باعث شده که پوند به پایین‌ترین سطح خود در 10‌ماه اخیر رسید البته این درحالی است که سهام و نیز اوراق قرضه در اروپا جریان ترقی خود را حفظ کردند. آن چیزی که موجب نگرانی جدی بازار شده، نظرسنجی روز جمعه بود که برای نخستین‌بار در آن طرفداران استقلال از مخالفان آن پیشی گرفتند. به این ترتیب، هر پوند به‌ازای 1.6169 دلار رسید. در این هفته، بازارها احتمالا تحت‌تاثیر اخبار اقتصادی منطقه یورو خواهند بود. منطقه یورو در حال مبارزه و تقلا برای اجتناب از افتادن به کسادی دیگری است. این منطقه اجتناب از کسادی را باید درحالی انجام دهد که در هفته‌های آینده هیچ خبر مهمی از اقتصاد امریکا دریافت نخواهد کرد. این درحالی است که داده‌ها و آمار و ارقامی که از چین می‌آید، می‌تواند تصویری از رشد بی‌ثبات ارایه دهد اما این اروپاست که چشم‌انداز اقتصادی‌اش بسیار مبهم است، هرچند آتش‌بس در اوکراین می‌تواند روحیه را در اروپا تقویت کند و نیز از اعمال تحریم‌های بیشتر اروپا بر روسیه جلوگیری کند. احیای اقتصادی در منطقه یورو بسیار شکننده است و در فصل دوم سال کاملا این رشد متوقف شده است و این برخلاف جریان رشد اقتصادی در بریتانیا و امریکاست. کارشناسان نگران کسادی اقتصادی در این منطقه هستند و اینکه اروپا نتواند از این کسادی بیرون بیاید. به‌همین‌دلیل ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در هفته قبل به‌دنبال این اخبار نگران‌کننده از نرخ رشد اقتصادی در اروپا، نرخ بهره را کاهش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر