روسیه: حریم هوایی خود را به روی اروپا می‌بندیم

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۶

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه غول‌های نفتی، بخش دفاعی و بانک‌های این کشور را هدف قرار می‎دهند. هدف تحریم‌های جدید که از سه‌شنبه (امروز) اجرایی خواهد شد، تضعیف اقتصاد روسیه و ترغیب ولادیمیر پوتین به پایان حمایت از جدایی‎طلبان در اوکراین عنوان شده است. در همین حال روسیه نیز تهدید کرده که پاسخ این اقدام را خواهد داد. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در دور جدید تحریم‌ها اتحادیه اروپا از صدور فناوری‌های صنایع انرژی به روسیه منع شده است و شرکت‌های روسی به‌ویژه سه شرکت نفتی دولتی گازپروم نفت، روس‌نفت و ترنس‌نفت قادر نخواهند بود در اروپا جذب سرمایه کنند. البته باتوجه به وابستگی اروپا به گاز روسیه، این تحریم‌ها صنعت گازی روس‌ها را متاثر نمی‌کند بنابراین صدور گاز به اروپا ادامه خواهد داشت.


تشدید محدودیت‌های مالی روسیه

همچنین پنج بانک دولتی روسیه ازجمله اسبربانک (Sberbank) و وی‌تی‌بی بانک (VTB Bank) که در پی تحریم‌های ماه ژوئن بیش از 90 روز است فعالیت‌شان در اروپا محدود شده، با محدودیت بیشتری روبه‌رو شده و اجازه جذب سرمایه و فروش اوراق قرضه در بازارهای اروپایی را نخواهند داشت. همچنین براساس تحریم‌های جدید تمامی بانک‌های روسی از گرفتن وام‌های درازمدت در اتحادیه اروپا محروم می‌شوند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل درخصوص اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه روسیه توافق کردند.

براساس تحریم‌های جدید در بخش دفاعی، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظامی ازجمله United Aircraft از جذب سرمایه و کمک مالی در اتحادیه اروپا محروم خواهند شد. این تحریم‌ها همچنین شامل قراردادهای جدید خدماتی موردنیاز برای تامین تجهیزات پیشرفته اکتشاف و تولید نفت در آب‌های سواحل دور و عمیق ازجمله در پروژه‌های نفت شیل یا اکتشاف و تولید نفت در قطب شمال نیز می‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین درمورد تشدید تحریم‌های مرتبط با صادرات کالاهایی با استفاده دوگانه (کالاهایی که می‌توانند در تولید تسلیحات و... به کار روند) نیز توافق کرده‌اند.


لیست‌ سیاه دوستان پوتین

افزون بر این، 24 نفر دیگر به لیست افرادی که اجازه ورود به اتحادیه را ندارند و اموال آنها در اتحادیه اروپا توقیف می‌شود، افزوده شده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، در این لیست نام یوری کوالچوک و نیکلای شامولف، سهامداران عمده و مقام ارشد بانک روسیه و از نزدیکان پوتین دیده می‌شود. فرد دیگری که به لیست‌ سیاه اروپا افزوده شده، همبازی جودوی پوتین، آرکادی رومانوویچ، از دوستان قدیمی اوست که قراردادهای عمده‌یی در بنای دهکده المپیک ۲۰۱۴ سوچی به او و برادرش، بوریس، واگذار شده بود. این دو برادر همچنین دارای قراردادهای هنگفت برای تاسیس زیرساخت‌های کشور و مالکان بانک اس‌ام‌پی نیز هستند. گفته شده، تحریم‌های جدید مشاوران ارشد پوتین در شورای امنیت قدرتمند روسیه را نیز هدف قرار داده‌ است. ویاچسلاو ولودین، معاون رییس ستاد ارتش و بسیاری از ژنرال‌های ارشد روسیه ازجمله افرادی هستند که در این لیست سیاه قرار دارند.

همچنین نام ایگور سچین، از متحدان دیرینه پوتین و رییس شرکت روسنفت نیز در این لیست وجود دارد. روسنفت از شرکای شرکت اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم در بریتانیاست. با این حال نام پوتین در لیست سیاه نیست. با این حال ناظران معتقدند که تحریم‌ها احتمالا اقتصاد روبه رکود روسیه را بیشتر از این تضعیف خواهد کرد. نرخ رشد اقتصادی روسیه در سال گذشته میلادی 3/ 1درصد بود. این در حالی است که بین ماه‌های آوریل و ژوئن سال جاری هیچ رشدی در این زمینه مشاهده نشده است.

شمشیر دولبه تحریم علیه روسیه

اما این همه داستان نیست. از وابستگی اروپا به گاز روسیه و نگرانی روزافزون رهبران اروپایی درباره فرا رسیدن فصل زمستان که بگذریم تا همین امروز هم بسیاری از کشورهای اروپایی به‌دلیل پیوستگی اقتصادی با روسیه از تحریم‌ها متضرر شده‌اند. از آن گذشته روسیه در واکنش به دور جدید تحریم‌ها تهدید کرده در صورت اجرایی شدن این تحریم‌ها می‌تواند حریم هوایی خود را به روی پروازهای اروپایی ببندد. به گزارش بی‌‌بی‌سی، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، در مصاحبه با روزنامه ودوموستی گفته است: «اگر تحریم‌هایی در ارتباط با انرژی یا محدودیت‌های بیشتری برای بخش مالی ما وجود داشته باشد ما نیز به‌صورت نامتقارن به این تحریم‌ها پاسخ خواهیم داد مثلا با اعمال محدودیت‌هایی در زمینه حمل‌ونقل. البته ما بر این اساس فعالیت می‌کنیم که روابط دوستانه‌یی با شرکای خود داریم و بنابر این فضای هوایی روسیه برای پروازها باز است ولی اگر ما با محدودیت روبه‌رو شویم مجبور به پاسخ دادن خواهیم بود. اگر شرکت‌های هواپیمایی غربی خارج از حریم هوایی ما پرواز کنند این مساله منجر به ورشکستگی بسیاری از این شرکت‌ها خواهد شد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر