بازگشت به دوران بنزین داخلی

۱۳۹۴/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۲۲۳


تسنیم جهانبخش سنجابی‌شیرازی روز گذشته در نشستی خبری درخصوص نتایج اولیه ارزیابی کیفیت بنزین‌های داخلی و وارداتی که در سال گذشته به سازمان ملی استاندارد واگذار شده بود، اظهار کرد: برای آزمایش کیفیت بنزین و فرآورده سوختی و جلوگیری از بروز مسائل سیاسی مدلی پژوهشی تدوین شده که هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی میان آزمونگر و نمونه‌بردار و تحلیلگر وجود نداشته باشد. وی افزود: بر همین اساس پژوهشگاه استاندارد آزمون‌های لازم را انجام و سازمان ملی استاندارد نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد. سنجانی با اشاره به اینکه مردم نگرانی بابت کیفیت بنزین نداشته باشند، گفت: نتایج ارزیابی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که بنزین‌های داخلی و وارداتی نگرانی بابت کیفیت ندارند. رییس پژوهشکده سازمان استاندارد درخصوص ارزیابی کیفیت روغن‌های وارداتی نیز گفت: هر محصولی که جزو 1250ردیف تعرفه باشد، برای واردات آن نیاز به آزمون استاندارد اجباری وجود دارد و سازمان ملی استاندارد آزمایش‌های لازم را در این خصوص صورت خواهد داد. وی تصریح کرد: انواع روغن و میزان اسیدهای چرب آنها نیز برای حفط سلامتی مردم مورد آزمایش قرار می‌گیرند. البته وضعیت نگهداری روغن‌ها نیز مد نظر است ولی اگر روغنی از کانالی غیر از گمرک و به صورت قاچاق اجازه ورود به کشور داشته باشد، ما ارزیابی درخصوص آن صورت نداده و در قبال آن مسوولیتی هم نمی‌پذیریم. در ادامه بیشترین جعل و تقلب در علامت استاندارد را مرتبط با مواد غذایی دانست و گفت: تعداد جعل و تقلب در حوزه مواد غذایی و مصرفی مردم بیشتر از سایر کالاهاست و در رتبه بعدی مواد سوختی و پتروشیمی قرار می‌گیرند. سنجابی اضافه کرد: پژوهشکده استاندارد در چهار گروه مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، برق، مکانیک و ساختمان و سایر حوزه‌ها مدیریت کیفیت و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد ضمن اینکه این ارزیابی‌ها و انجام تحقیقات برای تدوین استانداردها، بالابردن کیفیت، محصولات داخلی، بهبود روش تولید کالا و ارتقای کارایی صنایع صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: تا پایان سال گذشته 900مورد تدوین استاندارد صورت گرفته و 35 آزمون و آزمایشگاه جدید راه‌اندازی شده که جدیدترین آن، آزمایشگاه نفت و فرآورده‌های نفتی است که تا پایان تیرماه بهره‌برداری از آن کامل می‌شود. رییس پژوهشکده استاندارد در باره موضوع استاندارد در برنامه ششم توسعه گفت: رویکرد تعالی و رقابت‌پذیری جهانی در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفته و ظرف 5 سال آینده در قالب برنامه ششم اجرایی خواهد شد. البته باید این نکته را متذکر شوم 25سال است که نظام استانداردسازی کشور درجا زده است و امیدواریم در برنامه ششم توسعه این عقب‌ماندگی جبران شود.


سایه درگیری‌های مدیریتی بر پالایشگاه شازند

تسنیم 17فروردین 94 هنگام تعمیرات اساسی شاتون یکی از کمپرسور‌های اصلی واحد خط A واحد 14 آر. سی. دی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در دور پایین به دلیل بهره‌برداری نادرست شکسته شده و به همین دلیل این کمپرسور از سرویس خارج شد. پس از بسته شدن واحد 14پالایشگاه اقدام به بررسی کلیه شاتون‌های کمپرسورهای بی‌و سی و ارزیابی شاتون‌ها به روش آلتراسونیک توسط یک شرکت بازرسی فنی ثالث کرد. نتایج اعلام شده از طرف شرکت مذکور نشان می‌دهد که کلیه شاتون‌های هر سه کمپرسور دارای ترک بوده و قابل بهره‌برداری نیست. بنابراین مدیران پالایشگاه بدون ارزیابی این گزارش سریعا اقدام به دعوت از چند شرکت جهت ساخت فوری 8 عدد شاتون کرده و با ترک تشریفات، ساخت این قطعات به شرکت‌های «ابعاد دقت مرکزی» و «تراشکاری امیرکبیر اصفهان» سپرده می‌شود. پس از گذشت چند ماه با توجه به عدم توانایی اداره بازرسی فنی پالایشگاه در نظارت بر انجام و ارزیابی گزارش شرکت بازرسی ثالث، اداره تعمیرات ماشین‌آلات دوار پالایشگاه رأسا اقدام به ارزیابی مجدد شاتون‌های معیوب کرده تا امکان استفاده از آنها بررسی شود. این‌ بار با دعوت از شرکت هواپیماسازی اصفهان در تاریخ 11تیر ماه شاتون‌ها مجددا به روش Phase Array مورد آزمایش قرار گرفته و این ‌بار اعلام می‌شود که کلیه شاتون‌ها سالم هستند و فقط یکی از شاتون‌ها دارای یک ترک سطحی بوده که با آزمایش‌های ساده توسط اداره بازرسی فنی نیز قابل مشاهده بوده است. بدین ‌ترتیب و با مشخص شدن امکان راه‌اندازی واحد 14 با کمپرسورهای بی‌و سی، مدیران پالایشگاه در تاریخ 14تیرماه اقدام به سرویس‌گذاری واحد 14 و راه‌اندازی کمپرسورهای مذکور کرده ولی متاسفانه به علت بهره‌برداری نادرست و بالا رفتن بیش از حد مجاز دما و فشار در این کمپرسورها، برخی از قطعات اصلی این کمپرسورها دچار آسیب جدی شده که منجر به جایگزینی قطعات یدکی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه