بورس آماده عرضه اموال دولت مي‌شود

۱۴۰۲/۰۸/۰۸ - ۰۰:۳۱:۴۲
کد خبر: ۳۰۰۰۸۸

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار كرد: بورس تمام زيرساخت‌هاي خود را براي عرضه اموال مازاد دولت يعني مولدسازي دارايي‌ها آماده كرده است.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار كرد: بورس تمام زيرساخت‌هاي خود را براي عرضه اموال مازاد دولت يعني مولدسازي دارايي‌ها آماده كرده است. در برخي از بخش‌ها نيازمند تدوين بخشنامه‌هايي بوديم كه به سرعت تدوين شد. بعد از تصميمات هيات مولدسازي دارايي‌ها ما نيز به عنوان بستر عرضه اين اموال آماده هستيم.  براساس اين گزارش، به تازگي مديريت پذيرش بورس كالا از پذيرش ۲۶ ملك دولت در قالب آپارتمان و مغازه كه عرضه‌كننده آن سازمان خصوصي‌سازي است در بازار فرعي بصورت يكجا خبر داد. آنطور كه در تارنماي سازمان خصوصي‌سازي درج شده عرضه برخي از اين اموال در بورس كالا از ۹ آبان امسال آغاز خواهد شد. دولت با تشكيل هيات عالي مولدسازي دارايي‌ها، نسبت به تشخيص اموال مازاد دستگاه‌هاي دولتي و استفاده بهينه از آنها اقدام كرده و برخي از اين اموال را به صورت عرضه مستقيم از طريق بورس كالا واگذار خواهد كرد.

بورس تعطيل نمي‌شود

شاخص بورس تهران تحت تاثير جنگ فلسطين و اسراييل دو و نيم درصد ريزش كرد. طي اين مدت شاهد بي‌رمقي و خروج پول‌هاي حقيقي از بازار بوديم. روز گذشته نيز شاخص كل در پي تشديد حمله موشكي، 50 هزار واحد افت كرد و محدوده 2 ميليوني خود را از دست داد. اين در حالي بود كه مجيد عشقي - رييس سازمان بورس - در واكنش به ريزش بورس استانبول و تعطيلي آن و اقدام احتمالي مشابه سازمان بورس به ريزش سهام، گفته بود: اين موضوع در شوراي عالي بورس بررسي مي‌شود. حال سخنگوي سازمان بورس اميرمهدي صبايي در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق) به شايعات در رابطه با تعطيلي بورس به دليل اثرات جنگ اسراييل و غزه پاسخ داد. به گفته صبايي، هيچ پيشنهادي در خصوص توقف معاملات در دستور كار قرار ندارد. او در صفحه خود نوشت: «با توجه به شايعات مطرح شده در فضاي مجازي پيرامون تداوم فعاليت بازار سرمايه، به اطلاع مي‌رساند هيچ پيشنهادي در خصوص توقف معاملات در دستور كار قرار ندارد». 

تضمين سود ۲۵ درصدي براي سهامداران غدير

مهدي عبوري، مديرعامل گروه سرمايه‌گذاري غدير با اشاره به اينكه توجه به اوراق بيمه سهام يك راهكار مهم در بازار سرمايه است، گفت: اين گروه آمادگي دارد از طريق انتشار اوراق بيمه سهام سود ۲۵ درصد را براي سهامداران غدير تضمين كند.وي با بيان‌اينكه گروه سرمايه‌گذاري غدير به عنوان يك هلدينگ چند رشته‌اي در زمره نهادهاي مالي و ناشر ثبت شده نزد سازمان، تلاش مي‌كند با سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار نقش مهم و ويژه‌اي در بازار سرمايه ايفا كند، اظهار داشت: در اين راستا گروه سرمايه‌گذاري غدير به همراه نهادهاي مالي تابعه خود به صورت فعالانه در بازار سرمايه ايفاي نقش مي‌كند و اين حضور به خصوص در مورد شركت‌هاي تابعه گروه و با توجه به اطمينان از سودآوري شركت‌هاي مزبور و همچنين حمايت از سهامداران خرد به صورت ويژه و با جديت پيگيري مي‌شود.وي گفت: اين موضوع يك ضرورت راهبردي در گروه سرمايه‌گذاري غدير است و اين مجموعه در روزهاي آينده نسبت به حمايت از سهام زيرمجموعه‌هاي اين گروه ورود جدي خواهد داشت و از ارزندگي سهام خود دفاع مي‌كند.عبوري با اشاره به اهميت ايجاد اعتماد از وضعيت بنيادي سهام شركت‌هاي زيرمجموعه گروه غدير، توجه به اوراق بيمه سهام را به عنوان يك راهكار مهم در بازار سرمايه برشمرد و خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه بيمه سهام يكي از ابزارهاي اثر بخش در رونق معاملات و حفظ اطمينان بخشي از ارزندگي سهام است، در روزهاي آينده اقدامات لازم براي بهره‌گيري از اين ابزار صورت خواهد گرفت.

راه نجات بورس چيست؟

بورسان| به گفته صفوي، مديرعامل سبدگردان ماني اگر سياستگذار بخشودگي‌هايي در سيستم مالياتي، قيمت‌گذاري و تخفيفات با اين شرط كه شركت‌ها به سمت طرح‌هاي توسعه و صنايع پايين دستي حركت كنند، در نظر بگيرد طبعا چنين اقدامي مورد اقبال بازار سرمايه و سنديكاها قرار خواهد گرفت.رويدادهاي اقتصادي در سودآوري شركت‌ها اثرگذار است. شهرام صفوي عنوان كرد: نكته حائز اهميت اينجاست، يك اقتصاد مطلوب مي‌تواند پشتوانه بازار سرمايه باشد. بهبود بازار سرمايه با جريان نقدينگي به سادگي امكان‌پذير است دقيقا مشابه سال ۱۳۹۹ كه رويداد خاصي در بازار به وقوع نپيوست اما به دليل اينكه جريان نقدينگي به سمت بورس حركت كرد، در ادامه شاخص‌هاي سهامي با افزايش همراه شدند. در چنين شرايطي شاهد جابه‌جايي منافع در بازارها بوديم. وي ادامه داد: حركت اقتصاد جهاني و كاماديتي‌ها در روند بازار سرمايه اثرگذار است. بهبود نرخ پتروشيمي، نفت، سنگ آهن، مس، روي و... مي‌تواند نشان از آمادگي بازار در جهت بهبود شركت‌ها خواهد داشت. به باور اين كارشناس بازار سرمايه، نرخ بهره در اقتصاد بين‌المللي به سرعت افزايش پيدا كرد، انگلستان، اروپا و امريكا از اواخر سال ۲۰۲۲ به سرعت نرخ بهره را افزايش دادند.افزايش نرخ بهره با محوريت كنترل تورم صورت گرفت اما اكنون افزايش نرخ بهره هزينه‌هاي مالي را به بودجه كشورها تحميل كرده است. صفوي تصريح كرد: با توجه به اينكه نرخ بهره در بالاترين مقادير خود قرار گرفته است، انتظار مي‌رود از ۳ تا ۶ ماه آينده اين مهم رو به كاهش بگذارد. اگر سياست‌گذار بخشودگي‌هايي در سيستم مالياتي، قيمت‌گذاري و تخفيفات با اين شرط كه شركت‌ها به سمت طرح‌هاي توسعه و صنايع پايين دستي حركت كنند، در نظر بگيرد طبعا چنين اقدامي مورد اقبال بازار سرمايه و سنديكاها قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر