«تعادل» گزارش مي‌دهد

اجبار بورس به سبزپوشي

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۰:۴۳:۵۸
کد خبر: ۳۰۰۱۲۶
اجبار بورس به سبزپوشي

بورس تهران همانند گذشته حال و هواي خوبي ندارد و شاهد نوسان شاخص در بازار هستيم. در اولين روز كاري هفته شاهد افت سنگين شاخص بوديم و نقدينگي و اعتماد از بازار رخت بست.  روز يكشنبه رييس سازمان بورس اعلام كرد كه براي جبران ريزش‌هاي بازار قرار است نقدينگي به بورس تزريق شود. بازار به‌طوركلي از ارديبهشت ماه تا به امروز روند منفي را تجربه كرده كه ناشي از دخالت‌هاي بيش از حد مسوولان امر بود.

بورس تهران همانند گذشته حال و هواي خوبي ندارد و شاهد نوسان شاخص در بازار هستيم. در اولين روز كاري هفته شاهد افت سنگين شاخص بوديم و نقدينگي و اعتماد از بازار رخت بست.  روز يكشنبه رييس سازمان بورس اعلام كرد كه براي جبران ريزش‌هاي بازار قرار است نقدينگي به بورس تزريق شود. بازار به‌طوركلي از ارديبهشت ماه تا به امروز روند منفي را تجربه كرده كه ناشي از دخالت‌هاي بيش از حد مسوولان امر بود. يكي از معضلات بورس نبود نقدينگي در بازار است و اكنون براي بازگشت شاخص مسوولان تصميم گرفته‌اند كه پول جديد و قوي وارد بازار كنند.  بورس طي سه سال اخير نقدينگي بسيار زيادي از دست داده است و براي جبران اين نقدينگي‌ها نياز به افزايش اعتماد است. افزايش اعتماد با توجه به تصميات يك شبه و درگير معضلات چندان رخ نمي‌دهد؛ در نتيجه راهكار باقي مانده تزريق نقدينگي است كه سازمان بورس طي يك ماه اخير دو بار تصميم به تزريق نقدينگي به بازار گرفت تا به صورت موقت شده تابلوي معاملات مثبت شود.  اكنون نيز با تزريق نقدينگي شاخص موقتا مثبت شده اما در اصل بايد نقدينگي توسط افرادي حقيقي وارد بازار نشود نه صورت دستوري و تنها براي مثبت شدن اجباري!  از سوي ديگر تزريق هر روز نقدينگي به اقتصاد و آينده كشور ضربه وارد مي‌كند، به گفته كارشناسان منابع صندوق توسعه ملي با اين تزريق مكرر به زودي تمام خواهد شد و در نهايت شرايط اقتصادي وخيم مي‌شود.
البته حبيب‌رضا حدادي سياهكلي، رييس صندوق تثبيت بازار سرمايه اعلام كرده: با تغيير شيوه واريز منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار از سپرده‌گذاري به سرمايه‌گذاري هم در ورود پول روانسازي و هم اطمينان حاصل شد كه اينجا پول آيندگان حيف و ميل نمي‌شود. سنوات گذشته صندوق توسعه ملي با توجه به اساسنامه خودش محدوديت‌هايي براي واريز هرگونه مبلغ به شكل ريالي تحت عنوان سپرده داشت.

بورس پولدار شد!

در روزهاي اخير بازار بورس دچار نوساناتي شد؛ به‌طوري كه روز گذشته كانال دو ميليون واحد را از دست داد اما بالاخره توانست مثبت شود.
در راستاي كمك به بازار سرمايه، روز گذشته مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت كه صندوق توسعه ملي در راستاي تكاليف خود متعهد شده تا پايان امسال ۶۰۰۰ ميليارد تومان به بورس تزريق كند. در هفته‌هاي اخير ۱۰۰۰ ميليارد تومان و روز يكشنبه هم ۴۰۰ ميليارد تومان از رقم مذكور توسط صندوق توسعه ملي واريز شده كه بنا به گفته عليرضا صالح ـ عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي - مجموع پرداختي از ابتداي سال جاري تاكنون به ۳۸۰۰ ميليارد تومان رسيده است.
صالح خاطرنشان كرد: با توجه به پيگيري‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق تثبيت بازار سرمايه به دليل نوساناتي كه در بازار سرمايه ايجاد شده است، جلسه هيات عامل صندوق توسعه ملي روز گذشته تشكيل و قرار شد صندوق توسعه ملي ۴۰۰ ميليارد تومان ديگر به صندوق تثبيت بازار سرمايه تزريق كند.
وي با بيان اينكه صندوق تثبيت بازار سرمايه از دو طريق شامل منابع داخلي سازمان بورس اوراق بهادار و نيز يك درصد منابع ورودي صندوق توسعه ملي، تامين مالي مي‌شود، اظهار كرد: با توجه به اينكه صندوق توسعه ملي عضو هيات امناي صندوق تثبيت بازار سرمايه است، اين صندوق متعهد شد در سال جاري بيش از 6 هزار ميليارد تومان از منابع ريالي خود را در صندوق تثبيت بازار سرمايه، سپرده‌گذاري يا سرمايه‌گذاري كند. طبق اعلام صندوق توسعه ملي، صالح گفت: با در نظر گرفتن ۴۰۰ ميليارد تومان امروز، صندوق توسعه ملي از ابتداي سال تاكنون حدود۳۸۰۰ ميليارد تومان به صورت مستقيم به صندوق تثبيت بازار سرمايه نقدينگي تزريق كرده است. علاوه بر آن حدود ۴۶۰ ميليارد تومان هم وارد بازار سرمايه كرده، يعني اقدام به خريد سهام كرده است. بنابراين صندوق توسعه ملي در سال جاري به صورت مستقيم و غيرمستقيم بيش از ۴۲۰۰ ميليارد تومان به صندوق تثبيت واريزي داشته است.

سقوط قيمت نفت

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا كه سرمايه‌گذاران در آستانه نشست سياست پولي بانك مركزي امريكا و انتشار آمار اقتصادي جديد چين، محتاط شده بودند، بيش از يك درصد كاهش يافت. بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۱۱ سنت معادل ۱.۶ درصد كاهش، به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و ۳۴ سنت معادل ۱.۲ درصد كاهش، به ۸۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشكه رسيد.
تينا تِنگ، تحليلگر شركت «سي‌ام سي ماركت» در اين باره گفت: با وجود تشديد جنگ ميان حماس و رژيم صهيونيستي، حمله زميني كاملا قابل پيش بيني بود. تحولات آخر هفته، عدم گسترش جنگ در خاورميانه را نشان داد و باعث عقب‌نشيني قيمت نفت شد.
نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت روز جمعه پس از آغاز عمليات زميني نيروهاي اشغالگر صهيونيستي در نوار غزه و تشديد نگراني‌ها نسبت به احتمال گسترش جنگ و مختل شدن عرضه نفت خاورميانه، سه درصد صعود كرده بودند.
سرمايه‌گذاران منتظر نتيجه نشست روز چهارشنبه بانك مركزي امريكا، آمار اشتغال امريكا و درآمد اپل براي ارزيابي هر گونه نشانه‌اي از كندي اقتصادي و متاثر شدن تقاضا براي نفت در بزرگ‌ترين مصرف‌كننده جهان هستند. انتظار مي‌رود بانك مركزي امريكا نرخ بهره را بدون تغيير نگه دارد. با اين حال، بانك‌هاي مركزي انگليس و ژاپن هم سياست پولي خود را بازبيني خواهند كرد. چين در هفته جاري شاخص مديران خريد بخش توليد و خدمات را منتشر خواهد كرد. سرمايه‌گذاران براي ارزيابي وضعيت چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان است، منتظر اين آمار هستند. در شرايطي كه تحولات خاورميانه، سرمايه‌گذاران را مضطرب نگه داشته و باعث نوسان قيمت‌ها شده است، نفت برنت و شاخص نفت امريكا هفته گذشته براي نخستين‌بار در سه هفته اخير، سقوط كردند.

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 20 هزار و 262 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح يك ميليون و 981 هزار و 572 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 11 هزار و 112 واحد در رقم 670 هزار و 117 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 279 واحدي به رقم 24 هزار و 340 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 2 هزار و 613 واحد به سطح 118 هزار و 793 واحد رسيد.
روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار پس از 9 روز معاملاتي مثبت شد و 84 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. نماد شگويا بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 18 ميليارد تومان بود. پس از شگويا، نمادهاي كماسه، ثپرديس، حفاري و غبهنوش بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در ميان گروه‌ها نيز گروه محصولات شيميايي بيشترين ورود سرمايه را ثبت كرد. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي نيان، خودرو، خساپا، بپاس و شلرد تعلق داشت روز دوشنبه فولاد، شستا و شپنا نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل جم، مبين و رانفور از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي شگويا، خاور و وسپهر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي مارون، ارفع و نيان بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد خگستر بيشترين تراكنش را داشت و سصفها و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز نيان، خاور و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند. 
ارزش معاملات كل بازار سهام به 233 هزار و 658 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 225 هزار و 148 ميليارد تومان بود كه 969 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود.ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 11 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 804 ميليارد تومان رسيد. 
در معاملات روز اخير نماد خگستر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 87 ميليارد تومان بود. 
پس از خگستر، خودرو بيشترين ارزش معاملات را داشت و فاذر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثشاهد و نيان در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.
در حجم معاملات نيز سهام فاذر با تعداد 296 ميليون و 865 هزار و 908 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خگستر و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 78 نماد صف خريد داشتند و 58 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 9 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 241 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 24 درصدي به 503 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر