عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح كرد

راهكار «برنامه هفتم توسعه» براي اوج ناترازي گاز

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۱:۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۰۱۳۶
راهكار «برنامه هفتم توسعه» براي اوج ناترازي گاز

با توجه به اينكه زمان كمي تا فصل سرد سال باقي مانده بايد براي جلوگيري از مصرف بالاي گاز فكري اساسي شود در غير اين صورت باز هم در زمستان با مشكل مواجه خواهيم شد.

گلناز پرتوي مهر

با توجه به اينكه زمان كمي تا فصل سرد سال باقي مانده بايد براي جلوگيري از مصرف بالاي گاز فكري اساسي شود در غير اين صورت باز هم در زمستان با مشكل مواجه خواهيم شد.
رمضانعلي سنگدويني، عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، ضمن بيان مطلب بالا، گفت: ناترازي گاز روزانه حدود 200 الي 250 ميليون مترمكعب است، استفاده از بخاري‌هاي جديد هرمتيك با بازدهي گرمايشي بالا و ايمني مناسب، سبب خواهد شد كه مصرف هر بخاري 466 مترمكعب كاهش يابد و اين روند به جلوگيري از ناترازي گاز در فصول سرد سال كمك مي‌كند.
عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خصوص بهينه‌سازي مصرف گاز در كشور بيان كرد: حدود 20 الي 22 ميليون خانوار مصرف‌كننده گاز طبيعي در كشور وجود دارد كه بخش زيادي از آنها از بخاري‌هاي گازي استفاده مي‌كنند. يكي از موضوعاتي كه در برنامه هفتم توسعه براي دولت تكليف مي‌شود بهينه‌سازي مصرف سوخت در همه جوانب است، درواقع مصرف گاز فقط محدود به بخش خانگي و گاز طبيعي نمي‌شود بلكه به بخش‌هاي صنعت، حمل و نقل و نيروگاهي نيز مربوط مي‌شود.
رمضانعلي سنگدويني در ادامه تصريح كرد: يكي از راه‌هايي كه به مردم در صرفه جويي مصرف گاز كمك مي‌كند اين است كه اقلام و ابزار مناسب و با بازدهي بالا در اختيارشان قرار گيرد، بخاري‌هاي قديمي حداكثر حدود 25 درصد بازدهي دارند. اين مقدار بازدهي قطعا در مصرف افراد تاثيرگذار است.
وي در ادامه افزود: بخاري‌هاي پربازده يكي از ابزارهايي هستند كه به منظور صرفه جويي در مصرف گاز بايد در اختيار مردم قرار گيرد. متاسفانه هنوز ما نتوانسته‌ايم در مسير تعويض بخاري‌هاي فرسوده حركت كنيم با اجراي اين طرح قطعا كمك شاياني در مصرف گاز مي‌شود.
نماينده مردم گرگان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه متذكر شد: با توجه به اينكه زمان كمي تا فصل سرد سال باقي مانده بايد براي جلوگيري از مصرف بالاي گاز فكري اساسي شود در غير اين صورت باز هم در زمستان با مشكل مواجه خواهيم شد. علاوه بر بخش خانگي ساير بخش‌ها نيز بايد در موضوع بهينه‌سازي مصرف سوخت تلاش كنند.
سنگدويني در ادامه تصريح كرد: ناترازي گاز روزانه حدود 200 الي 250 ميليون متر مكعب است، استفاده از بخاري‌هاي جديد هرمتيك با بازدهي گرمايشي بالا و ايمني مناسب، سبب خواهد شد كه مصرف هر بخاري 466 مترمكعب كاهش يابد و اين روند به جلوگيري از ناترازي گاز در فصول سرد سال كمك مي‌كند.
عضو كميسيون انرژي در پايان اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه وزارت نفت و شركت ملي گاز مي‌تواند در مسير امور كاري خود قرار دهند موضوع مشوق‌ها است. اگر مردم در مصرف گاز صرفه جويي كنند بايد مانند سال گذشته برايشان تشويق‌هايي در نظر گرفته شود در واقع بايد براي رسيدن به هدف كاهش مصرف يك رابطه دوطرفه صورت گيرد.

ارسال نظر