جهش قيمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۱:۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۰۱۳۹

قيمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر كه جريان صادرات گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) از اين كشور را به مخاطره انداخت، جهش يافت. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات گاز براي تحويل در دسامبر در بازار اروپا، حداكثر ۷.۱ افزايش داشت اما در ادامه معاملات روز جاري، بخشي از اين افزايش را از دست داد.

قيمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر كه جريان صادرات گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) از اين كشور را به مخاطره انداخت، جهش يافت. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات گاز براي تحويل در دسامبر در بازار اروپا، حداكثر ۷.۱ افزايش داشت اما در ادامه معاملات روز جاري، بخشي از اين افزايش را از دست داد. قيمت گاز حدود ۳۰ درصد بالاتر از سه هفته پيش از آغاز جنگ در سرزمين‌هاي اشغالي است و نشان مي‌دهد اروپا پس از بحران انرژي سال ۲۰۲۲، همچنان در برابر رويدادهاي ژئوپليتيكي آسيب پذير است. بدون واردات گاز از سرزمين‌هاي اشغالي به مصر، معلوم نيست كشتي‌هاي حامل ال‌ان‌جي از اين كشور چه زماني حركت خواهند كرد. مصر از گاز وارداتي از سرزمين‌هاي اشغالي و توليد خود براي تامين تقاضاي داخلي و صادرات گاز در قالب ال‌ان‌جي، استفاده مي‌كند. مصرف داخلي بالا در تابستان امسال، به توقف صادرات از اين كشور منتهي شده بود. هر چند مصر تنها بخش كوچكي از گاز اروپا را تامين مي‌كند اما تشديد تنش‌ها در خاورميانه، يك تهديد جدي براي بازارهاي انرژي خواهد بود. تنگه هرمز، مسير ترانزيتي مهم براي محموله‌هاي نفت و ال‌ان‌جي است. اوله هانسن، مدير استراتژي كالا در ساكسو بانك گفت: قيمت گاز صبح امروز به دليل نگراني‌هاي عرضه، جهش پيدا كرد. هرچند اختلال عرضه از مصرف واقعي است اما بازار تلاش مي‌كند ريسك مربوط به احتمال اختلال گسترده عرضه از مسير تنگه هرمز را هم به حساب بياورد.
اروپا پس از توقف بخش عمده واردات گاز روسيه از طريق خط لوله، به واردات ال‌ان‌جي از همه منابع موجود نياز دارد. با اين حال، عرضه گاز به اين منطقه با اختلالاتي روبرو شده است. صادرات گاز نروژ پس از بروز مشكل در يك كمپرسور، در آخر هفته گذشته كاهش پيدا كرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بهاي معاملات گاز براي تحويل در دسامبر با ۳.۶ درصد افزايش، به ۵۴.۹۲ يورو به ازاي هر مگاوات ساعت در آمستردام رسيد. قرارداد نوامبر كه روز دوشنبه منقضي مي‌شود، با ۲.۹ درصد افزايش، به ۵۲.۰۲ يورو به ازاي هر مگاوات ساعت رسيد.

ارسال نظر