مسكن فرسوده بدهيد؛ خانه نوساز يا زمين بگيريد

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۱:۲۴:۴۹
کد خبر: ۳۰۰۱۴۶

مالكان واحدهاي مسكوني فرسوده با مراجعه به ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها مي‌توانند پس از تحويل واحد مسكوني خود با 40 درصد تخفيف كليد يك واحد مسكوني نوساز يا زمين را دريافت كنند.

مالكان واحدهاي مسكوني فرسوده با مراجعه به ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها مي‌توانند پس از تحويل واحد مسكوني خود با 40 درصد تخفيف كليد يك واحد مسكوني نوساز يا زمين را دريافت كنند.
به گزارش فارس، بر اساس آمار رسمي 23 درصد از مساحت شهرهاي كشور را بافت فرسوده و ناكارآمد شهري در بر مي‌گيرد.
مساحت قابل توجه و وجود مشكلات اساسي در اين مناطق، اقدامات لازم به منظور سامان بخشي به بافت فرسوده را الزامي مي‌كند. در همين راستا، محمد آييني، معاون وزير راه و شهرسازي بيان كرده است، ۱۵ درصد تامين مسكن در قالب نهضت ملي مسكن بايد در محدوده بافت‌هاي فرسوده محقق شود؛ بر اساس برنامه نهضت ملي مسكن، سالي ۱۵۰ هزار واحد مسكن بايد در بافت‌هاي فرسوده ساخته شود.
طي سال‌هاي مختلف طرح‌هاي متعددي براي نوسازي بافت فرسوده امتحان شده اما به عقيده كارشناسان جلب اعتماد مردم تنها در طرح كليد به كليد رقم خورده است.
در طرح معاوضه خانه فرسوده با واحد نوساز كليد به كليد، ساكنان واحدهاي واقع در بافت فرسوده، مي‌توانند خانه خود را با 40 درصد تخفيف، با يك واحد نوساز يا يك قطعه زمين دولتي معاوضه كنند. اين طرح هم در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و هم برخي از مديران شهري به آن توجه نشان داده‌اند.
طرح كليد به كليد در نوسازي بافت فرسوده مورد تاكيد قانون گذار نيز بوده است. بر اين اساس به استناد بند «ث» تبصره 11 قانون بودجه 1402، جهت تشويق ساكنان بافت فرسوده به مشاركت در نوسازي محله‌هاي فرسوده و حاشيه‌‌اي، وزارت راه و شهرسازي مجاز است در فرايند كليد به كليد واحدهاي بافت فرسوده و حاشيه­‌اي با واحدهاي نوسازي يا اراضي تحت مالكيت خود تا سقف 40 درصد تخفيف در قيمت كارشناسي واحدهاي نوساز يا اراضي مذكور اعمال كند.
اوايل امسال محمد آييني معاون وزير راه و شهرسازي از اجراي قريب‌الوقوع طرح معاوضه خانه‌هاي فرسوده واقع در محدوده‌هاي هدف بازآفريني شهري با واحد نوساز يا زمين خبر داد. وي به تازگي اعلام كرده كه اين طرح در قالب يك بسته تشويقي جديد ابلاغ شده كه بر اساس آن ساكنان بافت‌هاي فرسوده مي‌توانند واحد مسكوني فرسوده خود را با يك واحد نوساز يا يك قطعه زمين دولتي با ۴۰ درصد تخفيف تعويض كنند.
بر همين اساس ساكنان بافت فرسوده مي‌­توانند واحد فرسوده خود را تحويل دهند (به اداره راه و شهرسازي استان) و واحد نوساز يا زمين تحويل گيرند. نكته قابل توجه آن است كه واحد مسكوني نوساز يا زميني كه به متقاضيان تحويل داده مي‌شود با 40 درصد تخفيف است.

ارسال نظر