مصرف محصولات لبني ۱۵ درصد كاهش يافت
به گفته دبير انجمن صنايع فرآوردههاي لبني ايران، گراني لبنيات به كاهش 15 درصدي تقاضا براي اين محصول در نيمسال اول سال جاري انجاميد، هر چند با گراني پروتئين حيواني تقاضا براي لبنيات بالا رفت و بازار اين محصول كمي جان گرفت. در همين حال وزن صادرات محصولات لبني از ايران 7 درصد افزايش داشته است.
به گفته دبير انجمن صنايع فرآوردههاي لبني ايران، گراني لبنيات به كاهش 15 درصدي تقاضا براي اين محصول در نيمسال اول سال جاري انجاميد، هر چند با گراني پروتئين حيواني تقاضا براي لبنيات بالا رفت و بازار اين محصول كمي جان گرفت. در همين حال وزن صادرات محصولات لبني از ايران 7 درصد افزايش داشته است. رضا باكري، دبير انجمن صنايع فرآوردههاي لبني ايران درباره وضعيت كنوني عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبني ايران به خبرنگار ايلنا گفت: تا پايان نيمه اول سال جاري همه شركتهاي لبني در پي افزايش هزينههاي توليد افزايش 30 درصدي را بر قيمت مواد لبني اعمال كردند، اما از آنجا كه درآمد خانوار متناسب با هزينههاي توليد در شش ماه اول سال رشد نداشت، اين گراني لبنيات به كاهش 15 درصدي تقاضا انجاميد.
وي افزود: اما همزمان با اين افزايش قيمت و كاهش تقاضا بازار لبنيات اتفاق ديگري را هم تجربه كرد؛ اينكه قيمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ به عنوان مواد غذايي حاوي پروتئين حيواني نيز بالا رفت و خانوار براي تامين پروتئين موردنياز به جاي گوشت به مصرف مواد لبني مانند پنير، شير و ماست روي آوردند. در نتيجه با جايگزين شدن لبنيات به جاي گوشت و مرغ در شش ماه دوم سال جاري شاهد افزايش 10 درصدي تقاضا براي محصولات لبني بوديم اما كاهش 5 درصد تقاضا در سال جاري نسبت به سال گذشته بهطور قطعي اتفاق افتاده است.
باكري در ادامه شرحي از وضعيت صادرات محصولات لبني كشور ارايه داد و گفت: در شش ماه اول سال جاري صادرات محصولات نهايي لبني ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 تا 7 درصد رشد وزني و 8 درصد رشد ارزشي داشته است.
وي افزود: عراق، افغانستان و پاكستان اصليترين مقاصد صادراتي محصولات لبني ايران هستند، البته پاكستان بيشتر متقاضي شير خشك است و بيش از نيمي از صادراتي كه به اين كشور صورت ميگيرد شامل همين كالا ميشود.
دبير انجمن صنايع فرآوردههاي لبني ايران روسيه را هم به عنوان يكي ديگر از مقاصد صادرات محصولات لبني ايران معرفي كرد و توضيح داد: صادرات محصولات لبني ايران به روسيه از سه كشور يادشده كمتر است زيرا روسها بيشتر خواهان شير خشك و خامه ايراني هستند و از اين محصولات به عنوان ماده اوليه توليد استفاده ميكنند كه اين مدل از صادرات مطلوب شركتهاي ايراني نيست و آنها تمايل به صادرات محصولات نهايي دارند اما روسيه اجازه ورود محصولات لبني نهايي را از ايران به اين كشور نميدهد.