سازمان راهداري درخواست فنسكشيبراي حفاظت يوزها را نپذيرفت
معاون سازمان راهداري اعلام كرد: آنچه را ما تعهد داشتيم و صورتجلسه كرده بوديم انجام دادهايم اما سازمان حفاظت از محيط زيست خواستههاي بيشتري دارد و در خواست فنسكشي در دو طرف جاده را دارد و اين درخواست رانميپذيريم چراكه فنسكشي براي حيوانات يك اقدام تخصصي است كه بايد خود محيط زيست اين اقدام را انجام دهد.
معاون سازمان راهداري اعلام كرد: آنچه را ما تعهد داشتيم و صورتجلسه كرده بوديم انجام دادهايم اما سازمان حفاظت از محيط زيست خواستههاي بيشتري دارد و در خواست فنسكشي در دو طرف جاده را دارد و اين درخواست رانميپذيريم چراكه فنسكشي براي حيوانات يك اقدام تخصصي است كه بايد خود محيط زيست اين اقدام را انجام دهد. رضا اكبري، معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در گفتوگو با ايلنا درباره اقدامات انجام شده در حوزه راهداري براي حفظ محيط زيست و حفاظت از گونههاي در خطر انقراض از جمله يوزپلنگ اظهار داشت: در محدوده سبزوار- ميامي كه اغلب محل تردد يوزپلنگها بوده حدود 50 ميليارد تومان تعهد ايجاد كرديم و اقدامات حفاظت در مسير در دست انجام داريم كه پيشرفت خوبي داشته البته كارهايي هم باقي مانده است. وي تاكيد كرد: آنچه را ما تعهد داشتيم و صورت جلسه كرده بوديم را انجام دادهايم اما سازمان حفاظت از محيط زيست خواستههاي بيشتري دارد و در خواست فنس كشي در دو طرف جاده را دارد و اين درخواست رانميپذيريم چراكه فنسكشي براي حيوانات يك اقدام تخصصي است كه بايد خود محيط زيست اين اقدام را انجام دهد. معاون سازمان راهداري با بيان اينكه محدوده ميامي- سبزوار 70 كيلومتر طول دارد و منطقه كوچكي نيست و اقدامات حفاظت در اين پهنه را انجام دادهايم، گفت: البته محدودههاي ديگري كه نياز به حفاظت دارد، در نظر گرفته شده مانند پارك ملي گلستان كه منطقه حفاظت شده است و جاده هم از وسط اين پارك ميگذرد اما در اين منطقه سرعت پايين است و كنترلها تشديد شده است. اكبري تاكيد كرد: موضوع مهم حفاظت از يوزپلنگها بوده چراكه تعداد آنها محدود است و در خطر انقراض قرار دارند، طبق گزارش سازمان حفاظت از محيط زيست سالانه چندصد حيوان در سطح جادهها كشته ميشوند اما تنها حيواناتي در پروژه حفاظت مهم هستند كه در خطر انقراض قرار دارند كه يوز پلنگ جزو اين گروه با اهميت بالا قرار دارد. وي با بيان اينكه از 70 كيلومتر جاده سبزوار – ميامي بازديدهاي متعددي داشتيم و آنچه كه در حفاظت از يوزپلنگها جزو مسووليت سازمان راهداري بوده را احصا كرديم، افزود: براي حفاظت از يوزپلنگها اقداماتي كه جزو وظايف سازمان راهداري بوده حدود 50 ميليارد تومان بود كه آن را به اجرا رسانديم. معاون سازمان راهداري درباره اقدامات انجام شده براي جلوگيري از تصادفات با شترها در جادههاي كشور (كه اين تصادفات بعضا منجر به كشته شدن سرنشينان خودرو ميشود) اظهار داشت: در مناطق كويري تصادف با شتر رخ ميدهد، براي جلوگيري از اين تصادفات در حال فرهنگسازي هستيم و شترها را هم شمارهگذاري و همچنين به گردن شترها شبرنگ نصب ميكنيم و اين اقدامات و تعاملات با مجموعههاي شترداري به ويژه شترداري بزرگ در كشور در حال انجام است تا تردد شترها در سطح جادهها كنترل شود. اكبري تاكيد كرد: قطعا اقداماتي مانند فنسكشي براي كنترل تردد شترها امكان پذير نيست مگر چند كيلومتر از سطح جادههاي كشور در مناطق كويري و جنوب كشور را ميتوان فنس كشيد.