پيش‌بيني جديد تحليلگران غربي:

كاهش داوطلبانه توليد نفت عربستان طولاني‌تر مي‌شود

۱۴۰۲/۰۸/۱۲ - ۲۳:۵۵:۳۲
کد خبر: ۳۰۰۳۸۳
كاهش داوطلبانه توليد نفت عربستان طولاني‌تر مي‌شود

تحليلگران پيش بيني مي‌كنند عربستان سعودي احتمالا در روزهاي آينده، تمديد كاهش داوطلبانه توليد نفت خود به ميزان يك ميليون بشكه در روز براي دسامبر را تاييد خواهد كرد.

تحليلگران پيش بيني مي‌كنند عربستان سعودي احتمالا در روزهاي آينده، تمديد كاهش داوطلبانه توليد نفت خود به ميزان يك ميليون بشكه در روز براي دسامبر را تاييد خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، قيمت نفت برنت در سپتامبر، به حدود ۹۸ دلار در هر بشكه صعود كرد كه بالاترين ركورد سال ۲۰۲۳ بود اما از آن زمان، ضعيف شده و اكنون ۸۷ دلار معامله مي‌شوند. با وجود آنكه تنشهاي ژئوپليتيكي در خاورميانه از قيمت نفت پشتيباني كرده است اما نگراني نسبت به رشد اقتصادي و تقاضا، بر قيمت‌ها سنگيني مي‌كند.
عربستان سعودي نخستين‌بار كاهش داوطلبانه اضافي توليد را در جولاي، با هدف حمايت از توافق محدوديت عرضه كه در ژوئن توسط اوپك پلاس منعقد شد، انجام داد. اين كشور در سپتامبر اعلام كرد كه اين كاهش را تا پايان سال تمديد مي‌كند و اين تصميم را به صورت ماهانه بازبيني خواهد كرد.
جيوواني استونوو، تحليلگر موسسه مالي يو بي‌اس به رويترز گفت: از آنجا كه عربستان سعودي و اوپك پلاس يك سياست پيشگيرانه، بازدارنده و احتياطي را دنبال مي‌كنند و با توجه به نگرانيهاي مداوم نسبت به رشد اقتصادي، انتظار دارم عربستان سعودي تمديد كاهش داوطلبانه توليد نفت خود را اعلام كند.
پنج تحليلگر ديگر به رويترز گفتند: انتظار دارند عربستان سعودي اين كاهش را در دسامبر حفظ كند و همچنين احتمال ادامه آن را پيش بيني مي‌كنند.
بر اساس رويه عربستان سعودي در ماه‌هاي گذشته، تصميم درباره تداوم كاهش اضافي توليد در دسامبر، احتمالا در بيانيه‌اي در اوايل نوامبر اعلام خواهد شد. پيش از نشست بعدي اوپك پلاس در ۲۶ نوامبر در وين، هرگونه تصميمي درباره سياست توليد سال ۲۰۲۴ بعيد است.
در آخرين نشست اوپك پلاس كه در ژوئن برگزار شد، محدوديت عرضه تا پايان سال ۲۰۲۴ تصويب شد.
ريچارد برنز، تحليلگر شركت مشاوره انرژي اسپكتس، به رويترز گفت: بر اين باوريم كه عربستان سعودي، احتمالا كاهش داوطلبانه خود را پس از پايان دسامبر، تمديد خواهد كرد. «احتياط»، يك كليد واژه براي سياست نفتي عربستان در طول سال بوده است و با فلش زدن چراغ‌هاي هشدار مختلف براي اقتصاد جهاني و تقاضا براي نفت، سعودي‌ها در خصوص افزايش توليد نفت، بسيار محتاط خواهند بود.
بر اساس گزارش رويترز، اوله هانسن از ساكسو بانك، تاماس وارگا از كارگزار نفت پي وي‌ام، كالوم مكفرسون از شركت Investec و هليما كرافت از شركت آر بي‌سي كپيتال ماركت هم اظهار كردند كه احتمال تداوم كاهش اضافي توليد عربستان سعودي براي مدت طولاني‌تر وجود دارد.

ارسال نظر