با وجود تسهيل تحريم‌ها

صادرات نفت ونزوئلا كاهش يافت

۱۴۰۲/۰۸/۱۲ - ۲۳:۵۸:۴۶
کد خبر: ۳۰۰۳۸۷

صادرات نفت ونزوئلا در اكتبر، به پايين ۷۰۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت و نشان داد احياي پايدار توليد اين كشور پس از لغو تحريم‌هاي نفتي امريكا، ممكن است زمان ببرد.

صادرات نفت ونزوئلا در اكتبر، به پايين ۷۰۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت و نشان داد احياي پايدار توليد اين كشور پس از لغو تحريم‌هاي نفتي امريكا، ممكن است زمان ببرد.
به گزارش ايسنا، وزارت خزانه‌داري امريكا، ماه ميلادي گذشته در اقدامي براي تشويق انتخابات رياست‌جمهوري منصفانه، تحريم‌ها عليه بخش‌هاي نفت و طلاي ونزوئلا را كاهش داد و به اين كشور عضو اوپك اجازه داد به مدت شش ماه نفت، سوخت و گاز را به بازارهاي منتخب خود صادر كند.
اما دادگاه عالي ونزوئلا، هفته جاري نتايج انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري را به حالت تعليق درآورد و باعث شد واشنگتن هشدار دهد اگر دولت ونزوئلا به نامزدها اجازه شركت آزادانه در انتخابات را ندهد، ممكن است تحريم‌ها را مجددا برگرداند.
طبق اسناد داخلي شركت نفت دولتي ونزوئلا PDVSA و داده‌هاي رديابي نفتكش‌ها، اين شركت و جوينت ونچرهاي آن در ماه ميلادي گذشته، به‌طور متوسط ۶۶۶ هزار و ۲۹۰ بشكه در روز نفت و سوخت صادر كردند كه ۱۹ درصد كمتر از ۸۲۱ هزار و ۵۰۰ بشكه در روز صادرات سپتامبر بود.
چين بار ديگر مقصد اصلي صادرات نفت ونزوئلا بود و پس از آن امريكا قرار گرفت كه حدود ۱۷۸ هزار و ۲۹۰ بشكه در روز دريافت كرد. صادرات محصولات جانبي نفت و پتروشيمي ونزوئلا هم كاهش يافت و از ۳۲۴ هزار تن در سپتامبر، به ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ تن در اكتبر رسيد. طبق اين داده‌ها، كوبا كه متحد سياسي ونزوئلا است، حدود ۳۲ هزار بشكه در روز نفت خام و سوخت از اين كشور دريافت كرد.
اسناد PDVSA نشان مي‌دهد كه كاهش صادرات ونزوئلا، عمدتا به دليل كمبود رقيق‌كننده‌هاي مورد استفاده براي توليد گريدهاي نفت قابل صادرات و قطع برق است كه باعث تعطيلي يك آپگريدر نفت خام شد. طبق آمار گزارش شده به اوپك، توليد نفت ونزوئلا از ۸۲۰ هزار بشكه در روز در ماه آگوست، به ۷۶۲ هزار بشكه در روز در سپتامبر كاهش يافت. ميانگين توليد روزانه حدود ۷۸۰ هزار بشكه در روز از ابتداي سال ۲۰۲۳ تاكنون، پايين‌تر از هدف توليد يك ميليون بشكه در روز مانده است.
بر اساس گزارش رويترز، درست پس از كاهش تحريم‌هاي امريكا، شركت PDVSA فراخوان براي مشتريان قديمي خود را آغاز كرد تا روابط تجاري خود را بيشتر از طريق فروش نقدي دوباره برقرار كند. اما درخواست اين شركت براي پيش‌پرداخت تمامي محموله‌ها، فقدان مناقصه‌هاي بازار آزاد و مسائل مربوط به كيفيت نفت، موانعي را براي بازگشت سريع مشتريان نقدي ايجاد كرده است.

ارسال نظر