بزرگ‌ترين بورس‌هاي جهان بر اساس ارزش بازار كدامند؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۳ - ۰۰:۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۰۰۳۹۴

پنج بورس بزرگ اول در سراسر جهان حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار جهان را در اختيار دارند كه از ميان آنها دو بورس امريكايي يك بورس اروپايي و دو بورس آسيايي هستند.

بازار| پنج بورس بزرگ اول در سراسر جهان حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار جهان را در اختيار دارند كه از ميان آنها دو بورس امريكايي يك بورس اروپايي و دو بورس آسيايي هستند.
بورس نيويورك از نظر ارزش بازار در صدر بورس‌هاي جهان قرار دارد كه تا اوت ۲۰۲۳ ارزش آن به ۲۵تريليون دلار رسيده است و پس از آن نزدك - كه شامل بسياري از شركت‌هاي بزرگ از جمله اپل و انويديا است - در رتبه دوم قرار دارد.
بر اساس داده‌هاي فدراسيون جهاني بورس‌ها (WFE) به نقل از سايت ويرچوال كپيتال، دو بورس امريكا ۴۲.۴ درصد از ارزش بازار بورس‌هاي جهاني را در اختيار دارند و پنج بورس بزرگ اول در سراسر جهان حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار را در اختيار دارند.با اين حال سردمداري بورس‌هاي امريكا دوام‌دار نيست زيرا گلدمن ساكس انتظار دارد كه سهم بازارهاي نوظهور از ارزش بازار سهام جهاني تا سال ۲۰۵۰ از ايالات متحده بيشتر شود.
در جايگاه سوم، بورس يورو نكست با ارزش بازار ۷.۲ تريليون دلار قرار گرفت، زيرا از زمان خروج انگليس از اتحاديه اروپا سرمايه بيشتري جذب كرده و تقريبا اين جايگاه را از اوايل سال ۲۰۲۱ از بورس لندن گرفته است. بازارهاي چين و ژاپن به ترتيب در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند كه هر كدام به ترتيب ارزش ۶.۷ و ۵.۹ ميليارد دلار دارند.
از نكات جالب ديگر اين ليست برترين‌ها رتبه بورس و اوراق بهادار هنگ‌کنگ است در جايگاه هفتم و قبل از بازار هند، انگلستان و عربستان است.
گفتني است، بورس عربستان سعودي با كمك شركت نفتي آرامكو با ارزش بازار ۳.۱ تريليون دلار در ليست ده بورس اول جهان قرار گرفته و در ميان بورس‌هاي كشورهاي عربي رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بورس اوراق بهادار ابوظبي با ارزش ۰.۸ تريليون دلار در رتبه بيست و يكم فهرست جهاني قرار گرفته است.
بورس اوراق بهادار ايران نيز بر اساس آخرين آمارها با ارزش حدود ۱۶۰ ميليارد دلاري در رده‌هاي پايين‌تري از بورس‌هاي معروف جهاني در جايگاه ۸۴ جهاني قرار دارد. اما بايد توجه داشت كه اين رتبه‌بندي با توجه به شرايط مختلف اقتصادي و سياسي كشور در طول زمان تغيير كند چرا كه طي سال‌هاي اخير ارزش شركت‌هاي موجود در بازار بورس حدود ۲۵۰ ميليارد دلار هم بوده است.

ارسال نظر