«تعادل» گزارش مي‌دهد

ايران اول يا سومين توليدكننده بزرگ اوپك است؟!

۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۷:۰۶
کد خبر: ۳۰۰۴۶۶
ايران اول يا سومين توليدكننده بزرگ اوپك است؟!

آمار منتشره در گزارش اكتبر اداره اطلاعات انرژي امريكا نشان داد ايران با كنار زدن امارات عربي متحده، سومين توليدكننده بزرگ عضو اوپك شده است.اين در حالي است كه پيشتر (چهارشنبه، ۲۹ شهريورماه) معاون وزير نفت گفت رتبه ايران در اوپك رتبه يك است.

آمار منتشره در گزارش اكتبر اداره اطلاعات انرژي امريكا نشان داد ايران با كنار زدن امارات عربي متحده، سومين توليدكننده بزرگ عضو اوپك شده است.اين در حالي است كه پيشتر (چهارشنبه، ۲۹ شهريورماه) معاون وزير نفت گفت رتبه ايران در اوپك رتبه يك است.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، طبق آمار گزارش «دورنماي كوتاه‌مدت انرژي» اداره اطلاعات انرژي امريكا، ميانگين توليد نفت ايران در سه ماهه سوم سال ميلادي جاري، به ۲.۹۳ ميليون بشكه در روز رسيده و كشورمان پس از عربستان سعودي با توليد ۸.۹۹ ميليون بشكه در روز و عراق با توليد ۴.۲۹ ميليون بشكه در روز، در رتبه سوم بزرگ‌ترين توليدكننده اوپك قرار گرفته است و امارات عربي متحده با توليد ۲.۹۱ ميليون بشكه در روز در رتبه چهارم و كويت با توليد ۲.۵۵ ميليون بشكه در روز پس از ايران، ايستاده‌اند. بنا بر آمار منابع ثانويه اوپك، توليد نفت ايران با ۱۵ هزار بشكه در روز افزايش در سپتامبر، به ۳.۰۵۸ ميليون بشكه در روز رسيد. طبق آمار شركت‌هاي مشاوره FGE و ورتكسا، صادرات نفت ايران به حدود ۱.۵ ميليون بشكه در روز رسيده كه بالاترين ميزان در چهار سال اخير است و بيش از ۸۰ درصد آن به مقصد چين، روانه مي‌شود. جديدترين آمار شركت كپلر، صادرات نفت خام و ميعانات ايران در اكتبر را ۱.۸۱۲ ميليون بشكه در روز برآورد كرده كه بالاترين ميزان از سال ۲۰۱۹ است. بخشي از اين رشد تحت تاثير فروش ذخاير نفت شناور بوده است كه سطح آنها كاهش قابل ملاحظه‌اي نسبت به گذشته پيدا كرده است. اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به بازگشت رتبه ايران در توليد اوپك به پيش از تحريم‌ها گفت: توليد نفت ايران در دولت سيزدهم بيش از يك ميليون بشكه در روز افزايش داشته است. محسن خجسته‌مهر چهارشنبه، ۲۹ شهريورماه با بيان اينكه صنعت نفت صنعت پيشران است، گفت: صنعت نفت صنعتي توليدي است و به‌شدت اقتصادي به‌شمار مي‌رود. خجسته‌مهر با بيان اينكه ميانگين توليد از هر چاه كشور در سال‌هاي ۴۳ تا ۹۰ حدود ۲۶ هزار بشكه بوده است اما سال ۹۰ به توليد ۲ هزار و ۱۰۰ بشكه در هر چاه رسيده بوديم، ادامه داد: اكنون بايد از لايه‌هاي بسيار نازك نفت توليد كنيم. وي تصريح كرد: در بخش بالادستي نفت مهم‌ترين وظيفه توليد ثروت است. ايران در مجموع نفت و گاز معادل ۳۴۰ ميليارد بشكه نفت در ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و رتبه نخست دنيا را به خود اختصاص داده‌ايم. معاون وزير نفت با بيان اينكه ميانگين ضريب بازيافت در ميدان‌هاي نفتي ۲۵ درصد و در گازي حدود ۷۰ درصد است، گفت: اين ثروت در زير زمين بايد به ثروت روي زمين تبديل شود. خجسته‌مهر با اشاره به اينكه رتبه ايران در اوپك در زمينه توليد نفت به پيش از تحريم‌ها بازگشت، افزود: تا پيش از دولت سيزدهم توليد نفت كشور ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار بشكه بود و اكنون به ۳.۳ ميليون بشكه در روز رسيده است و تا ۱۰ روز ديگر به روزانه ۳.۴ ميليون بشكه مي‌رسد. وي ادامه داد: در دولت سيزدهم بيش از يك ميليون بشكه توليد نفت را افزايش داديم، زيرا معتقديم توليد در كشور ثروت‌آفرين است.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران تأكيد كرد: تا هشت سال آينده توليد نفت به ۵.۷ ميليون بشكه و توليد گاز به ۱.۵ ميليارد مترمكعب در روز مي‌رسد.
خجسته‌مهر مهم‌ترين ركن براي رسيدن به اهداف توليدي را جذب سرمايه‌گذار اعلام كرد و گفت: بايد جريان مالي را به سمت نفت هدايت كنيم.

ارسال نظر