«تعادل» گزارش مي‌دهد

شاه كليد حل معماي ناترازي گاز

۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ۰۰:۲۴:۳۵
کد خبر: ۳۰۰۵۲۵
شاه كليد حل معماي ناترازي گاز

ذخيره‌سازي گاز نقش مهمي در رسيدگي به عدم تعادل موقت در مصرف گاز ايفا‌ مي‌كند، به ويژه در فصول سرد كه بخش‌هاي خانگي افزايش تقاضا را تجربه‌ مي‌كنند. در كشورهاي اروپايي، ذخيره‌سازي گاز به‌طور متوسط 25 درصد از كل مصرف را تشكيل‌ مي‌دهد، در حالي كه در ساير كشورها به‌طور متوسط تقريباً 12 درصد است.

گلناز پرتوي مهر

ذخيره‌سازي گاز نقش مهمي در رسيدگي به عدم تعادل موقت در مصرف گاز ايفا‌ مي‌كند، به ويژه در فصول سرد كه بخش‌هاي خانگي افزايش تقاضا را تجربه‌ مي‌كنند. در كشورهاي اروپايي، ذخيره‌سازي گاز به‌طور متوسط 25 درصد از كل مصرف را تشكيل‌ مي‌دهد، در حالي كه در ساير كشورها به‌طور متوسط تقريباً 12 درصد است. صنايع به‌شدت به ذخيره‌سازي گاز و گاز متكي هستند و آن را به يك راه‌حل اقتصادي مقرون به صرفه براي آنها تبديل‌ مي‌كند. كمبود گاز پايدار براي صنايع به دليل افزايش مصرف خانوارها، اجراي ذخيره‌سازي گاز و گسترش توليدات صنعتي را ضروري‌ مي‌كند. كشورهاي اروپايي نيز بخش قابل توجهي از مخازن ذخيره‌سازي خود را به مصارف صنعتي اختصاص‌ مي‌دهند.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، نكته بسيار مهم در اين زمينه اين است كه ايران در فصول گرم سال با مازاد گاز مواجه است. به جاي صادرات يا بدون استفاده از اين گاز مازاد، مي‌توان از آن براي تامين صنايع به اشكال مختلف از جمله  CNG، LPG، LNG  استفاده كرد.
با ذخيره‌سازي اين گاز در مخازن اختصاصي، صنايع‌ مي‌توانند به منبع سوخت قابل اعتماد و فراوان دسترسي داشته باشند. براي تشويق صنايع به سرمايه‌گذاري در مخازن ذخيره‌سازي گاز، در ابتداي سال جاري به آنها اطلاع داده شد كه در صورت ايجاد اين انبارها، گاز طبيعي، CNG، LPG يا LNG را براي پر كردن مخازن با ظرفيت كامل دريافت خواهند كرد. مشوق‌هاي مختلفي براي جذب سرمايه‌گذاري صنعت در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز ارايه شده است. 
به عنوان مثال، دولت براي صنايعي كه از ذخيره‌سازي گاز استفاده‌ مي‌كنند، تخفيف‌هاي قابل توجهي براي گاز ارايه‌ مي‌كند، معادل تعرفه گاز طبيعي كه براي استفاده منظم خود‌ مي‌پردازند. اين امر به صنايع اين امكان را‌ مي‌دهد كه در فصول سرد كه قيمت گاز به‌طور چشمگيري افزايش‌ مي‌يابد از قيمت گاز پايين‌تر بهره‌مند شوند
سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي گاز مزيتي دوچندان براي صنايع دارد. اولاً، صنايع‌ مي‌توانند سوخت يا خوراك گاز را با قيمت بسيار پايين‌تري به دليل تخفيف گاز زيادي كه از دولت براي سرمايه‌گذاري در تأسيسات ذخيره‌سازي دريافت‌ مي‌كنند، تهيه كنند. ثانياً، صنايع با تأمين عرضه ثابت گاز، مي‌توانند توليد بي‌وقفه را حفظ كنند و از تأثير منفي كاهش توليد و افزايش قيمت گاز بر محصولات صنعتي انرژي بر اجتناب كنند. اين به صنايع اجازه‌ مي‌دهد تا سود خود را به حداكثر برسانند و در عين حال رشد مداوم را تضمين كنند
دولت سيزدهم تلاش‌هاي چشمگيري براي ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي ذخيره‌سازي گاز صنعتي انجام داده است. هدف اين رويكرد استراتژيك جلوگيري از كمبود گاز و توانمندسازي صنايع براي حفظ سودآوري و رشد با ذخيره‌سازي گاز با قيمت پايين و فروش محصولات خود با قيمت‌هاي بالاتر است. از ابتداي سال جاري به صنايع اطلاع‌رساني شده است. در صورت عدم ايجاد مخازن ذخيره گاز مورد نياز يا تأخير در اقدام، هرگونه تلفات يا مشكلات ناشي از قطع گاز در زمستان به عهده خود صنايع خواهد بود. راه‌حل اقتصادي مناسبي براي صنايع ارايه شده است كه به آنها امكان‌ مي‌دهد به حداكثر رشد اقتصادي دست يابند و از سرمايه‌گذاري خود سودهاي جذابي كسب كنند. در نتيجه، ذخيره‌سازي گاز به عنوان يك راه‌حل حياتي و كليدي براي رسيدگي به عدم تعادل موقت در مصرف گاز عمل‌ مي‌كند. به ويژه صنايع از ذخيره‌سازي گاز و افزايش توليد سود قابل توجهي خواهند برد. با سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ذخيره‌سازي، صنايع مي‌توانند به گاز با قيمت‌هاي پايين‌تر دسترسي داشته باشند، توليد بي‌وقفه را حفظ كنند و به حداكثر سود دست يابند. براي صنايع ضروري است كه اهميت ايجاد مخازن ذخيره گاز را درك كنند و براي جلوگيري از تلفات احتمالي و مشكلات ناشي از كمبود گاز در فصل زمستان اقدام به موقع انجام دهند.
در ادامه پيرامون اهميت ورود صنايع در جهت توسعه ظرفيت ذخيره‌سازي گاز در جهت رفع نياز خود در اوج پيك مصرفي با صبوري فرد كارشناس حوزه انرژي به گفت‌وگو پرداختيم كه در ادامه خواهيد خواند.
مرتضي صبوري فرد، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، در خصوص مزاياي ذخيره‌سازي گازطبيعي‌، عنوان كرد: در اين راستا‌ مي‌توان به تامين گاز در فصل‌هاي سرد سال در بخش خانگي وصنعت، تداوم تامين گاز مورد نياز مخازن نفتي، نقش پدافندي در امنيت‌ ومخاطرات طبيعي، مديريت شبكه گاز سراسر كشور و ... اشاره كرد. وي افزود: يكي از شاخص‌هاي كه‌ مي‌توان ميزان ووضعيت ذخيره‌سازي گاز يك كشور را به وسيله آن سنجيد سهم ذخيره‌سازي گاز كل مصرف گاز آن كشور است . اين كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۱حاكي از آن است كه سهم ذخيره‌سازي در بين كشور‌هاي داراي مخازن ذخيره‌سازي گازحدود۱۶/۴است، ابراز كرد: متاسفانه عليرغم اينكه ايران دومين كشور پر منبع گاز به حساب‌ مي‌آيد‌ اما‌ ميزان‌ ذخيره‌سازي آن حدود ۱/۴درصد ثبت شده است . صبوري فرد گفت: با توجه به روند افزايشي وصعودي مصرف گاز در ايران نياز به ذخيره‌سازي گاز بيش از هر زمان ديگري احساس‌ مي‌شود. وي بيان كرد: در كشور ظرفيت بسيار خوبي براي ذخيره‌سازي وجود دارد كه اميدوارم دولت و مسوولان ذيربط به آن توجه كنند .
اين پژوهشگر حوزه انرژي با بيان اينكه متأسفانه در سال ۱۳۹۸سهم‌ برداشت ازمخازن‌ ذخيره‌سازي گاز در نقطه بحراني بوده، ابراز كرد: اين امر‌ نشان از عدم مديريت و برنامه‌ريزي درخصوص حل معضل ناترازي گاز در دولت قبل بوده است. صبوري فرد گفت: دولت فعلي در حال تلاش براي بروزرساني وبومي‌سازي صنعت ذخيره‌سازي گاز است كه در سال‌هاي اخير. موفقيت‌هاي خوبي هم كسب كرده است.
وي با بيان اينكه ذخيره‌سازي گاز به وسيله صنايع يكي از بهترين روش‌هاي است كه‌ مي‌توان از آن بهره برد، تصريح كرد: در اين راستا‌ مي‌توان با استفاده از ظرفيت صنايع بزرگ ناترازي گاز را به‌طور چشمگيري كاهش داد . كارشناس و پژوهشگر حوزه انرژي عنوان كرد: با توجه به اينكه سوخت ارزان در اختيار صنايع قرار داده‌ مي‌شود اكثر صنايع تمايلي به ذخيره‌سازي از خود نشان نمي‌دهند و لازم است مجلس با نگاه كارشناسي آن را به صورت قانون عادلانه تصويب كند ودر اين راستا دولت هم بايد امتيازاتي به صنايعي كه ذخيره‌سازي‌ مي‌كنند تخصيص دهد. صبوري فرد با بيان اينكه‌ ذخيره‌سازي گاز يك معامله دوسر سود است، ابراز كرد: از طرفي صنايع با ذخيره‌سازي گاز در فصل سرد سال با كمبود‌ مواجه نبوده و از طرف ديگر ناترازي گاز كشور كاهش‌ مي‌يابد. وي با بيان اينكه‌ ذخيره‌سازي گاز در فصل گرم و استفاده از آن در فصول سرد بسيار اقتصادي‌ است، تصريح كرد: در واقع‌ استقلال صنايع نوعي پدافند غير عامل محسوب‌ مي‌شود كه باعث عدم تعطيلي صنايع در صورت قطعي گاز‌ مي‌شود. صبوري فرد ادامه داد: عدم تعطيلي صنايع سبب تداوم توليد، رونق اقتصادي، عدم تعديل نيرو‌ و.. مي‌شود. وي با بيان اينكه ذخيره‌سازي گاز و تامين سوخت ارزان صنايع توسط دولت به ازاي آن مزاياي زيادي دارد، تصريح كرد: در اين راستا‌ مي‌توان به تداوم توليد، افزايش صادرات، اشتغال و ..اشاره كرد. اين پژوهشگر حوزه انرژي گفت: در دولت‌هاي گذشته به دليل تعطيلي صنايع در فصول سرد سال شاهد كمبود كالا در بازار و نتيجه تورم بوديم. صبوري فرد با بيان اينكه توجه مشترك دولت و صنايع به امر ذخيره‌سازي گاز سبب به حداقل رساندن خسارت مادي و معنوي به كشور و مردم‌ مي‌شود، يادآور شد: عدم ذخيره‌سازي گاز سبب استفاده‌ سوخت مازوت‌ مي‌شود كه اين امر سبب آلودگي هوا، آسيب به محيط زيست و بيماري‌ افراد جامعه‌ مي‌شود.

ارسال نظر