«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس؛ نگران‌تر از هميشه!

۱۴۰۲/۰۸/۱۵ - ۰۰:۳۷:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۵۳۲
بورس؛ نگران‌تر از هميشه!

شاخص كل بورس روز اخير با روندي مثبت آغاز به كار كرد و توانست مجدد به مرز دو ميليوني برسد. البته اين روند مثبت شاخص براي سهامداران جذاب نيست؛ چراكه سطح قيمت‌ها و اعتماد در بازار سرمايه پايين است و تا زماني اين مولفه‌ها ترميم نشود بازار به صورت واقعي تغيير نمي‌كند.

شاخص كل بورس روز اخير با روندي مثبت آغاز به كار كرد و توانست مجدد به مرز دو ميليوني برسد. البته اين روند مثبت شاخص براي سهامداران جذاب نيست؛ چراكه سطح قيمت‌ها و اعتماد در بازار سرمايه پايين است و تا زماني اين مولفه‌ها ترميم نشود بازار به صورت واقعي تغيير نمي‌كند. در حال حاضر ارزش معاملات پايين است و اين مولفه مهم نيست به روند نزولي بازار كمك مي‌كند. افزايش ارزش معاملات تزريق نقدينگي مي‌تواند مسير بازار را تغيير دهد و تابلوي معاملات سبزتر مي‌شود. بازار سرمايه روز اخير توانست با برخي از سيگنال مثبت شود؛ اما همچنان ارزش ارزي بازار پايين است ودر اين روز ارزش دلاري تابلو 236 ميليارد دلار بود. مثبت بودن بازار رابطه مستقيمي با ورود نقدينگي دارد و هر ورود پول مي‌تواند بازار را به صورت قابل توجهي مثبت كند.  سارا فلاحي، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در حال حاضر بايد سهامداران و سرمايه‌گذاران با استراتژي عمل كنند، گفت: به‌طور قطع روند صعودي كه بازار در پيش دارد براي همه سهم‌ها يكسان نخواهد بود به همين دليل فرصتي براي اصلاح پرتفو است. او با تاكيد بر اينكه سهامداران مي‌توانند سهام بنيادي را نگه دارند و سهم‌هايي كه حد ضرر را رد كرده‌اند بفروشند، افزود: سهامداران بايد سهم‌هايي كه بيشترين اصلاح را داشته‌اند و در محدوده حمايتي هستند جايگزين نمادهاي زيان ده كنند، تنها از اين طريق مي‌توانند زيان خود را جبران كنند. در حال حاضر بسياري از سرمايه‌گذاران به دنبال پاسخ به اين سوال هستند كه آيا كف بورس در يك سال آتي درآمده است؟ زيرا كف‌هاي قيمتي يك تكيه گاه ذهني براي معامله گران و سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌كند، در معاملات نقش بسيار بزرگي دارد. با توجه به اينكه به نظر مي‌رسد حداقل اين هفته از كف ۱۹۵۰ شاخص كل كمي فاصله خواهد گرفت، شايد به مرور دل سرمايه‌گذاران، براي خريد سهام قرص شود. اما ساير مشكلات بورس مانند مداخله‌هاي دولت در حاشيه سود شركت‌ها و همچنين سياست انقباضي بانك مركزي باعث مي‌شود با اطمينان كامل نتوانيم از قطعي شدن كف صحبت كنيم. بايد توجه داشت كه بازار در حالي مثبت سده كه تا حدودي تحت تاثير آرامش نسبي سياسي است، كمي از نگراني‌هاي ايجاد شده در بازار به واسطه كاهش تنش و ريسك‌‌هاي سياسي كاسته شد و ما شاهد بوديم كه بازار فضاي منطقي‌تر و بهتري را تجربه مي‌كرد. اما نياز به چند مثبت ادامه‌دار دارد تا بتواند اين جو را كمي آرام كند. البته تاكنون آرامش سياسي واكنش دلار را نداشته و زمزمه‌ها و خبرها در اين مورد وجود دارد كه دولت به دنبال تثبيت آن است و از آنجايي كه دلار و نرخ ارز نيما و تغييرات آن همواره يكي از پيشران‌هاي قوي و محرك‌هاي جدي بازار بوده است فشار براي تثبيت آن نيمي از بازار يعني نمادهاي كاموديتي محور را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

آمارهاي جديد بانك مركزي

بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه افزايش مطالبات بانك مركزي از بانك‌ها اثري 38.8 درصدي در رشد پايه پولي در خرداد 1402 نسبت به خرداد ماه سال گذشته داشته است. به علاوه، 14.4 درصد از رشد پايه پولي در سه ماهه نخست امسال نيز ناشي از افزايش خالص مطالبات بانك مركزي از بخش دولتي بوده است. بر اساس داده‌هاي منتشر شده از سوي بانك مركزي، بدهي بخش دولتي به شبكه بانكي در خردادماه سال جاري حدود 1.9 درصد افزايش يافته و از رقم هزار و 85 هزار ميليارد تومان عبور كرده است. از سوي ديگر، نرخ رشد نقطه به نقطه بدهي بخش دولتي به بانك‌ها، در حالي در خردادماه امسال به 51.3 درصد رسيده كه اين رقم در سال گذشته معادل 50 درصد بوده است. با اين وجود، رقم بدهي بخش دولتي به شبكه بانكي در حالي از ابتداي سال جاري تا پايان خرداد 1.9 درصد رشد كرده كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد ثبت شده بود. رشد نقطه به نقطه بدهي شركت‌هاي دولتي به بانك‌ها در خردادماه سال 1401 معادل 41.6 درصد بوده و در خردادماه امسال به 61.2 درصد افزايش يافته است. به علاوه، بدهي دولت به بانك‌ها نيز در اين مدت از 7.6 درصد به 50 درصد جهش كرده است. همچنين طبق بررسي‌ها، رشد اين رقم در خرداد سال جاري نسبت به خرداد سال گذشته، به 171 درصد رسيده و اين در حالي است كه اين رقم در خرداد سال 1401 معادل 27.8 درصد ثبت شده بود. رشد سه ماهه اين بدهي نيز از منفي 0.9 درصد به 0.5 درصد افزايش يافته است.

 بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران 17 هزار و 537 واحد معادل 0.88 درصد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 16 هزار و 746 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 5 هزار و 916 واحد معادل 0.88 درصد در رقم 678 هزار و 923 واحدي ايستاد. بدين‌ترتيب، در اتفاقي كم سابقه ميزان تغييرات شاخص كل و شاخص هم وزن بورس تهران برابر شد. شاخص كل فرابورس با رشد 131 واحدي به رقم 24 هزار و 569 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 990 واحد به سطح 120 هزار و 339 واحد رسيد. خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 25 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 23 ميليارد تومان بود. پس از بانك ملت، نمادهاي فملي، شستا، شپنا و بپاس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي شيراز، زاگرس، خاهن، كترام و شپاكسا تعلق داشت. پارسان، وغدير و شپديس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل سفار، سدشت و ملت از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، وسپهر و آريا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، بپيوند و ماديرا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد حفارس بيشترين تراكنش را داشت و شستا و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز بمولد، كرمان و خاور بيشترين تراكنش را داشتند. در روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 7 هزار و 143 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 805 ميليارد تومان بود كه 11 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 11 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 8 ميليارد تومان رسيد.  در معاملات اين روز نماد حفارس براي دومين روز متوالي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 80 ميليارد تومان بود. پس از حفارس، شيراز بيشترين ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و ذوب در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 422 ميليون و 426 هزار و 87 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به پترول تعلق داشت. دو نماد خساپا و ذوب نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 63 نماد صف خريد داشتند و 59 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 37 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 146 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 21 درصدي به 486 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر