سود آرامكوي سعودي سقوط كرد

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۰۵:۱۲
کد خبر: ۳۰۰۶۷۲

سود خالص غول نفتي سعودي آرامكو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، به ‌دليل قيمت‌ پايين‌تر و كاهش حجم فروش نفت، به ميزان ۲۳ درصد كاهش يافت. سود خالص آرامكو در سه ماهه منتهي به ۳۰ سپتامبر، به ۳۲.۶ ميليارد دلار در مقايسه با ۴۲.۴ ميليارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، كاهش يافت. غول نفتي عربستان گفت كه كاهش قيمت و حجم فروش نفت تا حدودي با كاهش حق امتياز توليد در اين دوره جبران شده است.

سود خالص غول نفتي سعودي آرامكو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، به ‌دليل قيمت‌ پايين‌تر و كاهش حجم فروش نفت، به ميزان ۲۳ درصد كاهش يافت. سود خالص آرامكو در سه ماهه منتهي به ۳۰ سپتامبر، به ۳۲.۶ ميليارد دلار در مقايسه با ۴۲.۴ ميليارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، كاهش يافت. غول نفتي عربستان گفت كه كاهش قيمت و حجم فروش نفت تا حدودي با كاهش حق امتياز توليد در اين دوره جبران شده است. در نظرسنجي از ۱۲ تحليلگر، سود خالص آرامكو در سه ماهه سوم، ۳۱.۸ ميليارد دلار پيش بيني شده بود. درآمد آرامكو در سه ماهه سوم امسال، ۱۱۳.۰۹ ميليارد دلار در مقايسه با ۱۴۴.۹۹ ميليارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود. شركت‌هاي بزرگ انرژي امريكايي شورون و اكسون موبيل، ماه گذشته به دليل كاهش قيمت‌هاي انرژي، كاهش شديد سود سه ماهه سوم خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش كردند.
درآمدهاي آرامكو از قيمت بالاتر نفت در سه ماهه گذشته، تقويت شد اما قيمت نفت در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، افت چشمگيري پيدا كرده است. عربستان سعودي كه بزرگ‌ترين توليدكننده عضو اوپك است، يكشنبه هفته جاري تاييد كرد به كاهش داوطلبانه توليد نفت خود به ميزان يك ميليون بشكه در روز تا پايان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد و اين تصميم را در ماه آينده مجددا بررسي خواهد كرد. بر اساس گزارش رويترز، آرامكو با وجود كاهش ۲۳ درصدي سود خالص خود، پرداخت سود نقدي به دولت عربستان سعودي و ساير سرمايه‌گذاران را ۲۹.۴ ميليارد دلار حفظ كرد كه به دولت اين كشور در بحبوحه رشد كسري بودجه، كمك مي‌كند.
همچنين نشانه‌هايي از ضعيف شدن بازار فيزيكي نفت وجود دارد كه مي‌تواند باعث شود عربستان سعودي كاهش عرضه خود را در سال ميلادي آينده هم ادامه دهد. تقاضا براي سوخت‌هايي مانند ديزل در اروپا رو به كاهش گذاشته كه نشانه رشد اقتصادي ضعيف است. با اين حال، آرامكو قصد دارد به تدريج پرداخت‌ها به سهامدارانش را افزايش دهد.

ارسال نظر