«تعادل» گزارش مي‌دهد

چالش‌هاي بورس براي سبزپوشي!

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۰۸:۴۵
کد خبر: ۳۰۰۶۷۷
چالش‌هاي  بورس براي سبزپوشي!

دومين روز كاري نمايشگاه كيش اينوكس به پايان رسيد و در اين دو روز نمايشگاه شاخص كل بورس توانست مثبت باشد كه در نوع خود يك دستاورد به حساب مي‌‍آيد! شاخص كل بورس در چهارمين روز كاري هفته در دومين روز كاري نمايشگاه بورس با رشد 1.07 درصدي در تراز دو ميليوني و 52 واحد قرار گرفت. اين اعداد نشان مي‌دهد كه شاخص تلاش دارد با رشدهاي ناچيز در محدوده دوميليوني باقي بماند و به گفته برخي از كارشناسان محدوده دو ميليوني محدوده اعتماد در بازار است.

دومين روز كاري نمايشگاه كيش اينوكس به پايان رسيد و در اين دو روز نمايشگاه شاخص كل بورس توانست مثبت باشد كه در نوع خود يك دستاورد به حساب مي‌‍آيد! 
شاخص كل بورس در چهارمين روز كاري هفته در دومين روز كاري نمايشگاه بورس با رشد 1.07 درصدي در تراز دو ميليوني و 52 واحد قرار گرفت. اين اعداد نشان مي‌دهد كه شاخص تلاش دارد با رشدهاي ناچيز در محدوده دوميليوني باقي بماند و به گفته برخي از كارشناسان محدوده دو ميليوني محدوده اعتماد در بازار است.
درست است شاخص كل مثبت شده اما همچنان تك نمادها و نمادهاي كوچك بازار منفي هستند. اين بدان معناست كه قيمت‌ها همچنان پايين است.
طي سه سال اخير بورس همواره قرمز بوده و هر چند وقت يك‌بار به صورت موقت سبز شده و شاهد ورود نقدينگي به بازار بوده‌ايم؛ اما همچنان ماهيت كلي بازار قرمز و بي‌اعتماد است.

بازار همچنان قرمز

رضا روحي، كارشناس بازار سرمايه مي‌گويد: در هفته‌هاي گذشته همه نمادها نسبت به تنش‌ها واكنش منفي نشان داده‌اند در حالي كه برخي از آنها تحت تاثير واكنش منفي جو بازار منفي شده بودند و با توجه به اينكه همه بازار با اثرات منفي روي شاخص، افت بيشتري در اثر جنگ تجربه كردند با كاهش تنش‌ها مي‌توانند مثبت‌هاي ادامه داري داشته باشند و بازار را به سمت بالا سوق دهند و روزهاي اخير اين رويكرد تاييد شده است
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: با توجه به افزايش ارزش معاملات در روزهاي اخير نشان مي‌دهد كه كليت بازار توان رشد دارد.
او با تاكيد بر اينكه در هفته‌هاي گذشته همه نمادهاي نسبت به تنش‌ها واكنش منفي نشان داده‌اند در حالي كه برخي از آنها تحت تاثير واكنش منفي جو بازار منفي شده بودند، افزود: با توجه به اينكه همه بازار با اثرات منفي روي شاخص، افت بيشتري در اثر جنگ تجربه كردند با كاهش تنش‌ها مي‌توانند مثبت‌هاي ادامه‌داري داشته باشند و بازار را به سمت بالا سوق دهند.
روحي با تاكيد بر اينكه سفارش‌گذاري خريد و فروش حكايت از اين دارد كه فضاي فروش به هيچ‌وجه، عمق قوي را ندارد، گفت: در حال حاضر با كوچك‌ترين تحركي فضاي بورس تغيير مي‌كند و دقيقا همين رويداد را در بازار هفته شاهد بوديم و برخي روزها مثبت كامل و برخي روزها صف فروش هم شكل گرفته است، هرچند در موقعيت كنوني كه ريسك‌هاي سياسي كم شده جو اميدواري بيش از هر چيزي به چشم مي‌خورد ولي بازار براي اين موضوع به اخبار و ابزار بيشتري نياز است.
مقاومت تنكنسن در معاملات روزهاي اخير شكسته شد تثبيت بالاي اين مقاومت در ادامه شاخص براي مثبت شدن روند ميان مدت اهميت زيادي دارد و مي‌تواند نقطه عطف مهمي براي حركت آتي بازار باشد.
محمود مرادي اعلام كرد كه در حال حاضر شاخص يك كف سه قلو ساخته و هميشه احتمال شكستن سطح حمايتي بعد از كف سه قلو كم است، همچنين در اين محدوده، جريان خبرهاي مثبت و وعده‌هاي حمايتي دولت شروع مي‌شود و در نهايت در اين سطح حقوقي‌ها خريدهاي بيشتري داشته اند
يكي از محرك‌هاي شاخص گروه پتروشيمي به واسطه خبر نرخ خوراك مورد توجه بود كه اين از ديد ما مي‌تواند روي شروع موج جديد در اين گروه تاثيرگذار باشد اما احتمال يك حركت كوتاه‌مدت براي اين گروه خواهد بود اما حركت صعودي همراه با نوسان مي‌تواند ادامه‌دار باشد اگر از نظر سودسازي فصلي، فروش ماهانه و تكنيكال هم سهام اين گروه مورد بررسي قرار گيرد حكايت از تاييد روند صعودي نمادهاي با حاشيه سود بالاست.
همچنين محمود مرادي كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه سه نشانه براي بازگشت شاخص كل بورس وجود دارد، گفت: در حال حاضر شاخص يك كف سه قلو ساخته و هميشه احتمال شكستن سطح حمايتي بعد از كف سه قلو كم است، همچنين در اين محدوده، جريان خبرهاي مثبت و وعده‌هاي حمايتي دولت شروع مي‌شود و در نهايت در اين سطح حقوقي‌ها خريدهاي بيشتري داشته‌اند.
با توجه به اينكه كم كم لايحه بودجه در حال آماده شدن است و مسوولان درباره جزييات تامين كسري بودجه و پيش بيني درآمد دولت در سال آينده صحبت خواهند كرد بورس نسبت به لايحه بودجه واكنش نشان خواهد داد.

 بانك مركزي و بورس

بانك‌ مركزي از ابتداي سال‌ با مجموعه‌اي از اقدامات و به‌كارگيري ابزار‌هاي سياست‌گذاري پولي كمي و كيفي انقباضي شامل مواردي نظير افزايش ضريب سپرده قانوني، محدودكردن و عدم‌اجازه رشد ترازنامه بانك‌ها، جذب منابع از بازار بين‌بانكي و كاهش منابع در دسترس بانك‌ها در عمليات بازار باز و حراج‌هاي هفتگي بين‌بانكي و ساير اقدامات نظير افزايش سختگيري‌هاي اعتباري و سقف‌هاي لحاظ شده در پي كاهش نرخ رشد پايه‌ پولي، نقدينگي و تورم‌زدايي از نوع پولي بود. با هدايت نرخ بهره بين‌بانكي تا سقف دالان ۲۴‌ درصدي منجر به اثرگذاري زنجيروار بر ساير نرخ‌هاي بهره در سطح اقتصاد از جمله نرخ تسهيلات و نرخ موثر تامين مالي شركتي و تسهيلات خرد شده و سطوح بسيار بالايي تجربه شد اما در چند حراج گذشته با توجه به آمار اقتصادي منتشره از كاهش نرخ تورم، وضعيت بازار كار و ركود ايجادشده در سطح كسب‌ و كار‌ها و ناترازي بانك‌ها و نياز مبرم به نقدينگي، بانك‌ مركزي چرخش ملايمي را در سياست ايجاد‌ كرده و به‌طور كاملا زيرپوستي از شدت انقباض پولي تا پايان سال‌ كاسته و فشار را از روي نرخ بين‌بانكي كاهش داد.
بررسي عملكرد بانك‌ مركزي در بازار بين‌بانكي بر اساس شاخص كاستوم و مورد محاسبه (تابعي از ‌درصد پذيرش درخواست‌ها و خالص تزريق منابع در هفته) و نرخ بهره بين‌بانكي، نشان‌دهنده تغيير ملايم و زيرپوستي موضع بانك‌مركزي و كاهش فشار بر روي نرخ بين‌بانكي از چند هفته قبل است. نكته جالب‌توجه ديگر موضوع منحني نرخ بهره است كه ۶ ماه قبل صاف بود ولي فعلاً كاملا معكوس شده‌ است. در بررسي ساختار زماني نرخ بهره (اوراق با ريسك نكول يكسان و در سررسيد‌هاي مختلف) تحت شرايطي كه منحني خطي باشد بدين معني است كه نرخ بهره كوتاه‌مدت در سطح تاحدودي بالا قرار گرفته و در آينده انتظار كاهش جزئي مي‌رود كه با وجود اضافه‌شدن پريميوم نرخ بلندمدت و كوتاه‌مدت ‌برابر است.

ركوردشكني ارزش معاملات

شاخص كل بازار سرمايه در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه 16 آبان ماه، روند صعودي داشت. شاخص كل توانست به روز اخير رشد 21 هزار و 823 هزار واحدي معادل 1.07 درصدي داشت تا به تراز دو ميليون و 52 هزار واحدي رسيد. همچين شاخص هم‌وزن رشد معادل 1.66 درصدي يعني 11 هزار و 325 واحدي داشت تا به محدوده 696 هزار واحدي رسيد. در سوي ديگر فرابورس نيز با رشد 1.07 درصدي داشت تا به 24 هزار و 986 واحدي برسد. ارزش معاملات بالاخره روز گذشته بالاخره افزايش خوبي داشت و به 5 هزار و 14 ميليارد تومان رسيد. همچنين 145 ميليارد تومان ورود پول به بازار داشتيم و در نهايت ارزش دلاري بازار به 240 ميليارد دلار رسيد. 

ارسال نظر