معاون نخست وزير تاتارستان در بورس كالا

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۰۰۶۷۹

بورس كالاي ايران روز اخير ميزبان هيات بلندپايه اقتصادي از جمهوري تاتارستان به رياست «اولگ كوروبچنكو» معاون نخست‌وزير و وزير صنعت و تجارت جمهوري تاتارستان بود و سيد جواد جهرمي مديرعامل بورس كالاي ايران به همراه مديران ارشد اين بورس به تشريح كاركردها و معرفي بازارهاي بورس كالا پرداختند.

بورس كالاي ايران روز اخير ميزبان هيات بلندپايه اقتصادي از جمهوري تاتارستان به رياست «اولگ كوروبچنكو» معاون نخست‌وزير و وزير صنعت و تجارت جمهوري تاتارستان بود و سيد جواد جهرمي مديرعامل بورس كالاي ايران به همراه مديران ارشد اين بورس به تشريح كاركردها و معرفي بازارهاي بورس كالا پرداختند. در اين نشست، شناسايي كالاهاي موردنياز طرفين مورد بحث و بررسي واقع شد به نحوي كه امكان صادرات كالاهايي نظير سيمان، برخي مواد پليمري، مواد اوليه توليد انواع شوينده‌ها، آلومينيوم، مس، پسته و خرما به تاتارستان طرح و مورد اقبال وزير صنعت و تجارت اين كشور قرار گرفت. همچنين در مقابل امكان تامين برخي كالاهاي اساسي موردنياز كشور نظير شكر، قراضه فولاد و پت گريد نساجي از اين منطقه نيز از طريق بورس كالاي ايران بررسي شد.
در اين نشست طرفين توافق كردند به منظور بهبود بازاريابي و عرضه مستقيم محصولات كشاورزي ايران و تسهيل امكان استفاده از فرآيندهاي ارزيابي بورس و اطمينان از كيفيت كالا، امكان ايجاد انبارهاي تخصصي تحت نظارت بورس كالا در اين منطقه بررسي شود.
همچنين به منظور ايجاد نقشه راه همكاري دوجانبه و توافق در خصوص جزييات و اولويت‌بندي كالاهاي موردنياز طرفين و نحوه تسويه و تحويل كالاها، كميته مشتركي با حضور نمايندگاني از بورس كالا و صندوق حمايت از صادرات جمهوري تاتارستان تشكيل شد تا فرآيند پذيرش و عرضه كالاها براي طرفين تسريع شود. كوروبچنكو، معاون نخست وزير جمهوري تاتارستان پس از آشنايي با فرآيندهاي بورس كالا، گردش مالي بالا و حضور عمده توليدكنندگان بزرگ و كوچك ايراني در اين بورس، استقبال ويژه‌اي از مبادلات كالايي از اين مسير داشت.
تاتارستان يكي از جمهوري‌هاي خودمختار روسيه است كه صادرات محور بوده و قطب صنعتي و كشاورزي منطقه مركزي روسيه و حوزه ولگا است كه به واسطه قرار داشتن در مسير كشتيراني رود ولگا به بندر آستاراخان و دسترسي آسان‌تر بنادر ايران به اين منطقه نسبت به ساير مناطق روسيه، از مزيت بالايي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري ايران و روسيه برخوردار است. كازان مركز جمهوري تاتارستان، خردادماه گذشته ميزبان يك هيات اقتصادي بلندپايه ايراني بود و طي اين سفر، تفاهم‌نامه‌هاي همكاري در زمينه‌هاي مختلف بين بخش صنعت و تجارت ايران و بخش تجاري و صنعتي جمهوري تاتارستان امضا شد.

ارسال نظر