بورس به خوشي مي‌رسد؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۰۱:۲۹:۵۸
کد خبر: ۳۰۰۶۹۲

بازار سرمايه طي سه سال اخير روزهاي خوشي را سپري نكرده و با بازدهي منفي زيان را مهمان سهامداران كرده است؛ اما در اين مدت نتوانسته اعتماد قابل توجهي را به خود جلب كند. بازار سرمايه نسبت به ساير بازارهاي موازي ارزنده است؛ همچنين) Forward P/E (P/E آينده‌نگر (Forward) كه به آن پي‌بر‌اي تحليلي نيز گفته مي‌شود، با توجه به سود پيش‌بيني شده شركت براي 12 ماه آينده، محاسبه مي‌شود. معمولا برخي شركت‌ها ميزان فروش و سودسازي خود در يك سال آينده را به‌صورت سالانه در گزارش تفسيري يا گزارش هيات‌مديره خود پيش‌بيني و منتشر مي‌كنند.

رقيه ندايي

بازار سرمايه طي سه سال اخير روزهاي خوشي را سپري نكرده و با بازدهي منفي زيان را مهمان سهامداران كرده است؛ اما در اين مدت نتوانسته اعتماد قابل توجهي را به خود جلب كند. بازار سرمايه نسبت به ساير بازارهاي موازي ارزنده است؛ همچنين) Forward P/E (P/E آينده‌نگر (Forward) كه به آن پي‌بر‌اي تحليلي نيز گفته مي‌شود، با توجه به سود پيش‌بيني شده شركت براي 12 ماه آينده، محاسبه مي‌شود. معمولا برخي شركت‌ها ميزان فروش و سودسازي خود در يك سال آينده را به‌صورت سالانه در گزارش تفسيري يا گزارش هيات‌مديره خود پيش‌بيني و منتشر مي‌كنند. بازار به كمتر از هفت رسيده است كه عدد قابل توجهي است. از سوي ديگر گزارش‌هاي شش ماهه نشان مي‌دهد كه نسبت به شش ماهه سال اخير بازدهي بيش از 20 درصدي داشته و همچنين 70 درصد صورت مالي‌ها مطابق با انتظار بود و 20 درصد سودي بيش از پيش‌بيني داده‌اند.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سود عملياتي شركت‌ها از ۵۵۰ همت سال گذشته به ۹۵۰ همت در سال ۱۴۰۲ رسيده است. اين شاخص‌ها و اعداد نشان مي‌دهد كه سطح ارزندگي به نسبت بازارهاي موازي مانند خودرو، مسكن و… بالا باشد، اما اينكه چرا بازار مثبت نمي‌شود و به بالاي ۳ ميليون واحد نمي‌رسد بيشتر به دستكاري‌ها و تصميمات غيركارشناسي و ذي‌نفعانه دولت برمي‌گردد؛ تصميماتي كه برخلاف منافع سهامداران خرد است. درست است اكنون بازار خريداري ندارد و شاخص شرايط قابل قبولي ندارد؛ اما نكته قابل توجه اينجاست كه بازار بيش از سال 99 ارزنده است. يعني اغلب سهام در آن سال به صورت جهشي رشد كرده بودند و ارزندگي چنداني نداشتند اما با اين شرايط خريدار داشتند ولي در شرايط كنوني كه قيمت اغلب سهم‌ها در كف قيمتي هستند و ارزندگي بسيار بالايي دارند خريدار چنداني در بازار وجود ندارد كه اين مشكل ناشي از نبود اعتماد است؛ چراكه سال 99 به واسطه عملكرد مثبت مسوولان اعتماد از بازار رخت بست و شرايط كنوني را تا حدود زيادي مديون سال 99 است. 

بازارسرمايه مثبت و منفي‌هاي زيادي را تجربه مي‌كند با وجود اين منفي و مثبت‌ها همچنان بازار ارزنده است ولي اعتمادي در معاملات يافت نمي‌شود كه در شرايط ارزندگي شاهد رشد معاملات و بازار باشيم. 
سه سال تمام بورس غرق در وعده و وعيد بود و اكنون نيز انتظار مي‌رود كه اين وعده‌ها پاياني داشته باشد و با توجه به ارزندگي بازار اكنون بايد به همت مديران و متوليان بازار سرمايه شاهد روزهاي خوبي براي انجام معاملات بازار سرمايه و افزايش سوددهي‌ها باشيم.

ارسال نظر