مديرعامل شركت بورس انرژي ايران:

اوراق گواهي صرفه‌جويي انرژي به زودي معامله‌پذير مي‌شود

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۲۳:۲۲:۵۴
کد خبر: ۳۰۰۷۳۴

مديرعامل شركت بورس انرژي ايران گفت: گواهي صرفه‌جويي انرژي به زودي با همكاري سازمان برنامه و بودجه و وزارت نيرو در بورس انرژي ايران معامله‌پذير مي‌شود.

مديرعامل شركت بورس انرژي ايران گفت: گواهي صرفه‌جويي انرژي به زودي با همكاري سازمان برنامه و بودجه و وزارت نيرو در بورس انرژي ايران معامله‌پذير مي‌شود. «علي نقوي» هدف از انجام اين معاملات را استفاده از مكانيزم‌هاي تشويقي براي استانداردسازي مصرف صنايع عنوان كرد و گفت: با وجود سياست‌گذاري‌هايي كه در سال‌هاي اخير در مورد استفاده بهينه از انرژي شده است، پتانسيل‌هاي استفاده نشده بسياري وجود دارد و همين موضوع توجه‌ها نسبت به استفاده از مكانيزم بازار در اين راستا را افزايش داده است.  مديرعامل بورس انرژي ايران اظهار داشت: سرانه بالاي مصرف گاز مشكلات زيادي را ايجاد كرده يا مصرف بالاي برق در فصل گرم سال باعث شده كه صنايع در تابستان با محدودي برق و در زمستان با كمبود گاز دست‌وپنجه نرم كنند. 
نقوي تصريح كرد: گواهي صرفه‌جويي انرژي از ابزارهاي جديدي است كه براي مديريت بهينه مصرف پيش رو قرار دارد. 
وي ضمن تاكيد بر اينكه در سال‌هاي اخير بررسي‌هاي علمي زيادي روي ابزارهاي مالي و نقش آن در صرفه‌جويي انرژي صورت گرفته است، عنوان كرد: اين مطالعات نشان مي‌دهد معامله اين گواهي‌ها در بورس به واسطه نظارت و ساز و كار مشخص سنجش، مي‌تواند به انرژي صرفه‌جويي شده شكل دهد، به همين دليل ابزارهاي مالي توانسته‌اند طي سال‌هاي اخير زمينه‌ساز مقدار قابل توجهي از صرفه‌جويي در مصرف انرژي باشند. مديرعامل بورس انرژي ايران با اشاره به اينكه اثر مثبت بازار سرمايه بر كاهش انتشار كربن و بهره‌وري انرژي اثبات شده و مورد توجه سياست‌گذاران قرار گرفته است، بيان كرد: در سال‌هاي اخير بازار صرفه‌جويي انرژي در دنيا رونق زيادي پيدا كرد و آژانس بين‌المللي انرژي بازاري با ارزش بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار براي آن برآورد كرده است. 
نقوي با اشاره به طراحي گواهي صرفه‌جويي انرژي در بورس انرژي ايران اظهار داشت: اين گواهي درحقيقت به‌پشتوانه ميزان صرفه‌جويي مصرف‌كنندگان حامل‌هاي انرژي نظير گاز و برق منتشر مي‌شود و اوراق منتشرشده، در بازار ثانويه مورد معامله قرار مي‌گيرد. 
نقوي در تشريح ساز و كار معامله اين نوع اوراق اظهار داشت: سرمايه‌گذاران در بخش‌هاي مختلف به منظور كاهش مصرف انرژي سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در ادامه بعد از تصويب در كميسيون صرفه‌جويي انرژي، به ميزان صرفه‌جويي شده به طرح گواهي تعلق مي‌گيرد كه مي‌تواند آن را در بورس به فروش برساند. 
مديرعامل بورس انرژي ايران ضمن تاكيد بر تجربه كشورهاي مختلف در استفاده از ابزارهاي مالي در زمينه صرفه‌جويي انرژي عنوان كرد: انجام اين معاملات در بستر بازار سرمايه به واسطه ويژگي‌هاي اين بازار از جمله ايجاد انگيزه براي بهبود و نوآوري، در كشورهاي ايتاليا، انگلستان و فرانسه مورد توجه قرار گرفته است. نقوي با بيان اينكه مطالعات نشان داده است استفاده از ظرفيت بازار سرمايه مي‌تواند تمركز كسب و كارها به سمت تاثير تقاضا بر كاهش مصرف انرژي را جلب كند، گفت: همچنين برابركردن هزينه‌ها براي طرفين معامله از ديگر مزاياي بورسي شدن صرفه‌جويي انرژي در قالب گواهي‌هاي صرفه‌جويي انرژي است. 

ارسال نظر