«تعادل» گزارش مي‌دهد

فرش سبز بورس در نيمه پاييز

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۲۳:۳۳:۲۳
کد خبر: ۳۰۰۷۴۴
فرش سبز بورس در نيمه پاييز

شاخص كل بازار سرمايه در آخرين روز كاري هفته توانست با بازدهي مثبت بسته شود و در محدوده دو ميليوني باقي بماند و فعلا محدوده اعتماد در بازار باقي است. هفته به پايان رسيد و در اين مدت شاخص روزهاي نسبتا سبز خوبي را تجربه كرد، برخي از كارشناسان علت اين سبزپوشي را نمايشگاه كيش اينوكس مي‌دانند و برخي ديگر تزريق نقدينگي را علت سبزپوشي شاخص مي‌دانند.

شاخص كل بازار سرمايه در آخرين روز كاري هفته توانست با بازدهي مثبت بسته شود و در محدوده دو ميليوني باقي بماند و فعلا محدوده اعتماد در بازار باقي است. هفته به پايان رسيد و در اين مدت شاخص روزهاي نسبتا سبز خوبي را تجربه كرد، برخي از كارشناسان علت اين سبزپوشي را نمايشگاه كيش اينوكس مي‌دانند و برخي ديگر تزريق نقدينگي را علت سبزپوشي شاخص مي‌دانند. حسن حسين‌نيا، كارشناس بازار سرمايه در صفحه اجتماعي خود نوشت كه: از روز شنبه تا حدودي شرايط بازار تغيير كرده است و شاهد هستيم ارزش معاملات بالاي ۴ هزار ميليارد تومان آمده و در عين حال نسبت خريدار به فروشنده كمي بهتر شده است.‌ اگر بخواهيم اين اتفاق را ريشه‌يابي كرده بايد به افت شاخص كل به زير ۲ ميليون واحد اشاره كنيم و همچنين قيمت‌هايي كه افت سنگيني داشتند و عملا به حمايت‌هاي خودشان رسيدند. سازمان بورس از يكسري ابزارها مانند عدم الزام ايفاي تعهد فروش توسط بازارگردان‌ها استفاده كرد كه تا اطلاع ثانوي اين مساله پا‌برجا است. اتفاق جالبي كه افتاده نرخ خوراك پتروشيمي و گاز صنايع است كه از چند روز پيش در فضاي مجازي منتشر شده بود و عملا روز يكشنبه به صورت رسمي اعلام شد كه اين مي‌تواند تاثير خوبي روي صنايع و بازار داشته باشد. ولي آنچه باعث شده تقاضا در بازار چندان سنگين نشود و شاهد ارزش معاملات بالاتر در اين فرصت كوتاه نباشيم، اين است كه ابهامات و عدم شفافيت و آسيبي كه به اعتماد عمومي وارد شده، سايه سنگيني دارد و اين باعث شده سرمايه‌گذار براي ورود دچار ترديد شود. احتمالا طي روزهاي آينده شاهد ورود سرمايه‌ها به بازار سرمايه خواهيم بود، ولي اين اتفاق زمانبر خواهد بود. در عين حال مقاومت‌هايي پيش روي بازار وجود دارد. در واقع از نظر بنيادي شرايط بازار براي يك صعود خوب مهيا است، ولي مهم اين است كه سمت تقاضا تحريك و مشوق‌هايي براي خريد سهام ديده شود كه به عنوان نمونه نرخ خوراك كه براي شهريور‌ماه اعلام شد مي‌تواند يكي از همين مشوق‌ها باشد.

وضعيت اضطراري ايران تمديد شد

جو بايدن در پيامي به كنگره امريكا، وضعيت اضطراري ملي را در ارتباط با ايران كه بعد از اشغال سفارت اعمال شده را براي يك‌سال ديگر تمديد كرد و گفت: وضعيت اضطراري ملي در رابطه با ايران در فرمان اجرايي ۲۳ آبان ۵۸ پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. وي افزود: روابط با ايران هنوز عادي نشده و تشخيص داده شد تداوم وضعيت اضطراري ملي اعلام شده در فرمان اجرايي ۱۲۱۷۰ در رابطه با ايران ضروري است. بر اساس اين گزارش ۱۵ مارس ۱۹۹۵ رييس‌جمهور وقت امريكا اعلام كرد با هدف رسيدگي به تهديدهاي غيرمعمول و فوق‌العاده‌اي كه اقدامات و سياست‌هاي حكومت ايران عليه منافع ملي، سياست خارجي و اقتصاد امريكا ايجاد مي‌كند، وضعيت اضطرار ملي درباره اين كشور اعلام مي‌شود.

سقوط بهاي نفت

بهاي معاملات نفت برنت با چهار سنت افزايش، به ۸۱ دلار و ۶۵ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۱۴ سنت كاهش، به ۷۷ دلار و ۲۴ سنت در هر بشكه رسيد. نفت برنت روز سه‌شنبه ۳ دلار و ۵۷ سنت معادل ۴.۲ درصد كاهش يافت و شاخص نفت امريكا هم با ۳ دلار و ۴۵ سنت معادل ۴.۳ درصد كاهش، بسته شد.
وارن پاترسون و ايوا مانتي، تحليلگران بانك‌اي ان جي در يادداشتي براي مشتريانشان نوشتند: بازار به وضوح نگراني كمتري نسبت به احتمال اختلالات عرضه در خاورميانه دارد و در عوض روي كاهش تعادل عرضه و تقاضا، متمركز شده است. منابع بازار اواخر روز سه‌شنبه با استناد به آمار موسسه امريكن پتروليوم اعلام كردند ذخاير نفت امريكا در هفته گذشته، تقريبا ۱۲ ميليون بشكه افزايش پيدا كرد. اداره اطلاعات انرژي امريكا (EIA) انتشار آمار هفتگي رسمي را تا ۱۳ نوامبر به تعويق خواهد انداخت. اداره اطلاعات انرژي امريكا (EIA) روز سه‌شنبه اعلام كرد توليد نفت امريكا در سال ميلادي جاري، اندكي كمتر از انتظار قبلي رشد خواهد كرد و همزمان، تقاضا كاهش خواهد يافت. اين آژانس پيش بيني قبلي خود از افزايش ۱۰۰ هزار بشكه در روز مجموع مصرف نفت امريكا در سال ۲۰۲۳ را معكوس كند و اكنون انتظار دارد كه مصرف، به ميزان ۳۰۰ هزار بشكه در روز كاهش پيدا كند. تحليلگران گلدمن ساكس برآورد كردند كه صادرات نفت دريابرد شش كشور اوپك كه كاهش توليد داوطلبانه به ميزان دو ميليون بشكه در روز را از آوريل ۲۰۲۳ اعلام كردند، تنها ۰.۶ ميليون بشكه در روز كمتر از سطح توليد آوريل باشد. داده‌هاي چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان است هم ترديدهايي را پيرامون چشم‌انداز تقاضا براي سوخت ايجاد كرد. آماري كه روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد واردات نفت به چين در اكتبر، بر مبناي ماهانه و بر مبناي سالانه، رشد كرده است و همزمان، ميزان صادرات اين كشور سريع‌تر از حد انتظار، كاهش پيدا كرده است و نگراني‌ها نسبت به تقاضاي جهاني پايين‌تر براي انرژي را تشديد كرد. عامل ديگري كه به فشار كاهشي بر قيمت نفت افزود، احياي ملايم دلار امريكا از ركورد پايين اخيرش بود كه نفت را براي خريداران غيرامريكايي گران كرد.

 بازار از دريچه معاملات

در معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه 17 آبان ماه، شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 345 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 56 هزار و 41 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 2 هزار و 578 واحد در رقم 698 هزار و 768 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 13 واحدي به رقم 25 هزار و 4 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 32 واحد به سطح 123 هزار و 823 واحد رسيد.
روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 181 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 18 ميليارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهاي وبملت، خساپا، ولصنم و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي سخاش، بمپنا، واتي، اخابر و صباح تعلق داشت. طي روز چهارشنبه فملي، پارسان و حكشتي نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل شپنا، فارس و شبندر از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي هرمز، تجلي و آريا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي وهور، انتخاب و فزر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند.
در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد خگستر بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز خاور، كرمان و گدنا بيشترين تراكنش را داشتند. در آخرين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 7 هزار و 263 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 416 ميليارد تومان بود كه 6 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 32 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 994 ميليارد تومان رسيد.  در معاملات روز چهارشنبه نماد خگستر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 78 ميليارد تومان بود. پس از خگستر، شپنا بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد واتي و فارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 313 ميليون و 436 هزار و 729 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد وبصادر و حفارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 68 نماد صف خريد داشتند و 31نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 43 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 194 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 0.9 درصدي به 408 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر