چمران از برخي روندهاي شهري در پايتخت انتقاد كرد

شهرسازي؛ از تهران تا دوبي، از تهران تا غزه

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۲۳:۵۲:۴۱
کد خبر: ۳۰۰۷۵۴
شهرسازي؛ از تهران تا دوبي، از تهران تا غزه

رييس شوراي شهر تهران با اشاره به كند بودن سرعت صدور پروانه در تهران گفت: البته با اصلاح فرآيندهاي اداري مدت زمان صدور پروانه ساخت كم خواهد شد.

رييس شوراي شهر تهران با اشاره به كند بودن سرعت صدور پروانه در تهران گفت: البته با اصلاح فرآيندهاي اداري مدت زمان صدور پروانه ساخت كم خواهد شد.
به گزارش ايسنا، مهدي چمران ديروز در مراسم گراميداشت روز جهاني شهرسازي ضمن گراميداشت روز شهرساز و تسليت بابت جنايات اخير در غزه اظهار كرد: كساني كه از كشته شدن ديگران لذت مي‌برند را نمي‌توان انسان ناميد، اما متاسفانه حاكمان جهان از اين جانيان حمايت مي‌كنند و اميدواريم شاهد سقوط اسراييل باشيم.
وي با بيان اينكه ما شهرسازان و معماران برعكس اين جانيان كار مي‌كنيم، گفت: شهرسازان تلاش مي‌كنند كه شهرها را آباد كنند و باعث رونق شهرها شوند.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه من مخالف درآميختن رشته‌هاي معماري و شهرسازي هستم و معتقدم آنها بايد جدا شوند، تصريح كرد: اما به دلايل صنفي و شغلي اين دو رشته از يكديگر جدا شدند و حالا شاهد هستيم كه تعداد دانشكده‌هاي معماري و شهرسازي ايران و امريكا برابر است هرچند كه مقايسه اين دو كشور اشتباه است، اما جمعيت اين دو كشور برابر نيست كه بخواهد تعداد دانشكده‌هاي معماري و شهرسازي آن برابر باشد.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: حالا مي‌بينيم كه تعداد دختران‌مان بيشتر از تعداد آقايان در رشته معماري است كه اين نشان‌دهنده توانمندي زنان است كه از حضور آنها استقبال مي‌كنيم و اميدواريم رشته شهرسازي در كشور توسعه يابد و جايگاه خود را پيدا كند.
وي با بيان اينكه اميدوارم رشته شهرسازي در كشور ما رشد كند، گفت: البته همه شهرهاي ما ساخته شده و تنها مباحث توسعه‌اي آنها مطرح است. ضمن اينكه از همان اول هم فكر توسعه شهرها را نمي‌كنيم و مي‌گذاريم سودجويان و بساز و بفروش‌ها جولان دهند و در كوچه‌هاي باريك و خيابان‌هاي تنگ ساخت‌وساز انجام دهند و بعد از مدتي اين ساخت‌وسازها بنا به دلايلي وارد محدوده شهري مي‌شود و ما ميراث‌دار كساني مي‌شويم كه ميليونر شده‌اند و بعد از شهرسازان مي‌خواهند كه حالا چه طور اين فرآيند را اصلاح كنند. چمران اظهار كرد: شما به مناطق ۱۷ و ۱۹ سر بزنيد چرا كه اين مناطق به تهران اضافه شده‌اند، اما ببينيد چگونه وارد حريم تهران شده‌ و اول هم با ساخت‌وسازهاي غيرمجاز شروع شدند و بعد به آنها آب و برق و تلفن مي‌دهند، در حالي كه اين ساختمان‌ها غيرمجاز هستند و بعد از آن هم ديگر وارد محدوده شهري مي‌شوند، در حالي كه اين ساختمان‌ها براساس فرآيند معماري و شهرسازي تشكيل نشده، بلكه به شهر تحميل شده و ما هم بعدا مجبور هستيم به آنها كه بعضا فرسوده هستند مجوز ساخت بدهيم كه اگر ندهيم با يك زلزله شرايط‌شان بدتر از غزه امروزي مي‌شود و بعد يك عده مي‌آيند و مي‌گويند كه اين ساختمان‌ها خلاف قانون بوده است و شروع به فضاسازي مي‌كنند كه البته نظرشان درست است اما بايد مناسبات روز را هم در نظر بگيرند.
رييس شوراي شهر تهران با اشاره به طراحي محله «سجاد شهر مشهد» آن را الگوي مناسب از شهرسازي خواند و اظهار كرد: در شهر تهران شهرسازي كار بسيار سختي است اما در محله سجاد شهر مشهد طراحي‌هاي شهرسازي انجام شد و از نظر معماري و شهرسازي به صورت اصولي ساخته شد و حالا هم مي‌بينيم كه ساختمان‌هاي اين محله جزو گران‌ترين ساختمان‌ها است و بايد بگويم كه بساز بفروش‌هاي ما برنامه‌ريزي نمي‌كنند چرا كه اگر از اول ساختمان‌ يا منطقه‌اي را كه مي‌سازند را درست و اصولي طراحي كنند، مي‌توانند با قيمت خوب آن ساختمان‌ها را بفروشند. به گفته وي، بساز بفروش‌ها به درآمدهاي آني فكر مي‌كنند و به زندگي مردم آسيب مي‌رسانند و به نظرم شهرداري بايد آماري دهد كه چند درصد ساختمان‌ها، واقعا توسط شهرسازان و معماران ساخته مي‌شود كه البته بعيد مي‌دانم تعدادشان زياد باشد، چرا كه بيشتر طراحي‌ها و ساختمان‌ها توسط كساني ساخته مي‌شود كه دانشگاه نرفتند و چشم‌شان به مسائل فرهنگي ايران نيست و چشم‌شان به آن سوي آبها است و از معماري خارجي تقليد كوركورانه مي‌كنند و بعد در رسانه‌ها اين نوع معماري‌شان را تبليغ مي‌كنند. چمران اظهار كرد: البته اين مساله تا حدودي كنترل شده است و واقعا من از نماي ساختمان‌هايي كه كولر در آن است و كانال كولر را هم به مانند فنر يك مدلي طراحي كرده‌اند رنج مي‌برم چرا كه نماي زيباي شهر حق شهروندان است و آنها بايد زيبايي را ببينند نه اينكه بر محلات گرانقيمت تهران نماهاي «اجق وجق» مي‌سازند و نام آن را نماي زيبا مي‌گذارند. وي با اشاره به طرح اين سوال كه چرا معاونان شهرسازي، در مناطق شهرساز و معمار نيستند؟ افزود: متأسفانه از توانمندي معماران و شهرسازان استفاده نمي‌شود و افرادي را انتخاب مي‌كنند كه تازه بايد اصول معماري و شهرسازي را ياد بگيرند و لازم است از تخصص‌ها به درستي در جاي خود استفاده كرد. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه من هميشه به معاون شهرسازي در خصوص روند كند صدور پروانه در شهر تهران گلايه مي‌كنم، تصريح كرد: چه طور دوبي مي‌تواند فرآيند صدور پروانه‌اش را كاهش دهد اما ايران كه پيشقراول مسير معماري و شهرسازي است، نمي‌تواند؟ هرچند معاونت شهرسازي مقصر نيست بلكه به دليل وجود سيستم و فرآيند اداري نامناسب كه بايد هم اصلاح شود، صدور پروانه زمانبر شده است.

ارسال نظر