صندوق املاك، فولاد و مس در راه بورس

۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۰۰:۵۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۰۸۵۴
صندوق املاك، فولاد و مس در راه بورس

رحمان آراسته، مدير بازارهاي مشتقه بورس كالا با اعلام خبر جذب ۶۵ همت نقدينگي در بازارهاي مالي و مشتقه بورس كالا از ابتداي سال گفت: هدف‌گذاري بورس كالا جذب ۱۰۰ همت نقدينگي به بازارهاي مالي و مشتقه رسمي كشور است. آراسته از برنامه‌هاي توسعه‌اي بورس كالا به منظور جذب ۱۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان به سمت بازارهاي اوراق بهادار كالايي با استفاده از توسعه و گسترش بازارهاي موجود و نيز ايجاد ابزارها و امكانات جديد از جمله راه‌اندازي صندوق‌هاي املاك و مستغلات و نيز صندوق‌هاي مبتني بر كالاهاي پراقبال از جمله مس و فولاد در بورس كالا خبر داد.

رحمان آراسته، مدير بازارهاي مشتقه بورس كالا با اعلام خبر جذب ۶۵ همت نقدينگي در بازارهاي مالي و مشتقه بورس كالا از ابتداي سال گفت: هدف‌گذاري بورس كالا جذب ۱۰۰ همت نقدينگي به بازارهاي مالي و مشتقه رسمي كشور است. آراسته از برنامه‌هاي توسعه‌اي بورس كالا به منظور جذب ۱۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان به سمت بازارهاي اوراق بهادار كالايي با استفاده از توسعه و گسترش بازارهاي موجود و نيز ايجاد ابزارها و امكانات جديد از جمله راه‌اندازي صندوق‌هاي املاك و مستغلات و نيز صندوق‌هاي مبتني بر كالاهاي پراقبال از جمله مس و فولاد در بورس كالا خبر داد. وي با بيان اينكه بورس كالاي ايران به عنوان يكي از اركان اصلي بازار سرمايه طي سال‌هاي گذشته در ايجاد شفافيت قيمتي در بازار كالا نقش مهم و اساسي داشته است، گفت: در حال حاضر انواع مختلفي از كالاها و اوراق بهادار مبتني بر كالا در بازارهاي فيزيكي، مشتقه، صندوق‌هاي كالايي، گواهي سپرده كالايي در بستر بورس كالا مورد معامله و تبادل بين فعالان بازارهاي كالايي و سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد؛ اين بازارها شرايط مناسب و منحصربفردي را براي ذائقه‌هاي مختلف معاملاتي و سرمايه‌گذاري ايجاد كرده‌اند.
اين مسوول افزود: علاوه بر بازارهاي ذكرشده، بازار تامين مالي مانند تامين مالي از طريق اوراق سلف موازي براي تامين مالي شركت‌ها، پروژه‌ها و كارآفرينان در يك سو و مشاركت عمومي در سرمايه‌گذاري مستقيم در صنعت وجود دارد.
آراسته با اشاره به اينكه بورس كالاي ايران علاوه بر ايجاد بازاري شفاف براي محصولات مختلف در راستاي وظيفه ملي خود مبني بر كمك به اقتصاد كشور، نقش مهمي در سياست‌گذاري‌هاي كلان كشور به ويژه در سياست‌هاي پولي دارد، اظهار كرد: در حال حاضر بورس كالاي ايران با جذب بيش از ۶۵ هزار ميليارد تومان نقدينگي در بازارهاي مالي، مشتقه، صندوق‌هاي كالايي، گواهي سپرده و نيز بازار تامين مالي از طريق اوراق سلف موازي كمك شاياني به جذب نقدينگي سرگردان كشور داشته است.

   هدف‌گذاري ۱۰۰ همتي تا پايان سال
وي به برنامه‌هاي آتي بورس كالاي ايران در راستاي كمك به جذب نقدينگي سرگردان به بازارهاي رسمي اشاره كرد و گفت: هدف‌گذاري بورس كالاي ايران تا پايان سال جاري جذب ۱۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان به سمت بازارهاي اوراق بهادار كالايي است كه اين مهم با توسعه و گسترش بازارهاي موجود و نيز ايجاد ابزارها و امكانات جديد محقق مي‌شود؛ با اين اتفاق، از ورود اين حجم از نقدينگي به بازارهاي غيررسمي ارز و طلا و تشديد تورم در كشور جلوگيري مي‌شود.
مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران در خصوص برنامه‌هاي اين بورس جهت هدايت نقدينگي‌هاي سرگردان به سمت بازارهاي اوراق بهادار كالايي و با هدف تامين مالي گفت: اهم اقدامات در دستور كار بورس كالاي ايران راه‌اندازي صندوق املاك و مستغلات، صندوق‌هاي كالايي مس و فولاد، انتشار اوراق سلف ارزي و توسعه بازارهاي موجود و تسهيل امر سرمايه‌گذاري براي عموم است.
آراسته در ادامه به بازار مسكن نيز اشاره كرد و در خصوص تامين مالي حوزه املاك و مستغلات از بستر بازار سرمايه گفت: بازار املاك و مستغلات از جمله بازارهاي مهم در كشور است كه همواره حجم زيادي از نقدينگي كشور را به خود اختصاص داده است. براساس آيين نامه اجرايي مولدسازي اموال مازاد دولت، عرضه و مولدسازي املاك و مستغلات در اختيار دولت در بستر بورس كالاي ايران يكي از راهكارهاي مناسب جهت هدايت نقدينگي به اين بخش است.
مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران درباره مزيت راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه املاك و مستغلات گفت: از آنجايي كه املاك و مستغلات دولتي داراي ارزش بالايي هستند و امكان خريد آن توسط سرمايه‌گذاران خرد مقدور نيست بنابراين بورس كالاي ايران با عرضه املاك و مستغلات دولتي در قالب صندوق املاك و مستغلات امكان فعاليت سرمايه‌گذاران و عموم مردم با سرمايه اندك را نيز در اين بخش فراهم خواهد كرد. دولت نيز از اين طريق امكان واگذاري و مولدسازي اموال مازاد خود را خواهد داشت.
وي افزود: صندوق‌هاي املاك و مستغلات در بستر بورس كالاي ايران براي ساير نهادهاي عمومي غيردولتي نيز به منظور ساماندهي به اموال تحت مديريت و بهره‌گيري از ظرفيت جذب نقدينگي بسيار بالا قابل بهره‌برداري خواهد بود.
به گفته آراسته، استفاده از بستر تأمين مالي جمعي براي تأمين مالي پروژه‌هاي ساختماني و غيرساختماني نيز از طريق صندوق‌ زمين و ساختمان و صندوق پروژه در بستر بورس كالاي ايران فراهم است. وي در خصوص ديگر برنامه‌هاي توسعه‌اي بورس كالا در حوزه صندوق‌هاي كالايي اظهار كرد: گسترش صندوق‌ها از طريق تأسيس صندوق‌هاي كالايي مس و فولاد و همچنين ايجاد زنجيره‌اي از ابزارهاي مشتقه در خصوص كالاهاي مس و فولاد كه دو محصول صنعتي منحصر در بازار كالايي كشور است و مورد اقبال سرمايه‌گذاران نيز خواهد بود، از برنامه‌هاي مهم و در دست اقدام است. مدير بازارهاي مشتقه و صندوق‌هاي كالايي بورس كالاي ايران در بيان ديگر برنامه‌هاي توسعه‌اي گفت: بورس كالا به منظور تأمين مالي ارزي توليدكنندگان نيز ابزار اوراق سلف ارزي را پيشنهاد داده كه با توجه به درخواست‌هاي موجود پس از اخذ مجوزهاي لازم، اين اوراق نيز قابليت انتشار خواهند داشت. اين ابزار هم توليدكننده و هم سرمايه‌گذار را نسبت به نوسانات ارزي محافظت مي‌كند.
آراسته يكي از رويكردهاي جاري مهم در افزايش اقبال سرمايه‌گذاران براي حضور در بازارهاي بورس كالا و جذب نقدينگي حداكثري و افزايش منافع عمومي را تسهيل به كارگيري ابزارهاي معاملاتي و ايجاد امكانات جديد و توسعه و تعميق بازارها و ابزارهاي فعلي دانست و گفت: در حال حاضر با تكميل زنجيره ابزارهاي مالي بر روي دارايي‌ها و فراهم شدن زيرساخت‌هاي فني معاملاتي براي پياده‌سازي استراتژي كاورد كال در بازار شمش طلا و گواهي سپرده سكه طلا و صندوق‌هاي كالايي، حجم معاملات سرمايه‌گذاران در اين بازارها افزايش پيدا كرده است. وي در پايان تاكيد كرد: بورس كالاي ايران سعي دارد كه در آينده نزديك با فراهم كردن امكان اتخاذ ساير استراتژي‌هاي معاملاتي عمق بازارها را افزايش دهد. با افزايش امكانات و تسهيلات معاملاتي براي سرمايه‌گذاران به ويژه در بازار مشتقه مي‌توان انتظار داشت تا حد قابل قبولي از خروج سرمايه جهت فعاليت در بازارهاي جهاني مانند كريپتو و فاركس كه عموماً سرمايه‌گذاران را با ريسك‌هاي متعددي روبه‌رو مي‌كند جلوگيري شده و به مرور نقدينگي بيشتري به سمت بازارهاي مالي و مشتقه رسمي كشور در بورس كالاي ايران كه بازارهاي شفاف، قانوني و معاف از ماليات هستند، جذب شود.

ارسال نظر