رييس نظام مهندسي ساختمان كشور: متروپل نتيجه دور زدن نظام مهندسي بود

تعرفه مهندسي پول مفت نيست

۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۰۱:۲۰:۵۵
کد خبر: ۳۰۰۸۶۲

به باور رييس سازمان نظام مهندسي كشور، وقوع حادثه متروپل نتيجه «دور زدن نظام مهندسي» بوده است و اين در حالي است كه كشور ما از نظر دانش مهندسي و ساخت و ساز چيزي كم ندارد. آنچه در كشور كم داريم، بيشتر كمبود در برخي ابزار و تجهيزات سخت افزاري روز و دقت در برخي جزييات در ساخت و ساز و برخي مشكلات در حوزه‌هاي فرهنگي است. حمزه شكيب در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار كرد: رسانه‌ها مي‌توانند نقش بسيار مهمي در آموزش‌هاي عمومي و فرهنگسازي در حوزه ساخت و ساز ايفا كنند.

به باور رييس سازمان نظام مهندسي كشور، وقوع حادثه متروپل نتيجه «دور زدن نظام مهندسي» بوده است و اين در حالي است كه كشور ما از نظر دانش مهندسي و ساخت و ساز چيزي كم ندارد. آنچه در كشور كم داريم، بيشتر كمبود در برخي ابزار و تجهيزات سخت افزاري روز و دقت در برخي جزييات در ساخت و ساز و برخي مشكلات در حوزه‌هاي فرهنگي است. حمزه شكيب در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار كرد: رسانه‌ها مي‌توانند نقش بسيار مهمي در آموزش‌هاي عمومي و فرهنگسازي در حوزه ساخت و ساز ايفا كنند. به گزارش ايسنا، رييس سازمان نظام مهندسي كشور در پاسخ به اينكه وقوع زمين لرزه‌هاي بزرگ در برخي كشورهاي توسعه يافته نظير ژاپن تلفات انگشت شماري دارد و اين در حالي است كه زمين لرزه‌هاي به مراتب كوچك‌تر در كشور ما ده‌ها هزار تلفات به دنبال داشته، به نظر شما اين تفاوت معنادار در تلفات بيشتر به تفاوت در سازه‌ها برمي‌گردد يا نه؟ تفاوت را بايد در مولفه‌هاي ديگري جست‌وجو كرد؟ اظهار كرد: در حال حاضر كشور ما نيز در صنعت ساختمان‌سازي از ديگر كشورها و از جمله كشورهاي توسعه يافته چيزي كمتر ندارد اما متاسفانه نبود برخي سخت افزارها در كنار برخي مسائل فرهنگي و عدم توجه به جزييات در ساخت و سازها سبب به وجود آمدن اين تفاوت‌ها شده است. البته خوشبختانه بعد از تلفات زياد در زمين لرزه‌هاي دهه ۷۰، قوانيني در حوزه ساخت و ساز در كشور وضع شد كه با اجراي آنها تلفات در زمين لرزه‌هاي ما نيز تا حدود زيادي كاهش يافته است. وي با بيان اينكه اخيرا زمين لرزه‌اي در تركيه نيز تلفات زيادي داشت اظهار كرد: كشورهاي توسعه يافته‌اي همچون ژاپن از نظر ساخت و ساز خيلي موفق بودند. اين عضو ارشد نظام مهندسي با اشاره به نقش مهم سازه ادامه داد: توحه به نظام مهندسي نقش بسيار مهمي در كاهش تلفات و خسارت‌هاي ناشي از بلاياي طبيعي و زلزله‌ها دارد. مهندس شكيب بر لزوم توجه ويژه به مقررات ساخت و ساز تاكيد و خاطرنشان كرد: انتظار مي‌رود كه رسانه‌ها در زمينه فرهنگسازي در اين بخش كمك بيشتري كنند.

ماجراي پول مفت 

وي با بيان اينكه مهندسي ما از توان بالايي برخوردار است افزود: مردم بايد بدانند كه پرداخت پول به مهندسان و نظام مهندسي پول مفت نيست و وقوع فجايعي نظير آنچه در متروپل اتفاق افتاد نتيجه دور زدن نظام مهندسي بود.
رييس سازمان نظام مهندسي كشور با تقدير از سازمان نظام مهندسي استان در برگزاري همايش ملي فناوري‌هاي نوين و بهينه‌سازي انرژي در صنعت ساختمان گفت: برگزاري اين همايش نقش مهمي در مهارت افزايي اعضاي سازمان نظام مهندسي در سراسر كشور دارد. وي از سازمان نظام مهندسي ساختمان به عنوان يك مجموعه بزرگ كشوري نام برد و اظهار كرد: بيش از ۶۰۰ هزار مهندس در هفت رشته مرتبط با صنعت ساختمان به عنوان اعضاي سازمان نظام مهندسي ساختمان در سطح كشور فعالت دارند. شكيب به رويكرد سنتي به ساخت و ساز در كشور پرداخت و اضافه كرد: ساخت و ساز در كشور ما از ديرباز به صورت سنتي بوده و از گذشته شركت‌هاي ساخت و ساز كلاسيك در كشور فعاليت كردند و همين يك خلأ در صنعت ساختمان‌سازي در كشور به وجود آورده است. رييس سازمان نظام مهندسي كشور با بيان اينكه پروژه‌هاي ساختمان‌سازي در ايران در دنيا بي‌نظير است گفت: در هيچ كشوري در دنيا اين حجم از ساخت و ساز وجود ندارد.

  امكان ساخت ۲ ميليون مسكن تا پايان دولت

وي با بيان اينكه تا پايان دولت مي‌توان حداكثر تا دو ميليون واحد مسكن ساخت، افزود: با رويكرد سنتي نمي‌توان اين حجم از مسكن را ساخت و لذا نيازمند توجه به فناوري‌هاي نوين در حوزه ساخت و ساز هستيم. وي ادامه داد: تحقق جهش در توليد مسكن تنها در قالب شكل‌گيري شركت‌هاي دانش بنيان در حوزه ساخت و ساز است.

لزوم شكل‌گيري شركت‌هاي  دانش‌بنيان ساختمان ساز

شكيب، برگزاري اين همايش ملي در سمنان را در راستاي تحقق اين مهم ارزيابي كرد و گفت: در اين همايش سه روزه در سمنان پايه‌گذاري خوبي براي شكل‌گيري اين شركت‌هاي دانش بنيان فعال در صنعت ساختمان ايجاد شد كه اين مهم از دستاوردهاي اين همايش ملي است. رييس سازمان نظام مهندسي كشور با بيان اينكه ساخت و سازها در طرح نهضت ملي مسكن در اختيار وزارت راه و شهرسازي است گفت: سازمان نظام مهندسي نقش مشاوره‌اي دارد و طرح‌ها و پيشنهاداتي را متناسب با شرايط زلزله‌خيز بودن كشور ارايه داده است. وي با اشاره به برنامه دولت رييسي براي ساخت ميليون‌ها مسكن اظهار كرد: بدون شك بخشي از اين واحدها در معرض زلزله هستند و بايد در ساخت آنها به رويكردهاي علمي و دانش روز ساختمان‌سازي توجه شود. وي به خسارت بالاي زلزله‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: دولت‌ها به علت حجم بالاي خسارات زلزله و بلاياي طبيعي از عهده جبران آن برنمي آيند لذا اهميت ساخت و ساز و توجه به دانش روز ساختمان‌سازي اهميت مضاعفي دارد تا بلكه از خسارات بالاي اين بلاياي طبيعي مصون بمانند.

صنعت ساختمان‌سازي به روز مي‌شود؟

اين مهندس و كارشناس ارشد ساخت و ساز با تجليل از برگزاري اين همايش ملي در دانشگاه سمنان كه با حضور مهندساني از سراسر كشور برگزار شد افزود: سازمان نظام مهندسي يك برنامه دو ساله براي ارتقاي مهارت افزايي مهندسان و كيفي‌سازي ساخت و ساز تدوين و محورهايي براي آن تعريف كرده است و انتظار مي‌رود كه با اجراي اين برنامه صنعت ساختمان‌سازي در كشور به‌روزرساني شود.

ارسال نظر