به گزارش رويترز

چيني‌ها خواهان نفت ايران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۲۰:۵۷
کد خبر: ۳۰۰۹۱۲
چيني‌ها خواهان نفت ايران

پس از تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه ايران، مشتري‌هاي نفتي واردات نفت از ايران را كاهش دادند و برخي از آنان حتي آمار واردات نفت از ايران را به صفر رساندند. اما در ميان اين خبرها 40 پالايشگاه چيني در ماه اكتبر حدود 1.45 ميليون بشكه نفت از ايران خريداري كرده‌اند كه بيشترين رقم واردات ماهانه تاكنون بوده است.

پس از تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه ايران، مشتري‌هاي نفتي واردات نفت از ايران را كاهش دادند و برخي از آنان حتي آمار واردات نفت از ايران را به صفر رساندند. اما در ميان اين خبرها 40 پالايشگاه چيني در ماه اكتبر حدود 1.45 ميليون بشكه نفت از ايران خريداري كرده‌اند كه بيشترين رقم واردات ماهانه تاكنون بوده است.
به گزارش رويترز، ميزان واردات نفت خام چين به دليل افزايش توليد نفت ايران به رغم تحريم‌ها و تهديدهاي امريكا، ركورد جديدي را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت كرد.
بر اساس آمارهاي رديابي كشتي‌ها از ورتكس، چين به عنوان بزرگ‌ترين واردكننده نفت خام و همچنين مشتري بزرگ نفت ايران در 10 ماهه نخست سال 2023 به‌طور ميانگين 1.05 ميليون بشكه در روز از ايران نفت وارد كرده است. اين ميزان 60 درصد بالاتر از اوج واردات چين در قبل از تحريم‌ها در سال 2017 است. ميزان توليد نفت ايران به 3.17 ميليون بشكه در روز رسيده است كه بيشترين ميزان از سال 2018 تاكنون است. آمارهاي ورتكس نشان مي‌دهد؛ ميزان واردات نفت چين در ماه اكتبر از ايران، به 1.45 ميليون بشكه در روز رسيده كه بيشترين واردات ماهانه تاكنون است. بر اساس اعلام تاجران چيني؛ اكثر 40 پالايشگاه مستقل چيني معروف به «تي پات» نفت خام ايران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالايش و فرآوري مي‌كنند.
اين پالايشگاه‌ها تقريبا مبادلات مالي خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون دلار انجام مي‌دهند و سيستم مالي مستقلي دارند و نيازي به مشاركت دادن تكنولوژي غربي‌ها ندارند و اكثر مبادلات مالي اين پالايشگاه‌ها با ارزهاي چيني پرداخت مي‌شود.
اما سوال اينجاست كه چرا اين پالايشگاه‌هاي مستقل از نفت ايران حمايت مي‌كنند؟
نفت سبك ايران به عنوان مهم‌ترين محصول صادراتي با تخفيف 13 دلار در هر بشكه نسبت به نفت برنت عرضه مي‌شود و چين علاوه بر نفت ايران، نفت خام روسيه و ونزوئلا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم كه درگير تحريم‌هاي امريكا است، خريداري مي‌كند. با وجود تهديد تحريم‌هاي امريكا، واردات نفت چين از ايران، به ركورد بالايي افزايش پيدا كرده است. آمار شركت ورتكسا نشان مي‌دهد چين كه بزرگ‌ترين واردكننده نفت در جهان و بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران است، به‌طور ميانگين ۱.۰۵ ميليون بشكه در روز نفت ايران را در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ خريداري كرده است كه ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات ثبت شده توسط گمرك چين در سال ۲۰۱۷ است كه هنوز تحريم‌هاي امريكا آغاز نشده بود. افزايش واردات نفت ايران به چين، با افزايش توليد ايران روي داده كه طبق نظرسنجي رويترز، به ۳.۱۷ ميليون بشكه در روز رسيده است. اين بالاترين سطح توليد از سال ۲۰۱۸ است كه واشنگتن تحريم‌هاي نفتي عليه ايران را برگرداند. طبق آمار ورتكسا، واردات نفت چين از ايران در اكتبر، به حدود ۱.۴۵ ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين سطح ماهانه است. گمرك چين به جز دو محموله در دسامبر سال ۲۰۲۱ و ژانويه سال ۲۰۲۲، واردات نفت از ايران را از دسامبر سال ۲۰۲۰، ثبت نكرده است. هر چند در آغاز تحريم‌ها، واردات چين از ايران كاهش داشت اما حجم آن با افزايش تقاضاي پالايشگاه‌هاي خصوصي چيني، به تدريج بهبود يافت.
به گفته معامله‌گران چيني، بيش از ۴۰ پالايشگاه چيني مستقل، نفت ايران را پالايش مي‌كنند زيرا كيفيت خوب و قيمت مناسبي دارد. اين پالايشگاه‌ها اتكاي چنداني به سيستم مالي جهاني مبتني بر دلار ندارند و نيازي ندارند با شركت‌هاي غربي در زمينه فناوري، همكاري كنند. اكثر معاملات هم با استفاده از يوان چين، تسويه مي‌شود.
چين كه همواره با تحريم‌هاي يكجانبه مخالف بوده است، از روسيه و ونزوئلا هم نفت مي‌خرد.
بر اساس گزارش رويترز، آخرين محموله نفت ايران كه در گمرك چين ثبت شد، در اوايل سال ۲۰۲۲ و براي نفتي بود كه قرار بود روانه ذخاير دولتي شود.

ارسال نظر