جزييات برنامه توليد ۳۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير در كشور

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۲۱:۵۷
کد خبر: ۳۰۰۹۱۳

معاون وزير نيرو و مدير‌عامل سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) با اشاره به اينكه وزارت نيرو در يك برنامه ۵ ساله براي توليد ۳۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير برنامه‌ريزي كرده است، افزود: استقبال خوبي از سوي صنايع و بخش خصوصي براي احداث نيروگاه تجديدپذير صورت گرفته است.

معاون وزير نيرو و مدير‌عامل سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق (ساتبا) با اشاره به اينكه وزارت نيرو در يك برنامه ۵ ساله براي توليد ۳۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير برنامه‌ريزي كرده است، افزود: استقبال خوبي از سوي صنايع و بخش خصوصي براي احداث نيروگاه تجديدپذير صورت گرفته است. به گزارش وزارت نيرو، «محمود كماني» با اشاره به ضرورت توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در كشور و جبران 
عقب ماندگي‌هاي گذشته گفت: امروزه در دنيا شاهد اين هستيم كه بسياري از كشور‌هاي جهان بنا به دلايل مختلف چون كمبود منابع فسيلي، آلايندگي بالاي منابع سوختي و نيز كاهش هزينه‌هاي توليد انرژي تجديدپذير برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير اجرايي كرده‌اند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر هزينه سرمايه‌گذاري در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير نسبت به ۱۵ سال گذشته به يك هشتم كاهش يافته است، افزود: ۱۵ سال پيش هزينه سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير به ازاي توليد هر كيلووات چيزي حدود ۴ هزار دلار بود، اما اكنون قيمت جهاني آن به زير ۵۰۰ دلار رسيده است.
معاون وزير نيرو ادامه داد: متوسط توسعه ظرفيت نيروگاهي دنيا در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير در ده سال گذشته نسبت به انرژي حرارتي تنها ۲۰ درصد بود، اما در حال حاضر اين رقم به ۸۳ درصد توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير رسيده است.
كماني در همين خصوص تصريح كرد: اين مهم نشان مي‌دهد بسياري از كشور‌هاي توسعه يافته مي‌خواهند در آينده نزديك به‌طور كلي توليد برق خود را از محل انرژي‌هاي تجديدپذير دنبال كنند و سوخت‌هاي فسيلي را در اين حوزه حذف خواهند كرد. معاون وزير نيرو در پاسخ به اين پرسش كه نسبت هزينه و ضريب توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در مقايسه با انرژي‌هاي فسيلي چگونه است، توضيح داد: اگرچه ضريب توليد انرژي خورشيدي در حدود ۲۲ درصد و انرژي برق نيروگاه‌هاي حرارتي حدود ۷۰ درصد است و همچنين هزينه توليد يك كيلووات برق در نيروگاه حرارتي بين ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار است، اما اگر پارامتر مهم سوخت را به اين محاسبات اضافه كنيم و يك بازه زماني ۲۵ ساله را در نظر بگيريم و آنگاه هزينه اين دو انرژي را مقايسه كنيم، مشاهده مي‌شود كه هزينه برق نيروگاه‌هاي حرارتي در ايران ۱۲ برابر گران‌تر از برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير مي‌شود
وي در مورد ساز و كار‌هاي موجود براي افزايش ضريب توليد انرژي‌هاي تجديدپذير به گونه‌اي كه بتوان در نبود انرژي‌هاي فسيلي به صورت كامل از اين نوع انرژي استفاده كرد، نيز گفت: براي اين موضوع چند راهكار وجود دارد كه يكي تركيب نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي است. راه بعدي استفاده از سيستم‌هاي ذخيره‌ساز است كه چيني‌ها بيشتر از اين روش استفاده مي‌كنند. يك روش ديگر نيز كه آلماني‌ها از آن استفاده مي‌كنند اين است كه هيدروژن حاصل از انرژي تجديدپذير را شب دوباره به برق تبديل مي‌كنند.
مديرعامل سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير در ارتباط با وضعيت ايران در حوزه توسعه اين نوع انرژي گفت: در حال حاضر در دنيا انرژي تجديدپذير به‌شدت ارزان شده و اگر بحث آلايندگي انرژي‌هاي فسيلي و موضوع تغيير اقليم و كربن زدايي نيز به آن اضافه شود، مشاهده مي‌شود كه سرمايه‌گذاري در اين حوزه به‌شدت ضرورت پيدا كرده است، اما واقعيت اين است كه ما هنوز در ابتداي راه توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير قرار داريم. كماني با تاكيد بر توجه ويژه دولت سيزدهم به انرژي‌هاي تجديدپذير و برنامه‌ريزي وزارت نيرو براي توليد ۳۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير در يك دوره ۵ ساله ادامه داد: يكي از موضوعات بسيار مهمي كه در فرآيند احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير بايد مورد توجه قرار بگيرد، اين است كه در طي دو سال گذشته فعاليت‌هاي بسيار گسترده و اساسي با هدف ريل‌گذاري توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير انجام شده كه پيش از اين بي‌سابقه بوده است.
معاون وزير نيرو با تاكيد بر اهميت تلاش براي ريل‌گذاري و فراهم‌سازي مقدمات توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير افزود: از آنجا كه برنامه‌هاي دولت سيزدهم براي توسعه اين نوع انرژي گسترده و نسبت به دولت‌هاي پيشين بي‌سابقه است، اين مهم نياز به طي فرايند‌هاي پيچيده اداري، حقوقي و مالي داشت و همچنين بايد دستگاه‌ها و شركت‌هاي مختلف خصوصي و دولتي با آن همراه مي‌شدند كه خوشبختانه طي دو سال گذشته اين مقدمات با بهترين شكل ممكن فراهم شده است.
وي با اشاره به جذب موافقت‌هاي اصولي دستگاه‌هايي مانند شوراي عالي انرژي، مجلس شوراي اسلامي، صندوق توسعه ملي، سازمان برنامه و بودجه و... اضافه كرد: تمام كار‌هاي لازم براي احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير انجام شده و زمين‌هايي با فرآيند بسيار طولاني با هماهنگي استانداران، سازمان محيط زيست، برق منطقه‌اي‌ها، توانير و ... انتخاب شده كه قابليت اتصال به شبكه را داشته باشند و تمام مجوز‌ها نيز گرفته شده است.
كماني در رابطه با جزييات دقيق برنامه وزارت نيرو براي احداث ۳۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير به موارد كلي آن اشاره كرد و گفت: با توجه به پيگيري‌هاي انجام شده و مجوز‌هايي كه در اين خصوص صادر شده است قرار است، ۲۵۰ مگاوات توسعه نيروگاهي از محل خريد تضميني برق ماده ۶۱، ۴۰۰۰ مگاوات توسعه نيروگاهي جهت تامين برق پايدار صنايع از طريق تفاهم‌نامه با شركت‌هاي خصوصي، ۴۰۰۰ مگاوات توسعه نيروگاه خورشيدي از محل سوخت صرفه‌جويي شده توليد برق ماده ۱۲ و ۳۰۰۰ مگاوات توسعه نيروگاه بادي از محل سوخت صرفه جويي شده توليد برق ماده ۱۲ در يك بازه زماني ۵ ساله به سرانجام برسد.
رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير اضافه كرد: همچنين ۱۰۰۰ مگاوات توسعه نيروگاهي با احداث شهرك‌هاي تخصصي خورشيدي، مشاركت شهرك‌هاي صنعتي و بورس انرژي از محل خريد تضميني برق ماده ۶۱ و ۲۷۵۰ مگاوات توسعه سامانه مقياس كوچك خورشيدي (حمايتي و غيرحمايتي) از محل خريد تضميني برق ماده ۶۱ در دستور كار است.
كماني افزود: علاوه بر موارد فوق قرار است ۴۵۰۰ مگاوات از محل سوخت صرفه جويي شده توليد برق (ماده ۱۲ ويژه) و ۱۰۵۰۰ مگاوات از محل فاينانس به ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير كشور اضافه شود.
معاون وزير نيرو در بخش پاياني سخنان با تاكيد بر اينكه تا پايان دولت سيزدهم بيش از ۱۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير وارد مدار خواهد شد، تصريح كرد: همانطور كه اشاره شد در دو سال گذشته مقدمات لازم براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير انجام شده و با توجه به استقبال خوب بخش خصوصي، صنايع و نيز دولت و مجلس از برنامه‌هاي وزارت نيرو در اين حوزه، انتظار داريم در آينده نزديك اتفاق‌هاي بسيار خوبي در مسير توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در كشور رقم بخورد كه در منطقه بي‌نظير است.

ارسال نظر