سازمان هواشناسي اعلام كرد

آلودگي هوا در 9 شهر صنعتي و هشدار به بيماران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۳۸:۳۰
کد خبر: ۳۰۰۹۲۷

آلودگي هوا بار ديگر ميهمان ناخوانده كلان‌شهرها و شهرهاي صنعتي كشور شده است. آمدن خزان و افت دما و وارونگي هوا؛ به داستان تكراري هر ساله شهرهاي پرجمعيت ايران بدل شده است. البته اغلب مسوولان و كارشناسان دولتي و مستقل مي‌دانند كه اين داستان، لايه ظاهري و بيروني بحران آلودگي هوا در كشور است و ماجرا فراتر از پاييز و كاهش دما است.

گروه راه و شهرسازي|

آلودگي هوا بار ديگر ميهمان ناخوانده كلان‌شهرها و شهرهاي صنعتي كشور شده است. آمدن خزان و افت دما و وارونگي هوا؛ به داستان تكراري هر ساله شهرهاي پرجمعيت ايران بدل شده است. البته اغلب مسوولان و كارشناسان دولتي و مستقل مي‌دانند كه اين داستان، لايه ظاهري و بيروني بحران آلودگي هوا در كشور است و ماجرا فراتر از پاييز و كاهش دما است. ماجرا به كيفيت سوخت خودروها، كيفيت پايين ساخت خودروهاي داخلي، منع واردات خودروهاي خارجي به ويژه خودروهاي برقي، افت فشار شبكه گاز در فصول سرد سال به دليل عدم سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي اين شبكه، تلاش براي ممانعت از تعطيلي كارخانجات و نيروگاه‌هاي برق با صدور مجوز استفاده از سوخت مازوت و مواردي از اين دست، لايه‌هاي متعدد ماجراي آلودگي هوا را تشكيل مي‌دهند. قانون هواي پاك نيز براي مقابله با برخي از اين لايه‌ها طراحي و تصويب شده است اما مانند اغلب قوانين خوب كشور، مجال كمتري براي اجرا پيدا مي‌كند.
در اين حال، مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي اعلام كرده است، تا روز سه‌شنبه 23 آبان در شهرهاي تهران، اراك، مشهد، اهواز، قم، كرج، تبريز، اصفهان و سمنان، افزايش غلظت آلاينده‌ها و افزايش شاخص‌ آلودگي هوا در حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس پيش‌بيني مي‌شود. صادق ضياييان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت جوي كشور اظهار كرد: تا روز سه‌شنبه 23 آبان جوي آرام در اغلب نقاط كشور داريم و با توجه به سكون نسبي هوا، افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت پيش‌بيني مي‌شود.
وي افزود: ‌در اين رابطه در شهرهاي تهران، اراك، مشهد، اهواز، قم، كرج، تبريز، اصفهان و سمنان، افزايشِ غلظت آلاينده‌ها، افزايشِ شاخص‌ِ آلودگي هوا در حد ناسالم براي گروه‌هاي حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاينده (ثابت و متحرك) در مناطق پرتردد ناسالم براي تمام گروه‌ها، پيش‌بيني مي‌شود. مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي افزود: توصيه مي‌شود مديريت بهينه در مصرف سوخت‌هاي فسيلي، كنترل فعاليت‌هاي صنعتي آلاينده، كاهش تردد غير ضروري و پرهيز از حركات ورزشي در فضاي باز به ويژه از سوي سالمندان، كودكان و افراد با سابقه بيماري‌هاي قلبي و تنفسي، در دستور كار باشد. 
ضياييان افزود: روز چهارشنبه 24 آبان بارش در نوار غربي كشور خواهيم داشت و دما هم كاهش مي‌يابد، همچنين روز پنجشنبه پيش‌رو علاوه بر نوار غربي كشور در امتداد زاگرس جنوبي و جنوب‌غرب كشور بارش‌ها شدت خواهد يافت. مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي توضيح داد: روز پنجشنبه در دامنه‌هاي جنوبي البرز، جنوب شرق كشور، جنوب غرب كشور، شرق و شمال‌شرق وزش باد شديد داريم كه در برخي مناطق همراه با گرد و خاك خواهد بود. وي درباره وضعيت جوي پايتخت گفت: آسمان تهران فردا قسمتي ابري در برخي ساعات غبار محلي پيش‌بيني مي‌شود.بيشينه و كمينه دما فردا در پايتخت 22 و 10درجه خواهد بود. مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي افزود: روز آينده شهركرد با كمينه دماي صفر درجه سردترين مركز استان و اهواز و بندرعباس با بيشينه دماي 33 درجه بالاي صفر گرمترين مراكز استان خواهد بود. ضياييان در تشريح وضعيت بارش‌ها اظهار كرد: ميانگين بارندگي كل كشور از ابتداي سال زراعي (مهر 1402) تا 19 آبان 12.3 ميلي‌متر ثبت شد، ميزان بارش پارسال در اين بازه زماني 15ميلي‌‌متر بود، بنابراين‌بارش سال جاري 18.1 درصد كمتر از سال گذشته است.

هواي ۴ كلان‌شهر  در شرايط ناسالم قرار گرفت

صبح ديروز غلظت آلاينده‌هاي جوي در كلان‌شهرهاي اصفهان، البرز، اراك و تهران افزايش يافت و شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم يا ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار گرفت. بر اساس راهنماي سامانه پايش كيفي هواي كشور در شرايط ناسالم افراد مبتلا به بيماري قلبي يا ريوي، سالمندان و كودكان بايد فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از منزل را كاهش دهند. در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس نيز توصيه شده است افراد خيلي حساس در صورت امكان فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين را كاهش دهند. مركز ملي پيش‌بيني و مديريت بحران مخاطرات وضع هواي سازمان هواشناسي كشور اعلام كرده است كه سكون هوا و افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي حداقل تا سه‌شنبه ادامه دارد.

ارسال نظر