نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران:

حذف تن ماهي از سبد خريد مردم

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۰:۵۰:۲۳
کد خبر: ۳۰۰۹۳۵

نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران، گفت: در حالي كه تن ماهي غذاي كارگري و دانشجويي بود در حال حاضر خيلي از مردم به خاطر قيمت بالا، تن ماهي را از سبد خريد خود حذف كرده‌اند و به اين ترتيب مصرف تن ماهي خيلي كم شده است.

نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران، گفت: در حالي كه تن ماهي غذاي كارگري و دانشجويي بود در حال حاضر خيلي از مردم به خاطر قيمت بالا، تن ماهي را از سبد خريد خود حذف كرده‌اند و به اين ترتيب مصرف تن ماهي خيلي كم شده است.  در حال حاضر هر قوطي ۱۸۰ گرمي تن ماهي در روغن زيتون برند مكنزي با قيمت ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برند شيلتون با قيمت ۱۰۵ هزار تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد. خيلي از مردم به خاطر قيمت بالا، اين كالا را از سفره خود حذف كرده‌اند. به گزارش همشهري آنلاين، نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران با اشاره به كاهش مصرف تن ماهي گفت: در حالي كه تن ماهي غذاي كارگري و دانشجويي بود در حال حاضر خيلي از مردم به خاطر قيمت بالا، اين كالا را از سبد خريد خود حذف كرده‌اند و تحت تاثير اين موضوع، مشخصا آمار فروش پايين آمده و خيلي از كارخانه‌هاي توليد تن ماهي تعطيل شده‌اند.تن ماهي از كالا‌هايي است كه ظرف يك‌سال اخير با افزايش عجيب قيمت روبرو بوده است. بنا بر گزارش مركز آمار، قيمت مصرف‌كننده كنسرو‌هاي ۱۸۰ گرمي تن ماهي در حدفاصل مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰ درصد جهش داشته و از ۳۴ هزار و ۳۲۰ تومان به ۷۲ هزار و ۴۰ تومان رسيده است. اين در حالي است كه رصد بازار نشان مي‌دهد در حال حاضر قيمت تن ماهي ساده از ۸۵ هزار تومان هم گذشته است. برخي از مردم معتقدند قيمت كنسرو ماهي با توجه به قيمت برخي از انواع ماهي ديگر ارزندگي لازم را براي خريد ندارد. نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران در مورد علت گراني تن ماهي، گفت: در حال حاضر تن ماهي قيمت‌گذاري پيشيني و نرخ مصوب ندارد و توليدكنندگان به روال معمول يعني بر اساس قيمت خريد مواد اوليه و ضوابط سازمان حمايت با لحاظ يك ميزان سود قانوني قيمت محصولات خود را تعيين مي‌كنند، اما با اين وجود چنانچه يك توليدكننده قيمت‌ها را بيش از اندازه افزايش دهد بايد پاسخگو باشد. محمد مختارياني با اشاره به گراني مواد اوليه توليد تن ماهي بيان كرد: سال گذشته اين موقع از سال هر كيلو ماهي ۵۱ هزار تومان بود، اما الان با سه برابر شدن قيمت‌ها هر كيلو ماهي ۱۵۵ هزار تومان شده است.

تن ماهي ۱۰۰ هزار تومان

در ميان انواع تن ماهي، قيمت برخي برند‌ها با افزايش بيشتري همراه بوده است. براي نمونه، در حال حاضر هر قوطي ۱۸۰ گرمي تن ماهي در روغن زيتون برند مكنزي با قيمت ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برند شيلتون با قيمت ۱۰۵ هزار تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد. نايب‌رييس سنديكاي كنسروسازي ايران در مورد علت اين گراني گفت: قيمت تن ماهي‌هاي طعم‌دار و داراي افزودني و در روغن‌هاي مخصوص بالاتر است چرا كه براي مثال، توليدكننده هر كيلو روغن آفتابگردان را ۳۰ هزار تومان تهيه مي‌كند در حالي كه قيمت روغن زيتون ۲۰۰ هزار تومان به بالاست و چون حدود ۱۸ درصد تن ماهي از روغن تشكيل مي‌شود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بين تن ماهي در روغن معمولي با تن ماهي در روغن زيتون تفاوت قيمت ايجاد مي‌شود. مختارياني با بيان اينكه با افزايش قيمت‌ها مصرف تن ماهي كاهش يافته است، گفت: در حالي كه تن ماهي غذاي كارگري و دانشجويي بود در حال حاضر خيلي از مردم به خاطر قيمت بالا، تن ماهي را از سبد خريد خود حذف كرده‌اند.

ارسال نظر