آغاز بررسي اعتراض داوطلبان نمايندگي مجلس از ۲۵ آبان

۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۰۱:۱۸:۳۷
کد خبر: ۳۰۰۹۷۲

سخنگوي ستاد انتخابات كشور گفت: فرايند بررسي اعتراض داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در هيات نظارت استان تحت هيات مركزي نظارت از ۲۵ آبان ماه شروع مي‌شود و طي دو مرحله تا ۲۰ بهمن ماه ادامه دارد. محسن اسلامي در تشريح آخرين وضعيت و فرآيند برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: بر اساس قانون، فرآيند بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس در هيات‌هاي اجرايي به پايان رسيده و در پايان روز ۱۸ آبان ماه نتايج بررسي و صورت جلسه‌هاي تنظيم شده از سوي هيات‌هاي اجرايي به ستاد انتخابات وزارت كشور ارسال شده است.

سخنگوي ستاد انتخابات كشور گفت: فرايند بررسي اعتراض داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در هيات نظارت استان تحت هيات مركزي نظارت از ۲۵ آبان ماه شروع مي‌شود و طي دو مرحله تا ۲۰ بهمن ماه ادامه دارد. محسن اسلامي در تشريح آخرين وضعيت و فرآيند برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: بر اساس قانون، فرآيند بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس در هيات‌هاي اجرايي به پايان رسيده و در پايان روز ۱۸ آبان ماه نتايج بررسي و صورت جلسه‌هاي تنظيم شده از سوي هيات‌هاي اجرايي به ستاد انتخابات وزارت كشور ارسال شده است. وي افزود: اين مستندات براي هيات نظارت ارسال شده و نتايج بررسي‌هاي انجام شده در تاريخ‌هاي ۱۹ و ۲۰ آبان ماه از طريق فرماندار مركز حوزه به صورت پيامكي - تلفني يا پستي به داوطلبان ابلاغ شده است. سخنگوي ستاد انتخابات كشور با تاكيد بر اينكه داوطلبان به محض دريافت ابلاغ مي‌توانند به صورت شخصي به فرمانداري مركز حوزه مراجعه و مستندات عدم احراز يا عدم تاييد را درخواست كنند، گفت: فرماندار مركز حوزه ملزم هست مستندات عدم احراز يا عدم تاييد را به فرد داوطلب مورد نظر اعلام كند كه اين بر اساس قانون انجام مي‌شود. اسلامي تصريح كرد: در ادامه چنانچه داوطلب نسبت به نتيجه بررسي صلاحيت در هيات اجرايي معترض باشد، بر اساس قانون از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه جاري مي‌تواند از ساعت 8:00 الي 18:00 به صورت الكترونيكي به سامانه پنجره واحد وزارت كشور مراجعه كند و وارد لينك خدمت شوراي نگهبان شده و ثبت اعتراض داشته باشد. وي با تاكيد بر اهميت ثبت اعتراض در پنجره واحد وزارت كشور، گفت: فرآيند بررسي اعتراض‌ها در هيات نظارت استان تحت هيات مركزي نظارت از ۲۵ آبان ماه شروع مي‌شود و تا ۱۴ دي ماه ادامه دارد. سپس هيات نظارت استان اعلام نظر خواهد كرد و چنانچه داوطلب نسبت به نتيجه بررسي اعتراض مجدد داشته باشد نظر خود را ثبت مي‌كند و مجددا در مدت زمان ۳۰ روز اين اعتراض فرد در شوراي نگهبان بررسي مي‌شود. وي افزود: بر اساس قانون شوراي نگهبان از ۲۰ دي ماه تا ۱۹ بهمن ماه به موضوع اعتراض‌ها ورود خواهد كرد. سخنگوي ستاد انتخابات وزارت كشور درباره اعلام نتايج هيات‌هاي اجرايي در مورد احراز يا عدم احراز صلاحيت داوطلبان و برخي تبليغات مغرضانه تصريح كرد: هيات‌هاي اجرايي يك تركيب مشترك حقوقي و مردمي هستند كه سه نفر از اركان حقوقي شامل فرماندار، رييس ثبت احوال و نماينده دادگستري به همراه هشت تن از معتمدين مردم در آن حضور دارند و اين هيات‌ها يك شخصيت مستقل دارند. وي تاكيد كرد: هيات‌هاي اجرايي بررسي صلاحيت‌ها را انجام مي‌دهند و بر اساس تبصره ماده ۶۰ رد صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس بايد مستند به قانون و بر اساس مدارك و اسناد معتبر باشد. هيات‌هاي اجرايي در سراسر كشور به صورت منظم و بر اساس استعلام‌ها از پنج دستگاه فراجا، دادستاني، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و ثبت احوال كشور و بررسي‌هاي محلي در مورد افراد تشكيل جلسه داده و اعلام نتيجه كرده‌اند. اسلامي همچنين با اشاره به اينكه در قانون جديد انتخابات به موضوع عدم تاييد و عدم احراز در مورد هر داوطلب اشاره شده است، گفت: عدم احراز بر مي‌گردد به داوطلباني كه نقص پرونده داشته‌اند و عمده اين موارد هم برمي‌گردد به بند ۹ ماده ۳۱ قانون كه اشعار مي‌دارد داوطلب مي‌بايست سابقه پنج سال فعاليت اجرايي، آموزشي يا پژوهشي را ارايه كند كه برخي افراد اطلاعات مورد نظر را در هنگام 
ثبت نام درست بارگذاري نكرده‌اند. وي افزود: بر همين اساس شرايط احراز براي هيات‌هاي اجرايي شكل نگرفته و چنانچه داوطلب اعتراض دارد مي‌بايد آن را در هيات نظارت ثبت كند. سخنگوي ستاد انتخابات كشور تاكيد كرد: بر اساس قانون، چنانچه اگر براي فردي كه از سوي هيات‌هاي اجرايي عدم احراز يا عدم تاييد صادر شده اعتراض ثبت نكند بررسي انجام نخواهد شد و هرگونه بررسي اعتراض منوط به ثبت آن از سوي داوطلب نمايندگي مجلس است. انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي انتخاب ۲۹۰ نماينده براي يك دوره چهارساله و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري براي انتخاب ۸۸ عضو اين مجلس براي يك دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراسر كشور برگزار مي‌شود.
احمد وحيدي در جلسه شوراي معاونين وزارت كشور كه صبح روز يكشنبه برگزار شد، تاكيد كرد: وزارت كشور و ستاد انتخابات، به عنوان مجري انتخابات از همه امكانات استفاده خواهند كرد تا بر اساس چهار مولفه سلامت، امنيت، شفافيت و رقابت انتخابات اسفند به بهترين شكل ممكن برگزار شود.
وي افزود: در دورهاي گذشته گاهي مشاهده مي‌شد كه برخي نمايندگان سابق در دوره‌هاي نزديك به انتخابات مسير انتقاد از مديران اجرايي را در پيش مي‌گرفتند كه اين موجب كاهش مشاركت مي‌شد. در اين دوره انتظار مي‌رود به رغم اينكه نمايندگان مجلس حق نظارت و سوال از مديران اجرايي را دارند و انتقاد سازنده موجب رشد و بالندگي خواهد شد، اما مراقب باشند فضاي انتقادي به فضاي انتخاباتي وصل نشود كه اين كار ممكن است به مشاركت آسيب بزند.
وحيدي از همه گروه‌ها، جريان‌هاي سياسي و شخصيت‌هاي تاثيرگذار خواست از امكانات و ظرفيت‌هاي خود براي تقويت مشاركت استفاده كنند.
وزير كشور انتخابات در نظام مردم سالاري ديني را مظهر دموكراسي واقعي دانست و گفت: در نظام جمهوري اسلامي ايران همه اركان نظام به شكل مستقيم يا غيرمستقيم در محضر انتخاب مردم قرار دارد و آنان تعيين‌كننده واقعي سرنوشت خود هستند.
وي افزود: ستاد انتخابات كشور از سال گذشته مشغول برنامه‌ريزي است تا بر اساس قانون جديد، انتخابات را به بهترين شكل ممكن و بر اساس مرّ قانون برگزار كند.

ارسال نظر