«تعادل» گزارش مي‌دهد

هدر رفت حامل‌هاي انرژي در كشور به وفور!

۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۰۱:۲۴:۰۸
کد خبر: ۳۰۰۹۷۵
هدر رفت حامل‌هاي انرژي در كشور به وفور!

آمارها نشان مي‌دهد كه ميزان سرانه مصرف انرژي در كشور ما نسبت به ساير كشورها بالاتر است. كارشناسان اين امر را تا حد زيادي به ارزان بودن انرژي در ايران مربوط مي‌دانند.  به گزارش خبرنگار «تعادل»، ما كشوري هستيم كه ذخاير عظيم نفت و گاز داريم و به لحاظ منابع در مضيقه نيستيم. اما واقعيت اين است كه توليد گاز هزينه بر است.

گلناز پرتوي مهر|

آمارها نشان مي‌دهد كه ميزان سرانه مصرف انرژي در كشور ما نسبت به ساير كشورها بالاتر است. كارشناسان اين امر را تا حد زيادي به ارزان بودن انرژي در ايران مربوط مي‌دانند.  به گزارش خبرنگار «تعادل»، ما كشوري هستيم كه ذخاير عظيم نفت و گاز داريم و به لحاظ منابع در مضيقه نيستيم. اما واقعيت اين است كه توليد گاز هزينه بر است. از سوي ديگر، اگر حامل‌هاي انرژي در كشور به درستي مصرف شوند، امكان صادرات مازاد آنها وجود دارد و مي‌تواند براي كشور ارزآوري داشته باشد. اما هدر دادن اين منابع به كسري تراز آنها در كشور مي‌انجامد و ممكن است به واردات محتاج شويم. 
گاز به عنوان سوخت اصلي گرمايشي در منازل و خوراك عمده صنايع بزرگ اهميت زيادي دارد و در آستانه فصل سرما لزوم مديريت مصرف آن بيش از پيش مطرح مي‌شود.  متاسفانه مصرف بي‌رويه اين ماده ارزشمند به كسري تراز آن در ماه‌هاي سرد سال منجر مي‌شود و گاهي مجبور مي‌شويم گاز صنايع عمده را قطع كنيم. اين اقدام ضربه مهلكي به صنايع وارد مي‌كند و تهديدي براي توليد ملي به شمار مي‌رود. نظرات جهانبخش اميني، عضو كميسيون انرژي ادوار مجلس را در مورد لزوم مديريت مصرف گاز و استفاده از روش تعرفه‌گذاري پلكاني جويا شديم كه در ادامه مي‌خوانيد. اميني با اشاره به اين موضوع كه انرژي ارزش زيادي براي كشورها دارد و مصرف منطقي آن مهم است، تصريح كرد: دولت‌ها بايد با استفاده از سياست‌گذاري‌هاي درست مردم را به مصرف اصولي و درست متقاعد كنند.  وي ادامه داد: با توجه به اينكه در مصرف گاز خانگي در كشور نوعي بدمصرفي وجود دارد و دچار ناترازي مقطعي گاز در زمستان براي صنايع هستيم، بايد ببينيم كه ايراد كار كجاست. لازم است، اقداماتي را به لحاظ فرهنگي در كشور به اجرا بگذاريم و مديريت مصرف را داشته باشيم. 
عضو كميسيون انرژي ادوار مجلس خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه وسايل گازسوز در كشور نيز بهينه نيستند و ساختمان هايمان استانداردهاي لازم را به لحاظ بهينه‌سازي مصرف انرژي ندارند.  اميني گفت: تعرفه‌گذاري پلكاني روش خوبي است و مي‌تواند در مديريت مصرف به ما كمك كند. بر اساس اطلاعات منتشره توسط شركت ملي گاز اغلب مشتركان خانگي در چارچوب الگو از گاز استفاده مي‌كنند و درصد اندكي كه اتفاقاً جزو طبقات مرفه جامعه هستند، مصرف زياد و غيراستانداردي دارند.  وي ادامه داد: اگر قرار است فردي بيشتر از حد معمول و منطقي گاز مصرف كند، بايد هزينه اضافه مصرف خود را به صورت آزاد و واقعي پرداخت كند. اين عادلانه و منطقي است كه پرمصرف‌ها هزينه بيشتري براي گاز بپردازند و تا بي‌نهايت از يارانه انرژي بهره مند نشوند.  عضو كميسيون انرژي ادوار مجلس خاطرنشان كرد: بايد سياست‌گذاري هايمان را به سمتي ببريم كه از بي‌عدالتي در تخصيص يارانه انرژي جلوگيري كنيم. تعرفه‌گذاري پلكاني به نحوي كه پرمصرف‌ها هزينه بيشتري براي گاز مصرفي خود بپردازند، راهكار مناسب و عادلانه‌اي است. 
اميني گفت: در زمستان با ناترازي گاز مواجه هستيم و مجبوريم گاز صنايع را قطع كنيم. اين امر ضرر و زيان زيادي براي كشور دارد. بنابراين، اجراي سياست‌هايي در راستاي مديريت مصرف ضرورت دارد.
وي ادامه داد: تصحيح الگوي مصرف گاز در بخش خانگي در كشور امر مهمي است و بايد با استفاده از روش‌هاي مختلف به اصلاح اين امر بپردازيم. تعرفه‌گذاري پلكاني پرمصرف‌ها روش عادلانه‌اي است. به‌طوري كه مشتركاني كه مصرف معقولي دارند از يارانه بهره مند مي‌شوند، كساني كه مصرف پاييني دارند، تشويق مي‌شوند و پرمصرف‌ها هزينه گاز را به صورت آزاد و واقعي مي‌پردازند و اجراي فاز اول آن نشان از اثرگذاري اين شيوه بر كاهش مصرف مشتركان پرمصرف معادل 25 ميليون مترمكعب دارد كه در صورت تداوم فاز دوم اجرا به نتايج بهتري در اين زمينه نيز خواهيم رسيد.
اميني در پايان تأكيد كرد: با استفاده از روش تعرفه‌گذاري پلكاني، از يك طرف اقشار ضعيف جامعه به لحاظ مالي در مضيقه قرار نمي‌گيرند و از طرف ديگر، پرمصرف‌ها و پردرآمدها هزينه گاز مصرفي خود را به صورت واقعي و آزاد مي‌پردازند.

ارسال نظر