جذب سرمايه چين با نفت، ملك و برق
پس از رفت و برگشت مسوولان شهرداري تهران به چين و حضور نمايندگان شركتهاي چيني طرف قرارداد در تهران، حالا سخنگوي شهرداري تهران درباره قراردادهاي منعقده در سفر تيم مديريت شهري به چين و نحوه تأمين منابع مالي آن توضيحاتي ارايه داده است. آنگونه كه عبدالمطهر محمدخاني، سخنگوي شهرداري تهران اعلام كرده، مجموع قراردادهاي منعقده 4 ميليارد دلار است. تامين 791 واگن مترو ارزشي در حدود يك ميليارد دلار دارد. نوسازي ناوگان و برقيسازي ناوگان نيز حدود يك ميليارد دلار، خريد زباله سوز نيز حدود 700 ميليارد دلار هزينه دارد.
گروه راه و شهرسازي|
پس از رفت و برگشت مسوولان شهرداري تهران به چين و حضور نمايندگان شركتهاي چيني طرف قرارداد در تهران، حالا سخنگوي شهرداري تهران درباره قراردادهاي منعقده در سفر تيم مديريت شهري به چين و نحوه تأمين منابع مالي آن توضيحاتي ارايه داده است. آنگونه كه عبدالمطهر محمدخاني، سخنگوي شهرداري تهران اعلام كرده، مجموع قراردادهاي منعقده 4 ميليارد دلار است. تامين 791 واگن مترو ارزشي در حدود يك ميليارد دلار دارد. نوسازي ناوگان و برقيسازي ناوگان نيز حدود يك ميليارد دلار، خريد زباله سوز نيز حدود 700 ميليارد دلار هزينه دارد.
شيوه تامين منابع مالي
به گزارش «تعادل»، ارزش ريالي قراردادهاي يادشده با دلار 50 هزار تومان حدود 200 هزار ميليارد تومان خواهد بود. يعني حدود 3 برابر بودجه سال جاري شهرداري تهران. البته از آنجا كه به نظر نميرسد كه نرخ ارز طي چند سال پيش رو ثابت باقي بماند، بيگمان ارزش ريالي اين قراردادها نيز در طول زمان بيشتر خواهد شد. در اين حال، اينك سوال اين است كه شهرداري تهران كه فاقد درآمدهاي ارزي است، اين منابع را از چه محلي تامين خواهد كرد؟ آيا شهرداري تهران نيز همچون وزارت راه و شهرسازي به عنوان متولي ساخت مسكن دولتي دست به دامن منابع ارزي صندوق توسعه ملي خواهد شد؟ آيا در اين مورد نيز منابع بين النسلي صرف خواهد شد؟ البته سخنگوي شهرداري تهران درباره تامين بخشي از منابع مورد نياز در دو مورد گفته است كه نياز به پول نقد نيست و سرمايهگذاري چينيها از محل تهاتر نفت و ملك و همچنين از محل بازده اين سرمايهگذاري به آنها بازخواهد گشت. محمدخاني در گفتوگو با تسنيم درباره دستاوردهاي سفر چين اظهار كرد: در اين سفر با مذاكرات انجام شده توانستيم قراردادهايي را منعقد و توافقنامههايي را تحت عنوان خريد انواع زيرساختهاي شهري محقق كنيم.
4 ميليارد دلار ارزش قراردادها
وي با بيان اينكه ارزش اين قراردادها بالغ بر 4 ميليارد دلار است، افزود: قرارداد تأمين 791 دستگاه واگن مترو كه از سال 1395 مطرح و مسكوت مانده بود، در اين سفر نهايي شد كه ارزشي در حدود يك ميليارد دلار دارد.
به گفته سخنگوي شهرداري تهران، شركتهاي واگنسازي چيني در حال حاضر تأمين زيرساختهاي حملونقل بسياري از كشورهاي توسعهيافته در شمار بسيار بالا را عهدهدار هستند و خودشان براي تعامل با تهران پيشقدم شدهاند. محمدخاني با تاكيد بر اينكه در دولت دوازدهم قرارداد تأمين 630 واگن مترو حتي با باز شدن خط مالي در حال انقضا بود، ادامه داد: با روي كار آمدن گروه جديد مديريت شهري، احياي اين قرارداد در دستور كار قرار گرفت و دوباره خط اعتباري خريد 630 دستگاه واگن براي مترو تهران از طريق تهاتر نفت احيا شد. وي همچنين در خصوص راهاندازي خط 11 مترو تهران كه با همكاري يك شركت چيني و يك شركت داخلي قرار است احداث شود، يادآور شد: خط 11 از منطقه 22 آغاز و با عبور از مناطق 16، 17، 18، 19 و 21 به منطقه 20 ميرسد كه با اجرايي شدن آن شاهد تحولي ديگر در توسعه دسترسي شهروندان به سراسر تهران خواهيم بود.
تهاتر با ملك
رييس مركز ارتباطات و امور بينالملل شهرداري تهران با اشاره به جزييات تأمين منابع مالي اين پروژه عنوان كرد: براي احداث خط 11 با طرف چيني به مدلي رسيديم كه نيازمند هزينه نقد و حتي پيشپرداخت از سوي شهرداري نيست. وي ادامه داد: شركت سازنده چيني با يك شركت خصوصي مهندسي ايراني در كشور ارمنستان همكار است و تفاهم صورت پذيرفته براي احداث خط 11 متروي تهران نيز سهجانبه است؛ يعني شهرداري تهران، شركت چيني و شركت ايراني و حساب و كتابها با شركت ايراني انجام خواهد شد و شهرداري تهران به ازاي هر ميزان عملكرد، بهصورت غيرنقد با آنها تسويه خواهد كرد. در تهران به شريك ايراني ملك تحويل ميدهد و كاري به هزينه كرد آن يا انتقال پول به چين نخواهد داشت. قرارداد نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي به ارزش تقريبي يك ميليارد دلار دستاوردي ديگر از سفر به چين است كه محمدخاني در اين باره اظهار كرد: با طرفهاي چيني، براي خريد 1000 دستگاه اتوبوس 12 متري برقي، 1000 دستگاه اتوبوس 18 متري گازسوز، 10 هزار ون برقي، 10 هزار تاكسي برقي و 100 هزار موتورسيكلت برقي به تفاهم رسيديم كه در راستاي كنترل آلودگي هواي شهر بسيار حائز اهميت است.
بازگشت سرمايه چينيها از محل فروش برق
وي درباره خريد زبالهسوزهاي مدرن از چين، به ارزش تقريباً 700 ميليون دلار نيز گفت: روزانه هزاران تن پسماند به آرادكوه منتقل و در آنجا دفن ميشود كه اين امر چالشهاي متعددي دارد. لذا در سفر به چين براي خريد و انتقال فناوري زبالهسوزهاي مُدرن به ايران هم بهطور ويژه رايزني و تفاهم شد. سخنگوي شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه دستگاههاي زبالهسوز مورد نظر ميتواند در شمار بسيار زباله خشك وتر را سوزانده و از آن «برق» توليد كنند، افزود: اين دستگاهها آنطور كه گفتهاند حدود 700 ميليون دلار خرج براي شهرداري تهران خواهد داشت، اما از آنجايي كه طرف چيني براي «سرمايهگذاري» در ايران ابراز علاقهمندي كرده است، در اين پروژه هم نياز به هزينهكرد نقدي شهرداري تهران نيست و طرف چيني علاوه بر انتقال فنّاوري، سرمايهگذاري را هم عهدهدار شده است. به گفته محمدخاني، بازگردان اين سرمايه به سرمايهگذار چيني از محل فروش برق توليدي به دولت تأمين خواهد شد.
شريك استراتژيك و قابل اعتماد تهران
پيش از اين، سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حملونقل شوراي اسلامي شهر تهران در شوراي توسعه تجارت بينالملل ccpit كه در چين برگزار شد، اظهار كرده بود: براي بهبود كيفيت زندگي مردم تهران، برنامههاي متعددي در نظر گرفته شده است و چين ميتواند شريك استراتژيك و قابل اعتماد تهران براي تحقق اين اهداف و برنامهها باشد؛ برهمين اساس علاقهمنديم تا از تجربيات موفق چين در مبارزه با آلودگي هوا، ترافيك و زيرساختهاي شهري استفاده كنيم. وي اضافه كرده بود: شهرداري تهران به عنوان يك نهاد عمومي غير دولتي براي اجراي پروژههاي خود از سرمايهگذاران چيني با اولويت استقبال كرده و به همكاريهاي بلندمدت و با رويكرد برد برد فكر ميكند و در همين رابطه براي سرمايهگذاران سرمايهگذاري سودمند را تضمين ميكند. پارلمان شهري تهران حامي و پشتيبان برنامههاي شهرداري است و از چين دعوت ميكند تا از ظرفيتهاي سرمايهگذاري تهران ديدن كند.
انتقال تكنولوژي ساخت بوژي به ايران
مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران نيز درباره قراردادهاي شهرداري تهران با شركتهاي چيني گفته بود: با اجراي اين قراردادها، انتقال تكنولوژي ساخت بوژي به كشور نيز فراهم ميشود. همچنين قرار بود تحويل واگنهاي مترو ۲۴ ماهه باشد كه با رايزنيهاي صورت گرفته به يك سال كاهش يافت.