طرح جامع 5 ساله توسعه دريا محور مكران تدوين شد
طرح جامع 5 ساله توسعه سواحل مكران كه شالوده اصلي آن تأكيدات اخير مقام معظم رهبري در راستاي توسعه اقتصاد دريامحور و همچنين ماده 68 قانون احكام دايمي برنامههاي توسعه كشور است، تدوين شد. اين مطلب را مرتضي وجداندار مدير شركت مشاور طرح جامع توسعه 5 ساله دبيرخانه توسعه مكران در يك نشست خبري اعلام كرد و گفت: اين طرح كه با نظر مشورتي كارشناسان تمامي دستگاهها و نهادهاي مسوول تدوين شده به دنبال شكلدهي روندهاي توسعه در منطقه مكران است و بديهي است به دنبال ايجاد اين روندها، شاهد پيشرفت درونزاي اين منطقه خواهيم بود.
طرح جامع 5 ساله توسعه سواحل مكران كه شالوده اصلي آن تأكيدات اخير مقام معظم رهبري در راستاي توسعه اقتصاد دريامحور و همچنين ماده 68 قانون احكام دايمي برنامههاي توسعه كشور است، تدوين شد. اين مطلب را مرتضي وجداندار مدير شركت مشاور طرح جامع توسعه 5 ساله دبيرخانه توسعه مكران در يك نشست خبري اعلام كرد و گفت: اين طرح كه با نظر مشورتي كارشناسان تمامي دستگاهها و نهادهاي مسوول تدوين شده به دنبال شكلدهي روندهاي توسعه در منطقه مكران است و بديهي است به دنبال ايجاد اين روندها، شاهد پيشرفت درونزاي اين منطقه خواهيم بود. وجداندار گفت: منطقه مكران به مساحت 3 ميليون و 400 هزار هكتار حدود 100 برابر شهر تهران است كه 750 كيلومتر مربع از آن در حاشيه ساحلي قرار گرفته است. در قالب طرح توسعه 5 ساله تدوين شده و براساس تأكيدات مقام معظم رهبري به دنبال آن هستيم كه نرخ رشد اقتصاد دريامحور منطقه مكران بايد طي 10 سال آينده همواره دو برابر نرخ رشد اقتصادي كشور باشد.مدير پروژه طرح جامع توسعه مكران ادامه داد: منطقه مكران از شهر ميناب در استان هرمزگان تا شهر پيشين در استان سيستان و بلوچستان شامل 14 شهرستان و 32 شهر ميشود كه در بين آنها ميناب، سيريك، جاسك، زرآباد، كنارك، چابهار و دشتياري شهرستانهاي ساحلي هستند و بشاگرد، فنوج، نيكشهر، راشار، قصرقند، سرباز و راسك در محدوده پسكرانهاي قرار گرفتهاند. وي گفت: مهمترين چالش اين محدوده جغرافيايي كمبود راههاي مواصلاتي و زيرساختهاي توسعه است، به همين دليل طرح جامع توسعه مكران به دنبال ايجاد تمامي زيرساختها و راههاي مواصلاتي به پشتوانه سرمايهگذاري بخش خصوصي در اين محدوده است. وجداندار در تشريح اهداف جمعيتي و اجتماعي اين طرح گفت: در محدوده جغرافيايي نامبرده هم اينك يك ميليون و 300 هزار نفر سكني دارند كه تراكم جمعيتي آن يكسوم ميانگين تراكم جمعيتي ساير نقاط كشور است و با اجراي اين طرح انتظار ميرود با تقويت روندهاي توسعه 50 تا 80 درصد ظرف 5 سال آينده به جمعيت فعلي محدوده مكران افزوده شود و تعداد سكنه منطقه به حدود 2 ميليون و 100 هزار نفر افزايش يابد. اللهياري معاون توسعه فنآوري و نوآوري دبيرخانه شوراي توسعه مكران نيز در خصوص اعتبار لازم جهت تكميل طرحهاي زيرساختي فعلي منطقه گفت: در بعد اقتصادي هم براي تكميل تمامي زيرساختهاي فعلي منطقه مكران به حدود 10 ميليارد دلار اعتبار نياز داريم كه اگر به بودجههاي سنواتي دولت اكتفا شود، اجراي برخي از پروژهها تا 75 سال آينده هم تكميل نخواهد شد؛ بنابراين محور اصلي برنامه اقتصادي اين طرح اكتفا به مشاركت بخش خصوصي است. در همين حال طرح مذكور به دنبال آن است كه منطقه مكران در 5 سال دوم 3 تا 5 درصد توليد ناخالص داخلي كشور را تأمين كند. وجداندار گفت: براساس اين طرح در منطقه مكران 2 شهر جديد «تيس» و «مكران» ايجاد خواهد شد و ساير بارگذاريهاي جمعيتي و اقتصادي در قالب توسعه شهرهاي موجود انجام ميشود. همچنين ايجاد 93 هزار هكتار محدوده ويژه فعاليتهاي شيلاتي و يك جاده ساحلي جديد بين چابهار تا ميناب در كنار احداث راهآهن بندرعباس به چابهار و ساخت فرودگاه «ليردف» ديده شده است و عمده فعاليتهاي صنعتي شامل صنايع پالايشي و زيربنايي در منطقه «كوه مبارك» متمركز خواهد شد. به گفته وجدان دار، همچنين 3 هزار هكتار به فضاي توسعه فرودگاه فعلي كنارك تخصيص يافته و 52 هزار هكتار براي توسعه محدوده سكونتي، 40 هزار هكتار به فضاي توسعه صنعتي و پالايشگاهي، 150 هزار هكتار به محدوده كشاورزي، شيلاتي و باغداري و 47 هزار هكتار به توسعه فعاليتهاي گردشگري تخصيص يافته است. در ادامه اللهياري گفت: تحقق اين طرح منوط به ايجاديك الگوي حكمراني جديد مبتني بر ماده 68 قانون احكام برنامههاي توسعه است و تمامي دستگاهها و نهادهاي مشمول در اين منطقه بايد زيرپوشش هماهنگيهاي بالادستي سازمان توسعه مكران فعاليت كنند.