برنامه ۶ ساله مركز منطقه‌اي آب شهري تدوين شد

۱۴۰۲/۰۸/۲۵ - ۰۱:۱۹:۵۲
کد خبر: ۳۰۱۱۶۹

سرپرست مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري (تحت پوشش يونسكو) گفت: در سيزدهمين اجلاس شوراي حكام براي نخستين‌بار، برنامه ۶ ساله مركز منطقه‌اي آب شهري متناسب با محورهاي فعاليت‌هاي آن، تدوين شد.

سرپرست مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري (تحت پوشش يونسكو) گفت: در سيزدهمين اجلاس شوراي حكام براي نخستين‌بار، برنامه ۶ ساله مركز منطقه‌اي آب شهري متناسب با محورهاي فعاليت‌هاي آن، تدوين شد.
به گزارش وزارت نيرو، محمد حاج‌رسولي‌ها سرپرست مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري ـ تهران (تحت پوشش يونسكو) با حضور در كارگاه آموزشي منطقه‌اي پياده‌سازي مديريت جامع سيل (IFM)؛ درس‌آموخته‌ها و چالش‌ها، با تشكر از مهمانان خارجي و كارشناسان و متخصصان داخلي حضور يافته در افتتاحيه اين كارگاه اظهار داشت: تاكنون استقبال بسيار خوبي از كارگاه‌هاي مديريت آب به عمل آمده است و اكنون شاهد برگزاري سومين كارگاه از ابتداي سال جاري هستيم. وي افزود: در اين كارگاه متخصصاني از كشورهاي عمان، تركيه، عراق، پاكستان و هند حضور دارند تا تجربيات خود را مطرح كنند و كارشناسان داخلي نيز به نمايندگي از دستگاه‌هاي مختلف متولي موضوع سيل در راستاي اشتراك‌گذاري دانش خود اقدام مي‌كنند.
حاج‌رسولي‌ها گفت: پنج اولويت در كارگروه اصلي وجود دارد. از جمله موضوعات تحقيقاتي، آموزش‌هاي آبي، مديريت داده‌ها، اطلاعات منابع آب و بخش حكمراني آب كه در برنامه بين‌الدول به آنها پرداخته شده است.
وي اظهار كرد: در سال ۲۰۰۲ نخستين موافقتنامه در اين خصوص تنظيم شده است. سال ۲۰۱۰ مرحله دوم و سال ۲۰۱۸ مرحله سومي است كه اين تفاهم‌نامه‌ها بين وزارت نيرو و يونسكو منعقد مي‌شود و هر ۶ سال يك‌بار نيز تمديد مي‌شود. همچنين براي تمديد تفاهم‌نامه مجدد در سال ۲۰۲۴ نيز مقدمات مهيا شده است.
سرپرست مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري ـ تهران (تحت پوشش يونسكو) ادامه داد: منطقه مديريت آب شهري داراي شورايي است كه اعضاي آن را ۱۸ كشور از جمله ارمنستان، آذربايجان، ازبكستان، ايران، آلمان، سوريه، عراق و ... تشكيل مي‌دهند كه وزراي وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع مديريت آب شهري و سازمان‌ها و نهادهاي ديگري عضو شوراي حكام هستند.
حاج رسولي‌ها با بيان اينكه سيزدهمين اجلاس شوراي حكام در تاريخ ۴ اسفند ۱۴۰۱ در دور جديد مديريت منطقه آغاز شد، گفت: در اين جلسه وزراي بسياري از كشورها حضور داشتند و براي نخستين‌بار براي مركز متناسب با محورهاي فعاليت‌هاي آن، برنامه ۶ ساله تدوين شد. وي بيان داشت: هشت برنامه براي برنامه‌هاي ۶ ساله مركز تدوين شده و مقرر شد طي اين ۶ سال در قالب كارگاه‌هاي آموزشي، نشر كتب و مباحث مرتبط با آب با كشورهاي منطقه همكاري‌هاي گسترده‌اي را با حمايت يونسكو انجام دهيم.
حاج‌رسولي‌ها در خصوص اين هشت محور تصريح كرد: كارگاه تبادل دانش در خصوص مباحث آب‌هاي زيرزميني، مديريت يكپارچه رودخانه‌ها، حكمراني آب، تغيير اقليم، خشكسالي، تكنولوژي‌هاي نو در تصفيه خانه‌هاي آب و فاضلاب، مهارت‌افزايي متخصصان و تكنسين‌ها و ارتقاي كيفيت آب و بخش استانداردسازي از جمله محورهاي كاري مورد تصويب شوراي حكام وزرا و مقامات عاليرتبه ۱۸ كشور و موسسات بين‌المللي قرار گرفت.
سرپرست مركز منطقه‌اي مديريت آب شهري ـ تهران (تحت پوشش يونسكو) ادامه داد: براي اين هشت برنامه لازم است شبكه‌سازي و ظرفيت‌هاي كل كشور بررسي شده و با ظرفيت‌هاي ساير كشورها نيز ارتباط بگيريم.
حاج‌رسولي‌ها بيان كرد: يكي از موسسات، مركز تحقيقات آب ايران بود كه به صورت فعال وارد عرصه شد. پس از آن، جامعه مهندسان مشاور و ساير نهادهاي تخصصي بخش آب در مجموعه كشور تلاش كردند تا در قالب تفاهم‌نامه‌هايي وارد عمل شوند.
وي در خصوص فعاليت‌هاي مركز افزود: تدوين كتب و نشريات از جمله فعاليت‌هاي مركز است كه در مدت كوتاه چند ماهه چندين كتاب تأليف، ترجمه و گردآوري شده است تا بتوانيم در قالب اين هشت محور فعاليت‌هاي خود را به انجام برسانيم.
حاج‌رسولي‌ها خاطرنشان كرد: نخستين كتابي كه جمع‌آوري شد، مديريت جامع سيلاب IFM است كه در سايت نيز قابل دسترسي است و حول محور دوم مصوبات شوراي حكام منتشر شده است. اين كارگاه نيز به منظور عملياتي كردن موضوعاتي است كه در داخل اين كتاب مطرح شده است.
وي گفت: مركز براي هر يك از اين محورها كتبي را طراحي و به دنبال پياده‌سازي آن كارگاه‌هايي را برگزار مي‌كند. به همين منظور در ابتداي سال جاري كارگاه آب و رسانه برگزار شد. مساله رسانه‌ها مي‌تواند نقش موثري در حكمراني آب داشته باشد.
حاج‌رسولي‌ها در پايان اظهار كرد: ماه گذشته كارگاه اقليم را برگزار كرديم و امروز نيز ميزبان برگزاري كارگاه ifm و مديريت سيلاب هستيم كه تلاش مي‌شود تا درس‌آموخته‌هاي مهمي در اين خصوص مطرح شود و اميدواريم دستاورد خوبي را پس از آن شاهد باشيم.

ارسال نظر